بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (561 کلمه)

سن مناسب برای عمل فرنکتومی در کودکان

سن مناسب برای عمل فرنکتومی در کودکان

در تصویر بالا فرنوم لبی (پشت لبهای بالا و پایین) و فرنوم زبانی با فلش مشخص شده است.
فرنکتومی به عمل جراحی ساده ای برای برداشتن فرنوم گفته میشود. فرنوم تکه بافت کوچکی است که در سه ناحیه در دهان وجود دارد: پشت لب بالا و پایین که لب را به لثه (بین دو دندان جلویی) متصل کرده است و به آن فرنوم لبی گفته میشود و زیر زبان که زبان را به کف دهان متصل کرده است که به آن فرنوم زبانی گفته میشود. در صورتی که فرنوم لبی بیش از حد بزرگ باشد ممکن است بین دو دندان جلویی فاصله ایجاد کند. در چنین شرایطی فرنکتومی توصیه میشود. امروزه عمل فرنکتومی عملی شایع است، اما در چه سنی کودک باید فرنکتومی انجام دهد؟

 

سن مناسب برای عمل فرنکتومی در کودکان


فرنوم لبی بین دو دندان جلویی بالا
سن مناسب برای فرنکتومی لبی
برای روشن شدن این موضوع به کتابهای مرجع دندانپزشکی رجوع میکنیم. در کتاب Pediatric Dentistry دکتر پینکهام چنین آمده است:
"عمل فرنکتومی تنها زمانی باید انجام شود که مشخص شده باشد فرنوم عامل حفظ فاصله بین دو دندان مرکزی ماگزیلاری است. و این امر مشخص نمیشود تا زمانی که دندانهای نیش دائمی بیرون بزنند. بنابراین فرنکتومی لبی ماگزیلاری پیش از سن 11 یا 12 سالگی احتمالا لازم نیست انجام شود. "

سن مناسب برای عمل فرنکتومی در کودکان


عمل فرنکتومی لبی
در کتاب Paediatric Dentistry ویرایش ریچارد ولبوری، سخنان کتاب دکتر پینکهام تکرار شده است. در این کتاب آمده است: "والدین اغلب نگران ایجاد فاصله بین دو دندان جلویی فک بالای کودک هستند. باید به آنها اطمینان داد که این فاصله اغلب با بیرون زدن دندانهای نیش دائمی کاهش پیدا میکند ... در مورد نقش فرنکتومی در درمان دیاستم (لینک به http://www.ortodonsi.com/blog/faseleye-beine-dandanha ) نظرات متفاوتی وجود دارد.
در کتاب دکتر پینکهام بیان شده است که احتمالا فرنکتومی پیش از سن 11 یا 12 سالگی ضرورتی ندارد. او میگوید فرنکتومی در موارد بسیار نادر در زمان دندان بندی مختلط (پیش از 11 سالگی) انجام میشود.
مولف هر دو کتاب نامبرده در زمینه دندانپزشکی اطفال میگویند که فرنکتومی به جز موارد نادر نباید پیش از 11 سالگی انجام بگیرد.
بهتر است فرنکتومی لبی را پس از این که فاصله بین دندانها با براکت بسته شد، انجام داد.
در چه شرایطی پیش از 11 سالگی فرنکتومی صورت میگیرد؟
در برخی شرایط خاص فرنکتومی باید در کودکان زیر 11 یا 12 ساله انجام شود. کتاب پریودنتولوژی بالینی کارانزا ( Clinical Periodontology )میگوید "فرنوم در صورتی مشکل ساز میشود که اتصال آن به لبه لثه، بیش از حد نزدیک باشد. در این حالت نیرویی که بر فرنوم وارد میشود باعث رانده شدن شدن لبه لثه به سمت دور شدن از دندان میشود. این وضعیت میتواند بین لثه و دندان فاصله ایجاد کرده، موجب تجمع پلاک شود و مانع مسواک زدن مناسب دندانها گردد. "
همچنین در کتاب پینکهام بیان شده است که اگر اتصال فرنوم باعث وارد آمدن نیروی آسیب زا به لثه متصل به دندان دائمی شود (وضعیتی که متداول نیست)، میتوان عمل فرنکتومی را انجام داد.
بدیهی است که دلایل قابل قبول دیگر برای انجام زود هنگام فرنکتومی (زیر 11 سال) عبارت است از:
- ایجاد درد
- ایجاد اشکال در تکلم و یا تغذیه کودک
- راندن لثه ها به سمت دور از دندان و در نتیجه تحلیل لثه
- دشوار ساختن تمیز کردن دندانها و رعایت بهداشت دهان
در شرایط عادی پس از این که دندانهای نیش دائمی کودک بیرون زد و فاصله بین دندانهای جلویی (با براکت) بسته شد، فرنکتومی انجام میشود.

b2ap3_thumbnail_ortodonsi45 سن مناسب برای عمل فرنکتومی در کودکان

http://www.oralanswers.com/age-child-labial-frenectomy/

 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger سن مناسب برای عمل فرنکتومی در کودکان
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر