بلاگ

تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه (458 کلمه)

کدام بخشهای دهان بیشتر از همه دچار پوسیدگی می‌شوند

کدام بخشهای دهان بیشتر از همه دچار پوسیدگی می‌شوند

 1- شیارهای سطح جونده دندان‌های عقبی

 شیارهای زیادی در سطح جونده دندان‌ها وجود دارد. همچنین دندان‌ها حاوی تعدادی نقاط  فرورفته هستند. برخی از دندان‌های آسیا در سطح کناری خود فرورفتگی‌های دارند که معمولاً از همان‌جا پوسیدگی دندان آغاز می‌شود. این نقاط فرورفته را در سطح زبانی دندان‌های آسیای بالایی و در سطح گونه ای دندان‌های آسیای پایینی می‌توانید ببینید.

2- سطح بین دندان‌ها

 در حالت طبیعی، تمام دندان‌ها از پهلو با یکدیگر تماس دارند به جز دندان‌هایی که در انتهای دهان قرار گرفته‌اند. در ناحیه بین دندان‌ها، دسترسی مسواک دشوار بوده و تمیز کردن جرم و پلاک به راحتی انجام نمی‌شود. بنابراین این محل برای تجمع پلاک و باکتری‌ها و در نتیجه ایجاد پوسیدگی بسیار مناسب است، به‌ ویژه اگر عادت به نخ دندان کشیدن روزانه نداشته باشید.

 3- در حاشیه پرشدگی، روکش، بریچ، و ترمیم‌های دیگر دندانی

 گاهی اوقات سطح تماس دندان و بخش ترمیمی به اندازه کافی صاف و  هموار  نیست. به همین علت این ناحیه به راحتی ممکن است محلی برای تجمع جرم و رسوب فراهم نماید.

4- مرز لثه

سطح دندان‌ها در محل تلاقی با لثه، یکی از نواحی متداول شروع پوسیدگی دندان است. در صورتی که به روش درست مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، این ناحیه محل تجمع جرم و پلاک می‌شود.

5- ریشه‌های دندان

 در صورتی که لثه شما بیمار باشد و دچار التهاب و عفونت شده باشد (بیماری لثه اولین عامل از دست دادن دندان است)، لثه و استخوان پیرامون دندان به تدریج تحلیل رفته و پسروی می‌نمایند. این وضعیت باعث می‌شود سطح ریشه دندان‌ها نمایان شود. بخش ریشه دندان بسیار نرمتر از مینای دندان است و درصورتی‌که نمایان شده و مورد هجوم باکتری‌ها قرار بگیرد خیلی زود دچار پوسیدگی می شود. به همین علت، شناسایی بیماری لثه در مراحل اولیه بسیار مهم است چرا که درمان آن بسیار آسان‌تر و موفقیت‌آمیزتر است بدون آنکه به ریشه دندان‌ها آسیبی وارد شود.

 6- دندان‌های مجاور دندان مصنوعی

 ذرات غذا به راحتی بین دندان مصنوعی و دندان خودتان محبوس می‌شوند. به علاوه معمولاً دندان‌های مصنوعی (پارسیل) نیمه کامل، یک قلاب فلزی دارند که به دندان طبیعی مجاور قلاب می‌شود  تا دندان مصنوعی را در جای خود محکم نگه دارد. این محل مکان مناسبی برای تجمع و رشد باکتری‌ها و پلاک است. اگر دندان مصنوعی نیمه کامل دارید، از دندانپزشک روش صحیح مسواک زدن و تمیز نگه داشتن دندان‌ها را بپرسید.

 

اگر می‌خواهید از سلامت دندان‌ها و دهان خود مطمئن شوید، تمامی منافذ و شیارهای دندان‌ها، بین دندان‌ها و بین بخش‌های ترمیمی را خوب مسواک زده و نخ دندان کشید. اگر متوجه شدید هنگام نخ دندان کشیدن در ناحیه پرشدگی دندان، نمی‌توانید نخ را از بین دندان‌ها پایین بکشید یا بالا برگردانید، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا پرشدگی را بررسی کرده و در صورت لزوم ترمیم را تعویض نماید.

 

http://www.oralanswers.com/six-common-places-where-you-might-get-a-cavity/

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger کدام بخشهای دهان بیشتر از همه دچار پوسیدگی می‌شوند
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 31 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر