بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (653 کلمه)

آیا روکش ونیر دندان تعویض می شود؟

آیا روکش ونیر دندان تعویض می شود؟


ونیر برای افزایش زیبایی دندان و لبخند استفاده می شود. اگر از اندازه یا شکل دندان خود راضی نیستید یا تغییر رنگ زیاد دندانتان باعث شرمندگی شما شده است به طوری که ترجیح می دهید لبخند نزنید، این مشکل را به راحتی با ونیر کردن دندانها می توانید برطرف کنید.
ونیر پوسته ناaزک همرنگ دندان است که معمولا جنس آن پورسلین بوده و بر سطح جلویی دندانها چسبانده می شود تا شکل و اندازه آنها را به صورت دلخواه شما در بیاورد. اما اگر به واسطه وارد آمدن ضربه لب پر شود یا به دلیل دیگری بخواهیم آن را عوض کنیم، آیا امکان تعویض ونیر وجود دارد؟ در اینجا درباره این سوال و سوالات مشابه دیگر بیشتر می خوانید.
آسیب دیدن ونیر دندان
به طور کلی دوام ونیرهای پورسلین با مراقبت و نگهداری مناسب 10 سال است و موارد زیادی دیده شده که طول عمر ونیر فراتر از مقدار پیش بینی شده بوده است. برای افزایش دوام ونیر باید به درستی از آن مراقبت کنید تا زیبایی لبخندتان سالهای سال حفظ شود.

برخی افراد هنگام تصمیم گیری برای این درمان، نگران آسیب دیدن پوسته پورسلینی هستند. ابتدا باید بدانید در صورت خراب شدن ونیر باید آن را جایگزین کنید.
در چه شرایطی ونیر جدید جایگزین می شود
علت تعویض ونیر پورسلین پیش از به پایان رسیدن عمر بالای آن، اغلب آسیب دیدگی ناشی از جویدن اشیاء یا غذاهای خیلی سفت است که باعث لب پرشدگی یا ترک خوردن آن می شود. هنگامی که به دلیلی این پوسته دچار شکستگی شد باید بلافاصله آن را عوض کنید تا از مشکلاتی مانند نفوذ باکتریها به دندان، عفونت و پوسیدگی دندان جلوگیری کنید.
همچنین در برخی موارد دندان بیمار دچار پوسیدگی شده است، در حالی که ونیر سالم و در وضعیت مناسبی قرار دارد. به خاطر نگرانی از سلامت دندان باید پوسته برداشته و درمان صورت بگیرد. از آنجایی که ونیر تنها به سطح جلویی دندان چسبانده می شود، سطح پشتی دندان در معرض آسیب و پوسیدگی باقی می ماند. همین که پوسیدگی در این بخش از دندان شروع شود، برداشتن ونیر و درمان پوسیدگی و سپس استفاده از ونیر جدید لازم است.
از جمله دلایل تعویض ونیر، تغییر رنگ و ساییدگی آن است. مثلا ممکن است نوشیدنیها و غذاهایی که می خورید (مانند چای و قهوه) حاوی رنگدانه هایی باشند که به سطح دندان و مواد ترمیمی می چسبند. از طرفی لعاب پورسلین ممکن است طی چند سال ساییده شود و آن را مستعد تغییر رنگ نماید. ممکن است به واسطه دندان قروچه و بهم فشردن دندانها ساییدگی و استهلاک نیز اتفاق بیفتد.
گاهی ونیر پس از مدتی لق می شود. شل شدن ونیر به واسطه ساییدگی اتفاق می افتد و تنها راه حل جایگزینی آن با پوسته جدید است.

b2ap3_thumbnail_VENIR2 آیا روکش ونیر دندان تعویض می شود؟

روش تعویض ونیر دندان
اگر هر یک از موارد بالا برای شما اتفاق افتاده است، تنها راهکاری که در مقابل شما قرار دارد، عوض کردن ونیر است. این فرایند کاملا سریع بوده و همانند مرتبه اولی است که این درمان را انجام دادید. ابتدا ونیر دندانتان برداشته می شود، سپس قالبی از دندانها گرفته می شود تا هر گونه تغییراتی که در آنها ایجاد شده مشخص شده و در نظر گرفته شود. اگر عفونت یا پوسیدگی مشاهده شود ابتدا تحت درمان قرار می گیرد. سپس ونیر جدید متناسب با شرایط جدید دندان آماده می شود و به سطح جلوی دندان باند می شود.
چگونه از ونیر مراقبت کنیم
اولین نکته مهم رعایت بهداشت دهان و دندان است که شامل استفاده منظم از مسواک و نخ دندان می باشد. باید به خط لثه تان توجه ویژه ای داشته باشید چون این بخش یکی از مکانهایی است که رسوب و جرم تجمع می کند.
مسواک نرم (سافت) انتخاب کنید تا فشار بیش از حد به سطوح مختلف دهان وارد نکنید.
هرگز غذاها و اجسام سخت را نجوید و گاز نگیرید چون باعث لب پر شدگی می شود.
در صورتی که تمام این موارد را رعایت کنید دوام ونیرتان حتی بسیار فراتر از 10 سال خواهد بود.


http://www.checkdent.com/dental-blog/can-veneers-replaced.html?lang=en

مطالب مرتبط

 

نظرات 2

دکتر مرتضی عشاق در روز یکشنبه, 06 اسفند 1396 00:15

سلام مونا خانم
بله ولی حتما نزد متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی بروید.
خانم دکتر صادقیان تلفن 44339970

سلام مونا خانم بله ولی حتما نزد متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی بروید. خانم دکتر صادقیان تلفن 44339970
مهمان - مونا در روز چهارشنبه, 02 اسفند 1396 21:51

سلام ببخشید من دندانهاط فک بالام رو کامپوزیت کردم اما رنگش خیلی سفیده میشه رنگش و کمی تغییر داد تا طبیعی تر بشه

سلام ببخشید من دندانهاط فک بالام رو کامپوزیت کردم اما رنگش خیلی سفیده میشه رنگش و کمی تغییر داد تا طبیعی تر بشه
default_blogger آیا روکش ونیر دندان تعویض می شود؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 30 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر