بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (670 کلمه)

فقدان مادرزادی دندان

فقدان مادرزادی دندان

اکثر افراد 32 دندان دائمی درمی‌آورند. عدم وجود یکی از این دندان‌ها، فقدان مادرزادی دندان یا هیپودونشیا (hypodontia)(missing) نام دارد.
فقدان دندان مادرزادی یکی از متداول‌ترین ناهنجاری‌های تکاملی دندان به شمار می‌آید که حتی از دندان دوتایی و دندان اضافی نیز شایع‌تر است. در حقیقت حدود 20% از افراد بزرگسال دچار فقدان مادرزادی حداقل یک دندان هستند.
فقدان مادرزادی دندان در کدام دندانها بیشتر است؟
فقدان مادرزادی دندان دائمی در موارد زیر بیشترین شیوع را دارد:
دندانهای عقل: دندانهای عقل دندانهای آسیابی هستند که در انتهای دهان رشد می‌کنند. بیشترین فقدان مادرزادی دندان در مورد دندانهای عقل اتفاق می‌افتد. به طوری که بدون در نظر گرفتن دندانهای عقل، میزان شیوع فقدان مادرزادی دندان از 20 درصد به 5 درصد نزول می‌کند.

دندان آسیاب کوچک (پره مولر دوم): این دندان‌ها درست جلوی دندانهای آسیاب بزرگ قرار دارند. اگر به جای دو دندان آسیاب کوچک، تنها یک دندان دارید، دچار فقدان مادرزادی دندانهای آسیاب کوچک هستید.
دندان‌های جلوئی کناری فک بالا: به دو دندان مجاور دندان‌های جلویی وسطی، دندان‌های جلوئی کناری گفته می‌شود.
دندان‌های جلوئی وسطی فک پایین: بسیاری از افراد بزرگسال هنوز دندان‌های جلویی وسطی شان شیری است چرا که به صورت مادرزادی دندان‌های دائمی در زیر آنها وجود ندارد.

فقدان مادرزادی دندان در دندان‌های دائمی بسیار بیشتر متداول است و تنها حدود 5/0 تا 9/0 درصد از کودکان دچار فقدان مادرزادی دندان شیری هستند. در صورتی که کودکی فقدان مادرزادی دندان شیری داشته باشد، این احتمال وجود دارد که در این جایگاه دندان دائمی نیز در زیر لثه وجود نداشته باشد که بعدا این جای خالی را برای او پر کند.
معمولاً در موارد فقدان مادرزادی دندان، تنها یکی یا دو دندان تکامل نیافته اند و به ندرت این اتفاق در مورد چند دندان‌ رخ می‌دهد.

علت فقدان مادرزادی دندان چیست؟
فرایند تشکیل دندان پیچیده است. سیگنال‌های ژنتیکی بسیار زیادی باید پردازش شود تا همه چیز به خوبی و درست پیش برود. بیشتر موارد فقدان مادرزادی دندان‌ها، حاصل کمبود بافت کوچکی به نام لامینای دندان است. لامینا در زیر لثه تشکیل می‌شود. از آنجایی‌ که دندان از این بافت کوچک تشکیل می‌شود، در صورتی که لامینا تشکیل نشده باشد دندان نیز ساخته نخواهد شد.
عدم تشکیل این بافت به انواع فاکتورهای ژنتیکی مربوط می‌شود. دانشمندان سه ژن اصلی که نقش مهمی در تکامل دندان دارند را شناسایی کرده ‌اند. در صورتی که جهشی در یکی از این سه ژن مهم رخ دهد، دندان رویش نخواهد کرد.
فقدان مادرزادی دندان اغلب با سندرم های گوناگونی همراه است که یکی از آنها سندرم داون می‌باشد. همچنین فقدان مادرزادی دندان ممکن است ارثی باشد.
برخی کارشناسان معتقدند ما در مرحله گذار از تغییرات تکاملی در تعدادی از دندان‌ها هستیم که در گذشته انسان‌ها به آن نیاز داشته‌اند اما در آینده نیاز نخواهند داشت. این دانشمندان بیان می‌دارند در آینده انسان تنها 20 دندان به جای 32 دندان خواهد داشت.
روش‌های درمان فقدان مادرزادی دندان
در صورتی که دندان عقل را به صورت مادرزادی ندارید، هیچ درمانی برای آن لازم نیست چرا که بیشتر افرادی که دندان عقل دارند نیز در نهایت مجبور به کشیدن آن می‌شوند.
اگر دندان‌های جلویی کناری، دندان‌های آسیاب کوچک یا هر دندان دیگری را ندارید، چند روش درمانی برای شما وجود دارد:
- می‌توانید در جای خالی ایمپلنت کنید. ایمپلنت پایه تیتانیومی یا سرامیکی (زیرکونیا) است که در داخل استخوان فک قرار گرفته و جایگزین ریشه دندان می‌شود. سپس بر روی آن روکش یا پروتز دیگر جایگزین تاج دندان، نصب می‌شود.
- گزینه دیگر استفاده از بریج دندان است. بریج، پروتز مصنوعی سه واحدی متشکل از دو روکش در طرفین و یک دندان مصنوعی در وسط است که به دو دندان طبیعی مجاور متصل شده و در واقع به آنها تکیه می‌کند. بریج پروتز ثابت است به این معنی که دیگر نمی‌توانید آن را از دهان دربیاورید. اشکال این نوع درمان این است که دندانهای مجاور تراش داده می شوند.
- گزینه دیگر استفاده از دندان مصنوعی متحرک است. دندان مصنوعی متحرک را می‌توانید هر زمانی که می‌خواهید از دهان دربیاورید و دوباره سر جای خود بگذرید. دندان مصنوعی بر روی لثه قرار گرفته و به آن تکیه می‌کند.

http://www.oralanswers.com/congenitally

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger فقدان مادرزادی دندان
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 07 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر