مقالات

پرسش و پاسخ ارتودنسی

ارتودنسیپاسخ به سوالات شما:

- آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

- درمانهای ارتودنسی درد مانند درد هنگام تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

 - اگر درمان ارتودنسی انجام ندهم و دندان های نا مرتب خود را را درمان نكنم چه اتفاقی می افتد؟

اگر درمان ارتودنسی برای مرتب كردن دندانها انجام نشود مشكل پیچیده ای برای سلامتی عمومی شما ایجاد نمی شود. اما تمیز كردن و تمیز نگه داشتن دندانهای نامرتب دشوارتر است و اگر نتوانید دندانها را تمیز نگه دارید پوسیدگی دندانی، مشكلات لثه و بوی بد دهان ایجاد می شود. لازم به ذکر است که دندانهای نامرتب، وضعیت لبخند، صحبت كردن، بلع و حركات فك را نیز به صورت نامناسبی تحت تاثیر قرار می دهد.

داشتن دندانهای ردیف، مرتب و سالم، لبخندی زیبا و جذاب و جویدن راحت غذا آنقدر ارزش دارد كه دردسرهای مختصر ارتودنسی را تحمل نماییم.

- آیا می توانم برای درمان ارتودنسی از دستگاههای ارتودنسی نامرئی استفاده كنم؟

دستگاههای نامرئی ارتودنسی، دستگاه هایی هستند كه همرنگ دندان می باشند و یا اینكه از پشت به دندانها متصل می شوند.

البته در مواردی كه نامرتبی دندانها شدید باشد این دستگاههای نامرئی توانایی كافی در اصلاح مشكلات شدید را ندارند و دستگاههای ارتودنسی معمولی ( فلزی) در این موارد موثر تر می باشند.

- چه مدت باید تحت درمان ارتودنسی باشم؟

مدت زمان درمان به شدت نامرتبی دندانها بستگی دارد. متخصص ارتودنسی شما، حدود مدت زمان لازم را قبل از شروع درمان برای شما شرح می دهد ولی معمولاً 24-18 ماه درمان جهت اصلاح نامرتبی دندانها زمان نیاز است.

-آیا من باید از دستگاههای خارج دهانی نیز استفاده نمایم؟

دستگاههای ارتودنسی خارج دهانی برای همه موارد استفاده نمی شوند. متخصص ارتودنسی قبل از درمان با توجه به شرایط دندانی شما این موضوع را توضیح می دهد.

آیا دندانهای من فقط با دستگاه ارتودنسی متحرك ردیف می شوند؟

درموارد نامرتبی خفیف دندانها می توان برای اصلاح از دستگاه متحرك استفاده نمود. اما متخصص ارتودنسی، پس از معاینه می تواند در ابن مورد تصمبم بگیرد.

- پس از درمان ارتودنسی چه مدت باید از دستگاه نگهدارنده استفاده نمایم؟

این مدت زمان به وضعیت دندانهای شما بستگی دارد. متخصص ارتودنسی در مورد برنامه زمانی استفاده از دستگاه نگهدارنده توضیح خواهد داد.

- هر چند وقت یکبار برای تنظیم دستگاه ارتودنسی باید به دندانپزشک مراجعه نمایم؟

معمولاً هر 4-3 هفته یکبار دستگاهها باید توسط متخصص ارتودنسی تنظیم شوند.

- آیا درطول درمان ارتودنسی باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کنم؟

رژیم به معنای واقعی کلمه خیر. اما متخصص ارتودنسی و دستیاران با تجربه ی او برای شما شرح می دهند که باید از خوردن غذاهای سخت و چسبنده خودداری نمایید. این غذاها می توانند موجب آسیب به دستگاههای شما شوند و این آسیب طول مدت درمان ارتودنسی شما را افزایش می دهد.

- آیا دستگاههای ارتودنسی باعث پوسیدگی دندان می شود؟

خیر. در صورتی که طبق توصیه های متخصص ارتودنسی خود بهداشت دهان را رعایت نمایید پوسیدگی ایجاد نخواهد شد.

- آیا باید دندانی بکشم؟

گاهی باید دندانهای شیری خارج شوند تا دندانهای دایمی در محل مناسب رویش یابند در ضمن اگر نامرتبی دندانی شدید  باشد، باید تعدادی دندان دایمی خارج شود تا بقیه دندانها در فضای موجود تقسیم و مرتب شوند و فضای دندانهای خارج شده بسته شوند.

بعد از درمان ارتودنسی، آیا باید دندانهای عقل را هم کشیده شوند؟

گاهی بعد از درمان ارتودنسی، دندانهای عقل نیز فضای كافی جهت رویش را ندارند و اگر متخصص ارتودنسی تشخیص دهد که دندانهای عقل ایجاد مشكل می كنند دستور خارج كردن این دندانها داده می شود.

-آیا درمان ارتودنسی هزینه بالایی دارد؟

هزینه ی درمان ارتودنسی بصورت اقساط دریافت می شود. این درمان می تواند موجب شود تا در آینده نیاز به درمانهای دندانپزشكی گرانقیمت كاهش یابد و این مطلب ارزشمند بودن درمان ارتودنسی را ثابت می کند. بنابراین هر چند هزینه درمان ارتودنسی در ابتدا زیاد به نظر می رسد ولی اثرات مفید این درمان در مسیر زندگی خود را نشان می دهند و ارزش این هزینه را دارد.

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر