بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (780 کلمه)

راه‌های پیشگیری از نیاز به روکش کردن دندان

راههای پیشگیری از نیاز به روکش کردن دندان
هیچ چیزی بهتر از دندان‌های طبیعی و سالم خودتان نیست و هر پروتز مصنوعی که استفاده می‌کنید معایبی نیز به دنبال دارد. بنابراین بهترین کار این است که در مراقبت و نگهداری از دندان خود سرمایه گذاری کنید. روکش دندان در واقع تاج مصنوعی است که از نظر زیبایی و عملکرد جایگزین تاج دندان می شود. روکش ممکن است بر روی دندان طبیعی قرار بگیرد و یا بر روی ایمپلنت نصب شود.

وظیفه اصلی روکش دندان، بهبود عملکرد و زیبایی دندان و دهان است. با این حال این ترمیم دندانی نیاز به مراقبت منظم دارد و حتی در صورت مراقبت زیاد باز هم طول عمر مشخصی داشته و پس از چند سال باید آن را تعویض کنید. بنابراین برای پیشگیری از مشکلات متعدد مربوط به روکش دندان مانند پایان یافتن طول عمر و تعویض روکش، ترک خوردن و شکستگی، لب پر شدگی و شل شدن آن بهتر است از ابتدا مراقب باشید نیازی به آن پیدا نکنید. در اینجا روش‌هایی برای پیشگیری از نیاز به روکش کردن دندان آمده است.

هنگام بازی و فعالیت‌های ورزشی برخوردی، محافظ دهان بگذارید:
غالباً دندانپزشک ها توصیه می‌کنند همه ی افراد هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی برخوردی برای پیشگیری از جراحت دهان از محافظ دهان (نایت گارد) استفاده کنند. ورزش‌کارانی که محافظ دهان استفاده می‌کنند احتمال شکستگی دندان را به حداقل می‌رسانند. محافظ دهان یک قطعه پلاستیکی است که بر روی دندان‌ها و لثه قرار گرفته و آنها را احاطه می‌کند و بدین ترتیب از جراحات دندانی پیشگیری می‌نماید. بهترین انواع محافظ دهان آنهایی هستند که اختصاصی بیمار ساخته می‌شوند و کاملاً متناسب با دندان‌ها و قالب دهان بیمار هستند. با این حال می‌توانید از انواع محافظ دهان پیش ساخته و آماده نیز استفاده کنید.


در صورت دندان قروچه به دندانپزشک مراجعه کنید:
دندان قروچه یکی از مشکلات متداول در درصد زیادی از افراد است که نتیجه آن ساییدگی ، لق شدن دندان‌ها و درد فک و مفصل گیجگاهی فکی می‌باشد. علاوه بر این، از آنجایی ‌که به مدت طولانی دندان‌ها تحت فشار قرار دارند ساییدگی شدید موجب نیاز به روکش خواهد شد. در صورتی که دندان قروچه دارید حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید تا درمان‌های مختلف متناسب با شرایط شما مانند مدیریت استرس، خواب کافی و استفاده از محافظ دهان بررسی شود.

دندان‌های خود را خوب مسواک بزنید:
ضعف بهداشت دهان منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه می‌شود. به همین علت است که رعایت بهداشت دهان و مسواک زدن صحیح و مرتب از اهمیت زیادی برخوردار است. دندان‌های خود را با مسواکی با موهای نرم با ملایمت مسواک بزنید و از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. مسواک را از مرز لثه به سمت لبه جونده دندان حرکت بدهید تا پلاک تجمع یافته در مرز لثه به خوبی تمیز شود. در صورتی که مرتباً مسواک نزنید تجمع پلاک و فعالیت باکتری‌ها منجر به پوسیدگی عمیق و احتمالاً عفونت لثه می‌شود که نتیجه آن درمان‌هایی مانند روکش کردن دندان و یا حتی از دست دادن دندان می‌باشد. در برخی شرایط، بد مسواک زدن احتمال نیاز به روکش را افزایش می‌دهد.

مرتباً نخ دندان بکشید:
نخ دندان پلاک تجمع یافته در فواصل بین دندان و لثه را پاک می کند و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند. پوسیدگی دندان اولین عامل نیاز به روکش کردن دندان می‌باشد. طبق یک پژوهش، 18% از افراد به جای نخ دندان کشیدن ترجیح می‌دهند ظرف بشویند. جالب است بدانید تنها نیمی از جمعیت آمریکا هر روز نخ دندان می‌کشند و این در حالی است که 18.5 درصد افراد اصلاً نخ دندان نمی‌کشند.
توصیه می‌شود حداقل روزی یک مرتبه نخ دندان بکشید. اگر چه این کار ممکن است زمان بر و خسته‌ کننده باشد اما با پیشگیری از مشکلات دندانی از صرف زمان زیاد بر روی صندلی دندانپزشکی و نیاز به روکش کردن دندان در آینده می‌کاهد.

از دندان‌های خود به عنوان ابزار استفاده نکنید:
برخی عادت‌های بد دهانی مانند باز کردن در بطری با دندان برای سلامت دهان بسیار آسیب‌زا بوده و باعث ساییدگی و شکستگی دندان‌ها می‌شود. استفاده از دندان‌ها به عنوان ابزاری برای باز کردن در بطری یا شکستن پسته های در بسته، بیش از آنچه که فکر می‌کنید دندان‌هایتان را خراب می‌کند.

نگذارید پوسیدگی دندان پیش برود:
یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که بسیاری از افراد مرتکب می‌شود این است که اجازه می‌دهند پوسیدگی دندان آنها گسترده و عمیق شود و مشکلی که در ابتدا راه حل ساده ‌ای مانند پر کردن دندان داشته به ناچار با درمانهای پیچیده‌ تر و تهاجمی‌تری مانند روکش کردن، عصب ‌کشی و یا حتی کشیدن دندان باید درمان شود. در صورتی که پوسیدگی وسیع شود علاوه بر این که به ساختارهای داخلی دندان آسیب وارد می‌کند، لثه و استخوان پیرامون را نیز تخریب می‌نماید. بنابراین در درمان دندان پوسیده تعلل ننمایید و مشکل را بزرگ‌تر و پیچیده ‌تر از این نکنید.

http://www.mainstreetdentalclinics.com/news/6-proactive-ways-to-avoid-getting-a-dental-crown  

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger راه‌های پیشگیری از نیاز به روکش کردن دندان
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 31 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر