بلاگ

تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه (1010 کلمه)

آیا مینای دندان را می توان ترمیم کرد

آیا مینای دندان را می توان ترمیم کرد


متاسفانه هیچ راهی برای بازگرداندن این لایه محافظ وجود ندارد. لایه مینا سلولهای زنده ندارد بنابراین نمی تواند خود را ترمیم و بازسازی کند. در نتیجه هر گونه آسیبی که به آن وارد شود دائمی خواهد بود. نگران نباشید، اگر چه شما نمی توانید مینای فرسایش یافته را بازگردانید یا جایگزین کنید اما چند روش برای درمان و محافظت از ناحیه آسیب دیده وجود دارد.
چگونه مینای دندان ترمیم می شود؟
دو روش اصلی برای ترمیم مینای دندان فرسایش یافته توسط دندانپزشک جود دارد:
- باندینگ دندان- در موارد فرسایش خفیف مینا از روش باندینگ برای پوشاندن آن ناحیه استفاده می شود. در این روش زیبایی رزین همرنگ دندان بر روی سطح آسیب دیده مالیده می شود.

b2ap3_thumbnail_minayedandan90 آیا مینای دندان را می توان ترمیم کرد


شکل- در تصویر بالا مراحل باندینگ رزین برای ترمیم دندان نشان داده شده است (به ترتیب از بالا سمت چپ)

هنگامی که مواد سخت شدند به دندان می چسبند. سپس دندانپزشک سطح آن را پولیش کرده و شکل می دهد تا با فرم دندان مطابقت کامل داشته باشد (شکل بالا). تمامی این فرایند کمتر از یک ساعت طول می کشد. باندینگ معمولا ظرف یک جلسه انجام می شود.

b2ap3_thumbnail_minaye-dandan91 آیا مینای دندان را می توان ترمیم کرد


شکل- در تصویر بالا مراحل روکش کردن دندان لب پر شده یا تغییر رنگ یافته نشان داده شده است.

- روکش دندان: روکش کلاهکی است که روی دندان قرار می گیرد. در موارد شدیدتر از بین رفتن مینا، از روکش استفاده می شود. برای این کار دندان ممکن است مقداری تراشیده شود و روی آن روکش متصل شود تا از ناحیه آسیب دیده محافظت شود (شکل بالا). روکش کمک می کند عملکرد دندان بهتر شده و بتوانید بدون درد یا حساسیت غذا بخورید. همچنین روکش از دندان در مقابل پوسیدگی محافظت می کند.

اگر فرسایش دندان درمان نشود، چه اتفاقی می افتد؟
فرسایش دندان ممکن است مشکل شدیدی به نظر نرسد. اگر پر کردگی دندانتان بیفتد یا پوسیدگی دندانتان درد شدیدی ایجاد کند فورا به دندانپزشک مراجعه می کنید اما معمولا در مورد از بین رفتن مینا افراد احساس نیاز به درمان نمی کنند.
فرسایش دندان در صورتی که اقدامی برای پیشگیری از آن صورت نگیرد شدیدتر می شود. اگر ندانید از چه غذاهایی باید اجتناب کنید یا متوجه نباشید سفت و محکم مسواک را به دندانها می کشید به این کار ادامه می دهید و لایه مینا را کاملا می سایید. دندانپزشک معمولا با مراجعه شما، ابتدا عوامل فرسایش دندان را به شما توضیح می دهد و سپس درمان فلوراید را به شما توصیه می کند. فلوراید به تقویت دندان و حفظ سلامت مینا کمک می کند.
نکات مهم در مراقبت از مینای دندان
- غذاها و نوشیدنیهای شیرین را محدود کنید: نوشابه و آب میوه های شیرین برای دندانها مانند سم هستند. سعی کنید تا جایی که می توانید این مواد را با آب آشامیدنی جایگزین کنید.
- نوشیدنی را در دهان نگه ندارید: هنگامی که نوشیدنیها به خصوص مایعات اسیدی مانند نوشابه یا آب پرتقال را در دهانتان نگه می دارید، دندانها را به مدت طولانی تری با اسید مواجه می کنید. از نگه داشتن مایعات در دهان و در نتیجه تماس طولانی دندانها پیش از بلع با آنها اجتناب کنید. مثلا می توانید از نی کمک بگیرید تا پیش از بلع مایعات کمتر با دندانهایتان تماس داشته باشند.
- برای درمان رفلاکس معده یا اختلالات خوردن مانند بولیمی به پزشک مراجعه کنید: اسید معده بسیار قدرتمند است و به سرعت دندانها را حل می کند. اگر اختلال گوارشی مانند رفلاکس اسید معده داشته باشید یا مبتلا به اختلال بولیمی (چرخه های مکرر پرخوری – استفراغ عمدی) باشید دائما اسید معده از مری بالا آمده و وارد دهان می شود و در تماس با دندانها قرار می گیرد (این وضعیت به مری نیز آسیب جدی می رساند). با درمان این بیماریها می توانید به حفظ سلامت دهان و کل بدن کمک کنید.
- دفعات مصرف میان وعده ها را کم کنید: مصرف میان وعده (از جمله خوراکیها و اسنکها) به دفعات زیاد در طول روز باعث می شود دائما اسید در دهان تولید شود. اگر عادت دارید هر وقت حوصله تان سر می رود خوراکی بردارید و بخورید، باید دفعات خوردن را به یک یا دو بار بین وعده های غذایی محدود کنید تا میزان تولید اسید در دهان کاهش یابد.
- پس از هر بار خوردن دهان را بشویید: پس از هر بار خوردن با ملایمت دهانتان را با آب یا دهان شویه شستشو دهید و یا پس از خوردن غذا، مسواک بزنید.
- آدامس بدون شکر بجوید: آدامسهای بدون شکر به خنثی کردن محیط اسیدی دهان پس از غذا کمک می کنند. مشخص شده است که آدامس حاوی زایلیتول (شیرین کننده مصنوعی بدون قند) رشد باکتریهای عامل پوسیدگی دندان را در دهان متوقف می کند.
- مصرف لبنیات را افزایش دهید: محصولات لبنی حاوی مقدار زیادی کلسیم هستند. کلسیم دندانها را تقویت و بازسازی می کند. همچنین لبنیات خاصیت چسبندگی داشته و لایه ای روی دندانها تشکیل می دهند که مدت طولانی باقی می مانند و به محافظت از مینای دندان در مقابل اسید کمک می کنند.
- چای بنوشید: حتما درباره فواید چای سبز و چای سیاه زیاد شنیده اید و میدانید چای ها حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند. اما آیا میدانستید چای به پیشگیری از فرسایش دندان نیز کمک می کند؟ این نوشیدنی کاملا طبیعی در مقایسه با بیشتر نوشیدنیهای دیگر pH بالاتری دارد در نتیجه اسید تولید شده در دهان را خنثی می کند.
- از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید: فلوراید یک عامل تقویت کننده دندان است. فلوراید به تقویت و استحکام مینا کمک کرده و از دندان در مقابل اسید یا عوامل فرسایش دهنده دیگر محافظت می کند. هنگام خرید خمیر دندان و دهان شویه به برچسب فلوراید آن توجه کنید که حتما روی محصول درج شده باشد.
- چکاپ دندانپزشکی منظم داشته باشید: بهترین دفاع در مقابل فرسایش دندان حمله است و در اینجا حمله به معنی رعایت بهداشت دهان و دندان است. طبق فواصل منظم (یک یا دو بار در سال) به دندانپزشک مراجعه کنید تا از وضعیت دهان خود باخبر شوید و در صورت لزوم جرمگیری برایتان انجام شود. همچنین دندانپزشک در صورت بروز مشکل در دهان، آن را زود شناسایی کرده و از پیشروی آن جلوگیری می کند.

http://www.arizonafamilydental.com/blog/weak-enamel-truth-about-tooth-erosion/

مطالب مرتبط

 

نظرات 1

مهمان - بابک حدیث اله در روز پنج شنبه, 12 دی 1398 09:56

سلام . میخوام یک چسپ همه کاره دندان که بشه اگر کوشه ای از مینای دندان رفت یا ذره ای از دندان مصنوعی بشکنه بتونم خودم تویوخانه تا حدودی ترمییم کنم دکترجان دندان های من قبلا روکشدشدن مینای روی چندتا موقتوبا مواد پوشانده شده وچند تا هم مصنوعیه . باور کن هرروز من با این دندان هام در چالشم . یکی گوشه ای از میناش موادش رفته یکی از مصنوعی هام گوشه ای پریده روکش هام چند بارافتاد بردم چسپ زدن .حالا محبت کنید چند چسپ تو یک سایت معرفی کرده بودن . کدام نوع بخرم برارم خانه . خواهشا نگید کار شما نیست و... باور کن دیگرتوان پرداخت هزینه سرسام آور دنداپزشکی ندارم اگر بگم یکی از روکش های دندانهام چند وقت پیش افتاد با چسپ 1،2،3چسپاندم خداوکیله شش ماه سفت سرجاش چسپیده . ولی میخوام یک چسپ بهداشتی مخصوص دندانپزشکی داشنه باشم ممنون

سلام . میخوام یک چسپ همه کاره دندان که بشه اگر کوشه ای از مینای دندان رفت یا ذره ای از دندان مصنوعی بشکنه بتونم خودم تویوخانه تا حدودی ترمییم کنم دکترجان دندان های من قبلا روکشدشدن مینای روی چندتا موقتوبا مواد پوشانده شده وچند تا هم مصنوعیه . باور کن هرروز من با این دندان هام در چالشم . یکی گوشه ای از میناش موادش رفته یکی از مصنوعی هام گوشه ای پریده روکش هام چند بارافتاد بردم چسپ زدن .حالا محبت کنید چند چسپ تو یک سایت معرفی کرده بودن . کدام نوع بخرم برارم خانه . خواهشا نگید کار شما نیست و... باور کن دیگرتوان پرداخت هزینه سرسام آور دنداپزشکی ندارم اگر بگم یکی از روکش های دندانهام چند وقت پیش افتاد با چسپ 1،2،3چسپاندم خداوکیله شش ماه سفت سرجاش چسپیده . ولی میخوام یک چسپ بهداشتی مخصوص دندانپزشکی داشنه باشم ممنون
default_blogger آیا مینای دندان را می توان ترمیم کرد
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
سه شنبه, 28 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر