بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (550 کلمه)

روشهای صحیح مسواک زدن

روشهای صحیح مسواک زدن

مسواک زدن مهم‌ترین روش مقابله با فعالیت باکتری‌ها و پوسیدگی دندان و عفونت لثه است. با این حال بسیاری از افراد علیرغم رعایت بهداشت دهان و مسواک زدن مرتب، دچار پوسیدگی دندان می‌شوند. معمولاً علت این است که مسواک زدن به روش صحیح انجام نمی‌شود. در واقع بسیاری از افراد با وجود این که سال‌هاست دندان‌های خود را مسواک می‌زنند، اما این کار را به درستی انجام نمی‌دهند در نتیجه جرم و پلاک زیادی در سطح و بین دندانهای آنها باقی می‌ماند.
روش‌های مسواک کردن

1- حرکت افقی
مسواک را بر روی سطح جونده دندان‌های یک سمت دهان قرار دهید و آن را با حرکات جارویی جلو و عقب (سر مسواک افقی بر روی دندان قرار گرفته و به سمت جلوی دهان و عقب دهان حرکت می کند) به تدریج به سمت دیگر دهان ببرید. سعی کنید همیشه ترتیب مشخص (برای مثال از سمت راست دهان به چپ) داشته باشید تا فراموش نکنید کدام سمت دهان را مسواک زده اید.

b2ap3_thumbnail_bass-technique روشهای صحیح مسواک زدن


2- حرکت ارتعاشی
• روش باس
این روش یکی از مؤثرترین روش‌های مسواک زدن است. در این روش موهای مسواک با زاویه 45 درجه در تماس با مرز لثه یا به صورت موازی با سطح دندان قرار می‌گیرند. موهای مسواک اندکی به دندان فشار داده می‌شود تا زیر خط لثه را نیز پوشش دهد. سپس مسواک با حرکات افقی جلو و عقب کشیده می شود به صورتی که در هر موقعیت (که معمولا دو تا سه دندان را در بر می گیرد) 10 تا 15 حرکت داشته باشد. توجه داشته باشید تمام مدت باید موهای مسواک در تماس با مرز لثه قرار داشته باشند. سپس به سراغ دندانهای بعدی بروید.

b2ap3_thumbnail_dandan1 روشهای صحیح مسواک زدن

b2ap3_thumbnail_dandan3445 روشهای صحیح مسواک زدن
شکل- تصاویر بالا نحوه قرار دادن مسواک در روش استیلمن و تصویر پایین روش اصلاح شده استیلمن را نشان می دهد که در آن پس از تمیز شدن قاعده دندان مسواک به سمت نوک دندان (سطح جونده) حرکت داده می شود تا تمامی تاج تمیز شود.

• روش استیلمن
این روش مشابه تکنیک قبلی است که اندکی اصلاحات در آن صورت گرفته است و حرکات مسواک در سطح اکلوزال به صورت افقی و کوتاه انجام می شود. موهای مسواک همانند روش قبل به صورت زاویه 45 درجه قرار می گیرد اما برای تمیز کردن بهتر زیر لثه، باید به صورتی قرار بگیرد که بخشی از موهای مسواک بر روی لثه و بخشی از آن بر روی دندان قرار داشته باشد.

b2ap3_thumbnail_dandan87878 روشهای صحیح مسواک زدن

در این روش که عمدتا در صورت وجود وسیله های دهانی مانند براکت ارتودنسی انجام می شود، سر مسواک با با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی دندان در مرز لثه قرار گرفته و با حرکات عقب و جلو سطح دندان را تمیز می کند.

b2ap3_thumbnail_modified-bass روشهای صحیح مسواک زدن

• روش اصلاح شده باس/ روش اصلاح شده چارتر
پس از انجام هر یک از تکنیکهای گفته شده، مسواک را به سمت سطح جونده دندان حرکت دهید تا تمامی سطح تاج تمیز شود (شکل بالا).

b2ap3_thumbnail_fones روشهای صحیح مسواک زدن


3- روش دایره ای
این روش ساده ترین راه مسواک زدن برای کودکان است. مسواک را بر روی مجموعه ای از دندانها قرار داده و سپس چهار تا پنج مرتبه مسواک را با ملایمت به دندانها فشار داده و به صورت دایره ای حرکت دهید و سپس سراغ دندانهای بعدی بروید.

b2ap3_thumbnail_hqdefault روشهای صحیح مسواک زدن

b2ap3_thumbnail_dandan34 روشهای صحیح مسواک زدن

4- روش عمودی
در این روش تنها کافیست موهای مسواک را در تماس با لثه قرار دهید و سپس مسواک را از بالا به سمت سطح جونده دندان بکشید.

مطالب مرتبط

 

نظرات 1

مهمان - sabi در روز شنبه, 19 اسفند 1402 19:40

ممنونم از مطالب سایت شما ، خوشحال میشم در صورت تمایل از سایت ما هم دیدن فرمایید.
https://cafehdental.ir/

ممنونم از مطالب سایت شما ، خوشحال میشم در صورت تمایل از سایت ما هم دیدن فرمایید. https://cafehdental.ir/
default_blogger روشهای صحیح مسواک زدن
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر