بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (632 کلمه)

روکش برای چه افرادی مناسب است؟

روکش دندان
روکش دندان در واقع تاج مصنوعی دندان است که برای ترمیم دندان و محافظت و ساختار آسیب ‌دیده آن استفاده می‌شود. برای روکش کردن باید ابتدا دندان تراشیده و آماده‌ سازی شود. جنس روکش دندان بسته به نیازهای بیمار و شرایط متفاوت است و ممکن است تمام فلزی، تمام سرامیکی، سرامیکی فلزی و یا طلا باشد. غالباً برای جلوی دهان از روکشهای هم رنگ دندان استفاده می‌شود و برای عقب دهان که مقاومت بیشتری لازم است، روکشهای فلزی مناسب‌تر است.
اگر می‌خواهید بدانید روکش دندان برای شما گزینه مناسبی است یا خیر، با ما همراه باشید.

شرایط لازم برای روکش کردن دندان
روکش دندان یک ترمیم اختصاصی است که برای هر بیمار و هر دندان به صورت اختصاصی ساخته می‌شود تا زیبایی و عملکرد را به دندان آسیب دیده باز گرداند. در صورتی که یکی از مشکلات زیر را داشته باشید احتمالاً روکش دندان راه حل مشکل شما است:

• ترک خوردن، لب پر شدن یا شکستن دندان
در صورتی که دندانتان ترک خورده ، شکسته و یا گوشه آن پریده باید ترمیم شود. در صورتی که دندان شکسته ترمیم نشود آسیب ‌دیدگی گسترش یافته و مشکلات متعددی برای سلامت دهان ایجاد می‌شود. گسترش شکستگی می‌تواند به ریشه صدمه زده و باعث عفونت دندان و از دست رفتن آن شود. برای ترمیم شکستگی ممکن است از یکی از روش‌های باندینگ، لمینت یا روکش استفاده شود. در صورتی که آسیب ‌دیدگی زیاد باشد، تنها روکش دندان می‌تواند از ساختار آسیب ‌دیده آن محافظت کرده و جلوی آسیب بیشتری را بگیرد. پس از روکش کردن دندان می‌توانید همانند گذشته با دندان خود غذا بجوید. در صورتی که از روکش همرنگ دندان استفاده کرده باشید از نظر ظاهری کاملاً شبیه تاج طبیعی دندان است و کسی متوجه مصنوعی بودن آن نمی‌شود

 • پرشدگی بزرگ دندان 

در صورتی که پرشدگی بزرگ دارید ساختار دندانتان به شدت تضعیف شده و مستعد شکستن است. با روکش کردن دندان و پوشاندن آن، دیواره ‌های دندان مستحکم شده و از گسترش آسیب جلوگیری می‌شود. روکش بر روی پرشدگی قرار می‌گیرد تا هنگام جویدن فشار بر دندان وارد نشود.
• عصب ‌کشی یا درمان ریشه
هنگامی که دندان دچار آسیب گسترده شده و بافت‌های عصبی داخل آن صدمه دیده باشند، باید برای برطرف کردن التهاب و عفونت داخل دندان و جلوگیری از گسترش آن به دندان‌های پیرامون و استخوان فک، پالپ (بخش مرکزی دندان) تخلیه شده و با مواد مخصوصی پر شود. به این فرایند عصب ‌کشی یا درمان ریشه گفته می‌شود. دندانی که تحت عصب‌ کشی قرار گرفته است به شدت آسیب ‌پذیر بوده و ضعیف شده است. به همین علت معمولاً پس از عصب‌ کشی، دندان روکش می‌شود تا استحکام و عملکرد آن بازیابی شود.

• پوسیدگی دندان
در صورتی که پوسیدگی دندان به موقع تحت درمان قرار نگیرد گسترش پیدا می‌کند. در صورتی که پوسیدگی گسترده شده باشد دندانپزشک مواد آلوده و عفونی را تخلیه کرده و به این ترتیب بخش زیادی از ساختار دندان از دست می‌رود. بنابراین برای بازگرداندن زیبایی و عملکرد دندان باید ساختار آن بازسازی شود. در چنین مواردی از روکش دندان استفاده می‌شود.

پر کردن جای خالی دندان
در صورتی ‌که می‌خواهید جای خالی دندان را با ایمپلنت پر کنید باید بر روی پایه تیتانیومی ایمپلنت، روکش دندان وصل کنید تا جای خالی دندان را در دهان پر کند.
• زیبایی لبخند و دندان‌ها
گاهی اوقات هدف از روکش کردن دندان، زیباتر کردن دندان‌ها و لبخند است. برای مثال در شرایطی که دندان دچار تغییر رنگ شدید شده است و با درمان‌های سفید کننده دندان بهبود نمی‌یابد، اندازه دندان متناسب با دندان‌های دیگر نیست، دندان در اثر ساییدگی کوتاه شده است، لبه ‌های دندان مضرسی و بدشکل هستند، فاصله بین دندان‌ها وجود دارد، دندانها کمی کج هستند و یا سطح دندان خلل و فرج دارد یا ناهموار است می‌توان با استفاده از روکش تمامی این مشکلات را پوشش داد.



https://www.smilesolutionsbyemmidental.com/blog/am-i-a-candidate-for-dental

Enter your text here ...

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger روکش برای چه افرادی مناسب است؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 10 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر