بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (666 کلمه)

دانستنی های جراحی انحراف فک

Knowledge-of-jaw-deviation-surgery دانستنی های جراحی انحراف فک

نکته مهمی که در مورد جراحی انحراف فک وجود دارد و در بالا نیز بدان اشاره کردیم، مراجعه به دندانپزشک پیش از مراجعه به متخصص جراحی فک و صورت است. در حقیقت دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی با معاینه فک و صورت شما تشخیص خواهد داد که مشکل ناهنجاری و انحراف فک تان با ارتودنسی حل خواهد شد یا خیر.

جراحی انحراف فک یکی از شیوه های متداول برای برطرف کردن ناهنجاری های فک می باشد. توجه داشته باشید که ناهنجاری های فک و حتی کوچکترین انحرافات در این قسمت می توانند به بیماری های گوارشی منجر شوند. به عبارتی انحرافات فک و قرار نگرفتن صحیح دندان ها بر روی یکدیگر، باعث می شوند جویدن غذا کامل و درست انجام نشود و در نهایت غذایی که به معده وارد می شود نیاز به اسید بیشتری جهت هضم داشته باشد.

علاوه بر ایجاد مشکلات گوارشی، انحراف فک تنفس فرد را نیز دچار مشکل کرده و موجب مسدود شدن راه های هوایی تنفسی او می شود. از این رو می توان جراحی انحراف فک را یک جراحی ضروری برای حفظ سلامت بدن و دستیابی به زیبایی هرچه تمام صورت در نظر گرفت.

ضرورت انجام جراحی انحراف فک

بیماران دارای مشکل انحراف فک ممکن است در سنین مختلف و با انحرافات در شدت های متفاوت برای درمان خود اقدام کنند. گاها شدت انحراف فک یک بیمار تا حدی کم است که این مشکل را با انجام ارتودنسی می توان برطرف کرد و زیبایی و تقارن فک و صورت او را بازگردانید اما در مواردی بیمار دارای انحراف فک شدیدتری داشته و برای رفع مشکل او چاره ای جز جراحی وجود ندارد. در این موارد بنا به تشخیص متخصص، جراحی انحراف فک برای بهبودی کامل بیمار انجام می شود.

پس یک متخصص دندانپزشک و جراح زیبایی فک تا جایی که ممکن است سعی خواهند کرد تا مشکل انحراف فک یک بیمار را با روشهای غیر جراحی همچون ارتودنسی برطرف نمایند، اما زمانی که این شیوه ها در مورد حل مشکل بیمار پاسخگو نبود انجام عمل جراحی انحراف فک تنها راهی است که می تواند به فک و صورت بیمار تقارن ببخشد.

مراجعه به دندانپزشک پیش از مراجعه به متخصص جراحی فک و صورت 

نکته مهمی که در مورد جراحی انحراف فک وجود دارد و در بالا نیز بدان اشاره کردیم، مراجعه به دندانپزشک پیش از مراجعه به متخصص جراحی فک و صورت است. در حقیقت دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی با معاینه فک و صورت شما تشخیص خواهد داد که مشکل ناهنجاری و انحراف فک تان با ارتودنسی حل خواهد شد یا خیر. در صورتی که انحراف شدید نبوده و با ارتودنسی رفع گردد دیگر نیازی به مراجعه به جراح و انجام عمل جراحی انحراف فک وجود نخواهد داشت اما اگر بنا به تشخیص دندانپزشک برای رفع ناهنجاری موجود نیاز به مراجعه به متخصص جراحی فک و صورت وجود داشته باشد باید به آن مراجعه و اقدامات درمانی لازم را انجام داد. 

مزایای انجام جراحی انحراف فک کدامند؟ 

برخی افراد از جراحی انحراف فک همچون هر گونه عمل جراحی دیگری واهمه دارند، اما بایستی توجه داشته باشید که انجام این عمل جراحی دارای مزایای بسیار مهمی است. از جمله مزایای انجام عمل جراحی انحراف فک می توان به مواردی به شرح زیر اشاره کرد:

  • -جراحی انحراف فک باعث می شود دندان ها به صورت صحیح روی هم قرار گرفته و از این رو جویدن غذا بهتر انجام شود و از پیش آمدن مشکلات ثانویه ای چون انواع مشکلات گوارشی جلوگیری شود.
  • -با رفع مشکل انحراف فک از طریق انجام عمل جراحی و قرار گرفتن صحیح دندان ها بر روی یکدیگر میزان ساییدگی دندان کم شده و به مراتب عمر مفید دندان ها بیشتر می شود.
  • -جراحی انحراف فک همچنین تقارن و زیبایی چهره را بیشتر کرده و باعث می شود اعتماد به نفس شخص در برقراری روابط اجتماعی و ... افزایش یابد. علاوه بر افزایش اعتماد به نفس شکل گیری شخصیت فردی که از چهره خود راضی است نیز بهتر صورت می پذیرد و این موضوع از نظر روانی نیز مزایای زیادی را دارا می باشد.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger دانستنی های جراحی انحراف فک
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر