تاثیر بارداری بر دندانها

1

زنان در دوران بارداری کارهای زیادی برای حفظ سلامت کودک خود باید انجام دهند اما کارهایی که نباید در دوران بارداری انجام دهند نیز به همان اندازه اهمیت دارد. یکی از این مشکلات بحث ‌برانگیز در بین زنان باردار، درمان‌های دندانپزشکی است. از آنجایی که احتمال نیاز به درمان‌های دندانپزشکی در زنان باردار زیاد است، باید در مورد ایمنی و بی ‌خطر بودن درمان‌ها اطلاعات داشته باشید.

مشکلات دهان و دندان در دوران بارداری

تأثیر بارداری بر سلامت دندان‌ها متقابل است به این معنی که هم بارداری بر سلامت دندان‌ها تأثیر می‌گذارد و هم بیماری‌های دهان و دندان بر سلامت بارداری تأثیر می‌گذارند.

بارداری چه تأثیری بر دندان‌ها می‌گذارد؟

در دوران بارداری تغییراتی در بدن مادر ایجاد می‌شود. مفاصل تمامی بدن شل می‌شود. مفاصل پریودنتال نیز شل شده و در نتیجه، ممکن است دندان‌ها اندکی لق شوند. همچنین رباط پریودنتال که دندان را به استخوان فک متصل نگه می‌دارد، شل می‌شود. یکی دیگر از پیامدهای بارداری در دندان‌ها، عفونت و التهاب لثه و ایجاد گرانولومهای لثه است که علت آن تغییرات هورمونی است.

با پیش رفتن بارداری، کودک داخل رحم بزرگ‌تر شده و دیافراگم و روده‌ های مادر را هل می دهد. این وضعیت باعث سخت شدن تنفس مادر می‌شود. زنان باردار بیشتر در خطر از نفس افتادن در هنگام فعالیتهای ملایم قرار دارند به همین دلیل دوز نامناسب بی ‌حسی دندانپزشکی ممکن است باعث شود زن باردار به کما برود.

زنان باردار دچار افزایش شدید فشار خون می‌شوند. به همین علت بیهوشی کامل در دوران بارداری می‌تواند خطرناک باشد. افزایش فشار خون باعث می‌شود فرد مستعد حمله و سکته قلبی باشد. بالا بودن فشار خون باعث می‌شود پزشک نتواند دندان بیمار باردار را بکشد یا عصب ‌کشی انجام دهد.

پوکی استخوان خفیف یا تضعیف استخوان‌ها نیز در دوران بارداری ممکن است اتفاق بیفتد. به خصوص در صورتی که فرد کلسیم کافی در برنامه غذایی خود نداشته باشد و دچار کمبود تراکم استخوان باشد. کمبود کلسیم بر دندان‌های زنان باردار نیز تأثیر می‌گذارد.

ناخوشی صبحگاهی و استفراغ دوران بارداری باعث می‌شود دائماً محتویات اسیدی معده در تماس با دندان‌ها قرار گرفته و مینای دندان از بین برود. هر بار پس از استفراغ باید دهان خود را با آب کامل شست ‌و شو دهید تا از آسیب بیشتر دندان‌ها در دوران بارداری جلوگیری کنید.

در دوران بارداری مشکلات دندانی مانند ژنژیویت یا آبسه دندان بدتر می‌شود. بنابراین اهیمت چکاپهای منظم دندانپزشکی و درمان‌های پیشگیرانه مانند جرم گیری و تمیز کاری حرفه ‌ای در دوران بارداری بیشتر است.

درمان‌های دندانپزشکی در دوران بارداری

بسیاری از زنان باردار در مورد رفتن به مطب دندانپزشکی، تردید دارند. اما باید بدانید در صورت تعلل در درمان‌های ساده دندانی ممکن است با مشکلات پیچیده ‌تر و گاهی خطرناک مواجه شوید. هر درمانی که در آن از بی‌ حسی استفاده می‌شود می‌تواند برای جنین در حال رشد مشکل ساز باشد اما اجازه بدهید با توجه به شرایط، دندانپزشک تان در این زمینه تصمیم ‌گیری نماید چرا که در صورتی که مشکلاتی مانند عفونت دندان یا آبسه داشته باشید خطر گسترش عفونت و رسیدن باکتری‌ها به جنین در حال رشد و عوارض بارداری وجود دارد.

��\3�t?)�%