بلاگ

تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه (1110 کلمه)

گره زبان یا کوتاهی فرنوم زبانی در کودکان

1

گره زبان (ankyloglossia) وضعیتی شایع در بدو تولد است که باعث محدود شدن حرکت زبان در کودک می شود. گره زبان به علت کوتاهی بیش از حد یا قطور یا سفت بودن بافت کوچکی که نوک زبان را به کف دهان وصل می کند اتفاق می افتد. به این بافت نواری کوچک، فرنوم زبانی یا لینگوال (lingual frenulum) گفته می شود. هنگامی که رو به روی آینه زبان خود را بالا بیاورید، بافتی را که زبانتان را به کف دهان متصل کرده می بینید. کوتاه، قطور یا سفت بودن بافت فرنوم زبانی باعث می شود شیر خوردن برای کودک دشوار شود. نوزادانی که گره زبان دارند ممکن است نتوانند زبان خود را زیاد حرکت دهند یا از دهان بیرون بیاورند. گره زبان بر تکلم و بلع نیز تاثیر می گذارد. کاهی اوقات گره زبان ممکن است هیچ مشکلی ایجاد نکند. در برخی موارد با عمل جراحی کوچکی مشکل به راحتی حل می شود. 

علائم و نشانه های گره زبان چیست؟
کودک نمی تواند زیاد زبان خود را بالا بیاورد تا به دندانهای بالایی برساند یا نمی تواند زبان را به طرفین حرکت دهد.
کودک نمی تواند زبان خود را جلو بیاورد و به دندانهای جلویی پایینی بزند.

هنگامی که کودک زبان خود را می خواهد از دهان بیرون بیاورد یا جلو بکشد، به نظر میرسد زبان شکل قلبی یا شکاف دار دارد.علائم و نشانه های گره زبان چیست؟

کودک نمی تواند زیاد زبان خود را بالا بیاورد تا به دندانهای بالایی برساند یا نمی تواند زبان را به طرفین حرکت دهد.
کودک نمی تواند زبان خود را جلو بیاورد و به دندانهای جلویی پایینی بزند.

هنگامی که کودک زبان خود را می خواهد از دهان بیرون بیاورد یا جلو بکشد، به نظر میرسد زبان شکل قلبی یا شکاف دار دارد. 

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟
در موارد زیر کودک را به دندانپزشک نشان دهید:
• علائم گره زبان را در کودک می بینید که مشکلاتی مانند مشکل در غذا خوردن برای او ایجاد کرده است.
• گفتار درمانگر مشکل تکلم کودک را تحت تاثیر گره زبان می داند.
• کودک بزرگتر شده و با مشکل تداخل زبان در هنگام غذا خوردن، صحبت کردن یا رساندن زبان به دندانهای عقبی مواجه است.
• علائم گره زبان را در خودتان احساس می کنید.

چه عواملی باعث گره زبان می شوند؟
فرنوم زبانی پیش از تولد جدا شده و به زبان اجازه حرکت آزادانه می دهد. اما در گره زبان، فرنوم متصل می ماند و اجازه حرکت زیاد به زبان نمی دهد. علت این اتفاق تا حد زیادی نامعلوم است اما در برخی موارد گره زبان با عوامل ژنتیکی مرتبط هستند.

عوامل زمینه ساز گره زبان چیست؟
گره زبان در هر کسی ممکن است اتفاق بیفتد اما در پسرها شایعتر از دخترهاست. گاهی اوقات تاثیر سابقه خانوادگی در آن دیده می شود.
گره زبان چه مشکلات و عوارضی به دنبال دارد؟
این وضعیت بر رشد دهان کودک و همچنین نحوه غذا خوردن، تکلم و بلع او تاثیر می گذارد. گره زبان مشکلات زیر را ایجاد می کند:
مشکلاتی در تغذیه از شیر مادر: برای تغذیه از سینه مادر باید کودک هنگام مکیدن بتواند زبان خود را روی لثه فک پایین بگذارد. اگر کودک نتواند زبان خود را حرکت دهد یا در موقعیت درست نگه دارد، ممکن است نوک سینه مادر را به جای مکیدن، بجود. این باعث درد شدید سینه شده و اجازه نمی دهد کودک بتواند شیر بخورد. در نهایت مشکل شیر خوردن منجر به عدم تغذیه مناسب و عدم رشد درست کودک می شود.
مشکلات گفتاری و تکلم: گره زبان در توانایی تلفظ برخی حروف و صداها مانند ت، د، ز، س، ث ، ر و همچنین ل مشکل ایجاد می کند.
بهداشت دهان: گره زبان در کودکان بزرگتر یا افراد بالغ باعث می شود پاک کردن ذرات غذا از لا به لای دندانها دشوار شود . این امر باعث افزایش احتمال پوسیدگی و التهاب لثه می شود. گره زبان همچنین باعث ایجاد فاصله بین دو دندان جلویی پایینی می شود.

مشکلاتی در فعالیتهای دهانی: گره زبان در فعالیتهای دهانی مانند نواخت نی و فلوت، لیس زدن بستنی، تمیز کردن لبها و بوسیدن اختلال ایجاد می کند. 

تشخیص گره زبان چگونه است؟
گره زبان در معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. در نوزادان ممکن است از ابزار غربالگری برای نمره دادن به جنبه های مختلف ظاهر زبان و قابلیت حرکت آن استفاده شود.

راههای درمان گره زبان
درمان این وضعیت موضوعی بحث برانگیز است. برخی معتقدند این وضعیت باید بلافاصله و حتی پیش از مرخص شدن نوزاد از بیمارستان درمان شود. برخی دیگر از متخصصان ترجیح می دهند کمی صبر کنند تا ببینند چه می شود.
فرنوم زبانی به مرور زمان ممکن است شل شده و مشکل گره زبان به خودی خود برطرف شود. در برخی موارد گره زبان بدون ایجاد مشکل باقی می ماند. در برخی موارد مشاوره می تواند به مادر کمک کند تا وضعیت شیر خوردن کودک را بهتر کند و با گفتار درمانی می تواند تلفظ حروف و صداها را بهبود داد.

درمان جراحی گره زبان برای نوزادان، کودکان و بزرگسالان در شرایطی که مشکل ایجاد شده باشد، لازم است. عمل جراحی شامل فرنوتومی یا فرنوپلاستی خواهد بود. 

فرنوتومی
فرنوتومی عمل جراحی ساده ای است که بدون بی حسی و یا با بی حسی انجام می شود. دندانپزشک فرنوم زبانی را بررسی می کند و با استفاده از قیچی استریل بافت فرنوم را آزاد می نماید. این عمل خیلی سریع انجام می شود و از آنجایی که معدودی پایانه های عصبی یا رگهای خونی در فرنوم زبانی وجود دارد، ناراحتی ناشی از بریدن آن بسیار کم است.
اگر خونریزی اتفاق بیفتد، نهایتا در حد یکی دو قطره خون خواهد بود. پس از پایان عمل، کودک بلافاصله می تواند شیر بخورد.
عوارض فرنوتومی نادر است اما در هر صورت امکان خونریزی یا عفونت یا صدمه دیدن غدد بزاقی یا زبان وجود دارد. همچنین این امکان وجود دارد که جای زخم بماند یا فرنوم دوباره به قاعده زبان متصل شود.

فرنوپلاستی
فرنوپلاستی که عمل بزرگتری نسبت به فرنوتومی محسوب می شود، در شرایطی انجام می شود که ترمیم دیگری نیز لازم باشد یا فرنوم زبانی برای انجام فرنوتومی خیلی ضخیم باشد.
فرنوپلاستی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. پس از این که فرنوم آزاد شد، زخم معمولا با بخیه های قابل جذب، بسته می شود تا زبان التیام یابد.
عوارض احتمالی فرنوپلاستی مشابه فرنوتومی است و احتمال خونریزی و عفونت یا صدمه دیدن زبان یا غدد بزاقی نادر است. احتمال ایجاد جای زخم و بافت جوشگاه به علت گسترده بودن عمل در مقایسه با فرنوتومی بیشتر است. همچنین امکان واکنش به ماده بیهوشی وجود دارد.

پس از فرنوپلاستی، ورزش زبان برای افزایش دامنه حرکتی زبان و کاهش احتمال ایجاد جای زخم توصیه می شود. 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger گره زبان یا کوتاهی فرنوم زبانی در کودکان
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر