بلاگ

تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه (1175 کلمه)

رفتارها و عاداتی که دندانها را خراب می کنند

8

جلوگیری از فرسایش دندان‌ها غیر ممکن است و هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند به طور کامل می‌تواند جلوی استهلاک و فرسایش دندان‌ها را بگیرد اما با اقدامات و یا تغییر عادات خود می توانید فرایند فرسایش دندانها را بسیار کند نموده و سالهای سال و حتی تا آخر عمر به تعویق بیندازید. چرا که عملکرد معمولی دهان و جویدن و صحبت کردن در حالت نرمال تاثیر چندانی بر دندانها نمی گذارد و فرسایش ناشی از آن بسیار جزئی است. اما معمولا وضعیت نامناسب دندانها و یا عادات نامناسب غذایی و دهانی باعث فرسایش شدید و کاهش طول عمر دندان می شود.
با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم و رژیم غذایی سالم دندانها در مقابل فرسایش بسیار مقاوم شده و حتی تا آخر عمر برایتان کار می کنند.

عاداتی مانند دندان قروچه، به هم فشردن دندانها، خوردن نوشیدنی یا خوراکی های خیلی سرد بلافاصله پس از نوشیدنیهای داغ یا بالعکس، استفاده از دندان به عنوان ابزار و موارد دیگر باعث سرعت گرفتن فرسایش و حتی ترک خوردن دندان و از بین رفتن مینا می شوند. در اینجا به چند عادت رایج که دندانها را خراب می کند اشاره می کنیم.

b2ap3_large_3 رفتارها و عاداتی که دندانها را خراب می کنند

1- جویدن یخ
بسیاری از افراد عادت دارند یخ می جوند. برخی افراد این کار را برای برطرف کردن حس گرسنگی انجام می دهند چرا که یخ ماده ای بدون قند و بدون کالری است و تصور می شود هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. اما مشکل این است که یخ برای دندانها بسیار سفت است و باعث ترک حوردگی یا ساییدگی آنها میشود به خصوص اگر مرتبا این کار تکرار شود. از طرفی دمای سرد یخ باعث افزایش احتمال ترک خوردگی دندانها می شود. به جای جویدن یخ سبزیخات خام و یا آدامس بدون شکر بجوید.
خوراکیهایی مانند هویج و کرفس گزینه های بسیار سالم و خوبی برای جایگزینی عادت یخ جویدن هستند. البته نیم ساعت پس از خوردن غذا یا میان وعده، دندانهای خود را مسواک بزنید.

2- فعالیت ورزشی بدون محافظ دهان
فرقی نمی کند چه فعالیت ورزشی انجام می دهید، اگر امکان برخورد با اشیاء سخت و یا افراد دیگر وجود داشته باشد باید محافظ دهان استفاده کنید. ورزشهایی مانند راگبی، هاکی، بوکس و غیره احتمال ضربه دیدن دندان را افزایش می دهند بنابراین حتما باید پیش از ورزش محافظ دهان استفاده کنید.

b2ap3_large_4 رفتارها و عاداتی که دندانها را خراب می کنند

3- خوابیدن کودک در حالی که شیشه شیر در دهان دارد
بسیاری از والدین اجازه می دهند کودکشان در حالی که شیشه شیر (یا آبمیوه یا هر مایع شیرین دیگر) در دهان دارد بخوابد. علت این است که اضطراب کودک کاهش یافته و ارام می شود و می تواند بخوابد. اما این باعث می شود دندانها مدت طولانی در تماس با قند موجود در نوشیدنی قرار بگیرند بنابراین باکتریها مدت زیادی فرصت فعالیت داشته و اسید تولید می کنند و باعث پوسیدگی دندان می شوند. به جای این کار بطری را با آب خالی پر کنید. هیچ چیزی به جز آب خالی نباید مدت زیادی در تماس با دندانهای کودک قرار بگیرد.

b2ap3_large_7 رفتارها و عاداتی که دندانها را خراب می کنند


4- جواهرات و زیورآلات لب و زبان
برخی افراد برای زیبایی زیورآلات در لب یا زیان خود قرار می دهند. برای بسیاری از نوجوانان این سبک از زیورآلات، جالب و جذاب است اما خیلی زود به کجی و خرابی دندانها منجر شده و زیبایی دهان را خراب می کند. زیورآلات لب و یا زبان نیروی مداوم به دندانها وارد کرده و آنها را از راستای خود خارج می کنند. علاوه بر این باعث تحریک بافتهای نرم و عفونت لثه می شوند. از طرفی ممکن است دائما با دندانها برخورد کرده و باعث از بین رفتن بخشی از مینا و شروع فرایند پوسیدگی دندان شوند. در برخی موارد نیز ضایعات دهانی ایجاد می شود. بنابراین در بلند مدت نه تنها به زیبایی کمک نمی کند بلکه زیبایی لبخند را نیز از بین می برد.

b2ap3_large_2 رفتارها و عاداتی که دندانها را خراب می کنند

5- دندان قروچه
دندان قروچه یک عادت شایع و مخرب است اما متاسفانه بسیاری از افراد از دندان قروچه خود باخبر نیستند چرا که اغلب در حین خواب اتفاق می افتد. دندان قروچه مداوم باعث ساییدگی و حتی کوتاه شدن دندانها می شود و آنها را در خطر شکستگی و ترک خوردگی قرار می دهد. در صورتی که دندان قروچه شبانه دارید از محافظ دهان (نایت گارد) برای جلوگیری از آسیب دیدن دندانها استفاده کنید. این وسیله پلاستیکی انعطاف پذیر هنگام خواب استفاده می شود و به گونه ای طراحی شده که کمی دهان را باز و زبان را بالاتر نگه دارد تا دندانها به یکدیگر نرسند.

b2ap3_large_1 رفتارها و عاداتی که دندانها را خراب می کنند

6- مکیدن آب نبات
برخی افراد تصور می کنند مکیدن آب نبات های ضد سرفه مشکلی ایجاد نمی کند چون از داروخانه تهیه می شود. اما اشتباه نکنید. اگر چه در شرایطی از این آب نبات های ضد سرفه برای کاهش گلودرد استفاده می شود و بسیار هم موثر است اما استفاده زیاد از آنها دندانها را دائما در معرض قند قرار می دهد. در صورتی که می خواهید آب نبات بخورید پس از آن دندانهای خود را مسواک بزنید. قند شکلات و آب نبات باعث تغذیه و تجمع پلاک و باکتریها در سطح دندان می شود و خیلی زود فرایند تدریجی پوسیدگی آغاز می گردد.

b2ap3_large_Bad-Habits رفتارها و عاداتی که دندانها را خراب می کنند

7- نوشابه و سایر نوشیدنیهای گاز دار
تمام نوشیدنیهای گاز دار اسیدی بوده و باعث فرسایش دندان می شوند. از طرف دیگر نوشیدنیهای شیری مانند نوشابه قند زیادی نیز دارند. یک نوشابه متوسط حدود 11 قاشق چای خوری قند دارد.

b2ap3_large_6 رفتارها و عاداتی که دندانها را خراب می کنند



8- استفاده ابزاری از دندان
باز کردن در بطری و شکستن پسته سربسته با دندان به شدت به دندان آسیب وارد کرده و شکستگیهای ریز و یا حتی لب پر شدگی دندان را به دنبال خواهد داشت. در مقابل این وسوسه مقاومت کنید و چند ثانیه وقت، صرف پیدا کردن ابزار مناسب برای این کار کنید.

9- چیپس و پفک
خوراکی های میان وعده ای مانند چیپس و پفک نه تنها حاوی چربی زیادی هستند بلکه کاملا نشاسته ای بوده و کربوهیدرات زیادی در بر دارند. کربوهیدرات منبع غذایی خوبی برای باکتریهای دهان است. یکی دیگر از مشکلات آن چسبیدن ذرات چیپس به دندانهاست که باعث می شود مدت طولانی باکتریها غذا برای خوردن داشته باشند و مینای دندان را از بین ببرند. پس از هر بار خوردن میان وعده های نشاسته ای مانند چیپس و پفک، بین دندانهای خود را با نخ دندان تمیز کنید.

b2ap3_large_5 رفتارها و عاداتی که دندانها را خراب می کنند



10- جویدن ته مداد و خودکار
این کار نیز همانند جویدن یخ برای دندانها بد است. به طور کلی جویدن هر غذا یا شی سخت باعث ایجاد ترکهای ریز و یا شکستگی و کوتاه شدن دندان می شود.

11- مصرف زیاد قهوه و چای
مصرف زیاد قهوه منجر به زرد شدن دندانها و ایجاد لکه در آنها می شود.
خوشبختانه این انواع تغییر رنگ دندان را به راحتی می‌توان با محصولات بلیچینگ تمیز کرد .

12- استعمال دخانیات
سیگار کشیدن حتی به دفعات کم باعث تخریب بافت‌های لثه و دندان می‌شود. تنها راه حل جلوگیری از آسیب دیدن بافت‌های دهان، ترک سیگار است. سیگار خطر سرطان دهان را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد. اگر چه ترک سیگار ممکن است کار سختی باشد اما خیلی زود از فواید آن بهره ‌مند می‌شوید. سیگار اولین عامل ایجاد ضایعات و زخم‌های دهانی است. در حقیقت می‌توان گفت دخانیات برای سلامت دهان یک فاجعه محسوب می‌شود.

https://www.carefreedental.com/resources/16-dental-tips/136-16-bad-habits-that-are-guaranteed-to-damage-your-teeth

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger رفتارها و عاداتی که دندانها را خراب می کنند
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 31 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر