علائم و نشانه های دندان درآوردن در نوزادان

Signs-and-symptoms-of-teething-in-infants علائم و نشانه های دندان درآوردن در نوزادان

دندان درآوردن  در نوزادان، به فرایند بیرون زدن دندان از لثه گفته می‌شود. فرآیند دندان درآوردن در نوزادان از دو ماهگی ممکن است شروع شود با این حال گاهی اوقات اولین دندان تا سن شش ماهگی بیرون نمی‌زند. برخی از دندانپزشکان از الگوی خانوادگی بیرون زدن زود هنگام یا دیر هنگام دندان‌ها پرس و جو می کنند. کودکانی که اولین دندان خود را در 18 ماهگی درمی آورند باید تحت نظر دندانپزشک قرار داشته باشند. معمولاً اولین دندانی که بیرون می زند یکی از دندانهای جلویی وسطی فک پایین است.

دندان درآوردن چگونه است؟

در برخی از کودکان الگوی دندان درآوردن به صورت یک توالی پشت سر هم است و در برخی دیگر هم‌زمان چند دندان بیرون می زند. هنگامی که دندان، لثه را سوراخ می‌کند تا از طریق آن خود را بیرون بکشد ممکن است کودک دچار تورم لثه شده و ناحیه اطراف دندان در حال بیرون زدن کمی سرخ شود. گاهی اوقات ضایعه شدید تاول خونی بر روی دندان در حال بیرون زدن دیده می‌شود.

برخی از دندان‌ها در حال بیرون زدن ممکن است حساس‌تر از دیگر دندانها باشند و معمولاً اولین دندانی که بیرون می زند بیشترین حساسیت را دارد. گاهی اوقات دندانهای آسیای بزرگ به علت بزرگی سطحی که باید شکافته شود ناراحتی بیشتری ایجاد می‌کنند.
بیشتر کودکان 20 دندان شیری خود را تا 30 ماهگی در می آورند. به ندرت دندانهای دائمی در حال بیرون زدن ناراحتی ایجاد می کنند

علائم و نشانه ‌های بیرون زدن دندان در نوزادان چیست؟

بسیاری از کودکان هیچ مشکلی در هنگام دندان درآوردن ندارند اما برخی از کودکان ممکن است ناراحتی زیادی نشان دهند. معمولاً درد در هنگام دندان درد آوردن به صورت متناوب و دوره ای بوده و پس از چند دقیقه ممکن است برطرف شود. علائم بیرون زدن دندان با دقت کافی والدین قابل تشخیص هستند.
برخی از علائم بیرون زدن دندان را می توان به فولیکول دندانی (کیسه حاوی دندان در حال رشد) و آزاد سازی عوامل التهابی در حین فرآیند بیرون زدن دندان نسبت داد.
علائم و نشانه‌ های متداول بیرون زدن دندان عبارتند از:
• افزایش آب ‌ریزش دهان
• بی قراری یا کم شدن خواب به علت ناراحتی لثه
• امتناع از صرف غذا به علت درد لثه
• بهانه گیری که هر از گاهی دیده می شود
• بردن دستها به داخل دهان
• تحریکات پوستی خفیف در اطراف دهان که علت آن تحریک پوست در اثر آب ریزش زیاد دهان است
• مالیدن ناحیه گونه یا گوش در نتیجه درد ارجاعی (احساس درد در ناحیه دیگر) در حین بیرون زدن دندانهای آسیای بزرگ

توجه داشته باشید که گاهی اوقات ممکن است مشکلات پزشکی دیگری با دندان در آوردن همراه شود در حالی که ارتباطی به این فرایند ندارد. برای مثال ممکن است کودک به علت درد و ناراحتی لثه دائما اشیاء خارجی را به لثه بمالد و در نتیجه آن بیمار شود.
علائمی که ارتباطی با دندان در آوردن ندارند
• تب بالا به خصوص دمای بالای 38.3 درجه سلسیوس
• اسهال، آبریزش بینی و سرفه
• بهانه گیری طولانی مدت
• جوش و تحریکات پوستی در بدن

آیا دندان در آوردن باعث تب کردن کودک میشود؟

اگر چه بسیاری از والدین معتقدند کودک هنگام دندان در آوردن تب می کند اما پژوهشهای صورت گرفته ارتباط علت و معلولی بین بیرون زدن دندان و تب نشان نداده اند. معمولا عفونتهای ویروسی که ممکن است همزمان با دندان در آوردن اتفاق بیفتد منجر به تب کردن کودک می شود. در فرایند بیرون زدن دندان، هیچ ویروسی دخالت ندارد.

برای درمان درد دندان درآوردن چه باید کرد؟

در مورد برخی از داروهایی که برای برطرف شدن درد دندان درآوردن استفاده می‌شود، بحث‌ها و اختلاف نظرهایی وجود دارد

۱-داروهای موضعی برای رفع درد دندان درآوردن

اگر چه برخی از والدین طرف‌دار استفاده از داروهای موضعی بر روی لثه هستند در پژوهش‌ها فوایدی برای آن دیده نمی شود. سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا در سال 2011 به اجتناب از مصرف داروهای موضعی حاوی بی‌ حس کننده موضعی بنزوکائین هشدار داده است. بنزوکائین ترکیب اصلی بسیاری از کرم‌ها، ژلها و اسپری‌های دندان درآوردن (بدون نیاز به نسخه) می‌باشند. سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا هشدار می‌دهد بین مصرف این ماده و متهموگلوبینمی (methemoglobinemia) ارتباط وجود دارد. متهموگلوبینمی یک وضعیت پزشکینادر اما بسیار جدی است. در این بیماری توانایی گلبول‌های قرمز خون برای انتقال اکسیژن در سرتاسر بدن به شدت محدود می‌شود. این امر منجر به پیامدهای جدی و مرگبار می‌گردد. افرادی که دچار متهموگلوبینمی هستند علائمی مانند رنگ ‌پریدگی، گیجی، سبکی سر و کوتاهی تنفس را نشان می‌دهند. سریع بودن ضربان قلب نیز در این عارضه شایع است. چنین واکنش نامطلوبی ممکن است در اولین تماس کودک با بنزوکائین و یا پس از چندین مرتبه استفاده از آن اتفاق بیفتد همه افرادی که پس از قرار گیری در معرض بنزوکائین چنین علائمی را تجربه می‌کنند باید فوراً به اورژانس مراجعه نموده و خدمات پزشکی فوری دریافت نمایند. ممکن است برای برطرف شدن این عوارض دارو استفاده شود. هرگز برای بی‌ حس کردن لثه کودک نباید از الکل استفاده کنید.

۲- داروهای خوراکی برای رفع درد دندان درآوردن

ایبوپروفن یا استامینوفن به کاهش درد کمک می‌کند. توجه داشته باشید به کودکان زیر شش ماه نباید ایبوپروفن بدهید. تنها زمانی از داروهای بدون نسخه استفاده کنید که روش‌های دیگر در کاهش درد دندان درآوردن مؤثر نبوده است. مراقب مصرف داروی بیش از حد باشید. ممکن است مصرف داروها باعث شود علائم مهمی که باید مراقب آنها باشید پنهان شوند. هرگز به کودک داروهای حاوی آسپیرین ندهید.

۳- درمان‌های خانگی برای رفع درد دندان درآوردن

نوزادی که در دوران بیرون زدن دندان قرار دارد با ماساژ و فشار ملایم لثه احساس بهتری پیدا می‌کند. به همین علت بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند دستان خود را خوب بشویید و با ملایمت لثه کودک را بمالید یا بگذارید کودک دستمال تمیزی را گاز بگیرد. در صورتی که درد باعث شده است کودک نتواند چیزی بخورد گاهی اوقات برای کاهش ناراحتی و بهبود تغذیه می‌توان از سر شیشه متفاوت یا فنجان استفاده کرد. اشیای سرد نیز می‌توانند به کاهش التهاب کمک نمایند. مادران با تجربه معمولاً استفاده از دستمال یخ‌ زده و قطعات یخ را موثر می‌دانند. مراقب باشید لثه و دهان کودک مدت طولانی در تماس با اشیا خیلی سرد نماند. هرگز چیزی را که ممکن است باعث خفگی کودک شود در دهان او نگذارید. از طب سنتی و گیاهی استفاده نکنید چرا که ترکیبات دقیق و عوارض بلند مدت آنها شناخته شده نیست.

به طور کلی کودکان هنگامی که دچار دندان درد و یا مشکلات دیگر دندان می­شوند، بسیار سخت با دکتر ارتباط برقرار می­کنند. در مورد این موضوع والدین باید تلاش کنند تا بهترین دکتر ارتودنسی و یا بهترین دندانپزشک کودکان  در تهران را پیدا کنند. در نتیجه کودک می­تواند ارتباط خوبی با دکتر برقرار کند و درمان شروع می­شود. این موضوع باعث می­شود تا درمان به صورت کامل و با موفقیت بیشتری انجام شود و کودک نیز ارتباط خوبی با دکتر داشته باشد.