بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (827 کلمه)

چگونه از براکت مراقبت کنیم؟

چگونه از براکت مراقبت کنیم؟

زیبایی و سلامتی دندان حق هر فرد است و ما می توانیم با مراقبت و نگهدای مداوم از دندانها همواره دندانهایی زیبا و سالم داشته باشیم. گاه برای داشتن دندانهایی خوش فرم مجبور به صرف هزینه مالی و زمانی زیادی هستیم. چه خوب که با مراقبت و دقت و بالابرن سطح آگاهی از براکت ها نگهداری کنیم تا مجبور به ترمیم و تعویض براکت ها و صرف هزینه بیشتر نشویم.از طرفی عدم رعایت بهداشت مناسب در دوران درمان ارتودنسی میتواند به از دست دادن سلامتی دندانها یا لثه منجر شود. بنابراین مراقبت درست از قطعات براکت از نظر صرفه جویی در وقت و هزینه حائز اهمیت است، همان طور که مراقبت از لثه ها و دندانها در این دوران اهمیت زیادی دارد. اگر شما یا کودکتان در دوران درمان ارتودنسی به سر میبرید، با توصیه های زیر میتوانید از براکت ارتودنسی به خوبی مراقبت کرده و مطمئن شوید دندانها و لثه هایتان نیز دوره درمان را با سلامت پشت سر میگذارند.
به خاطر داشته باشید دستگاههای ارتودنسی در انواع مختلف براکتهای سنتی (فلزی)، براکتهایی از پشت دندانها (زبانی) و اینویزالاین (ارتودنسی متحرک نامرئی) وجود دارند.


براکتهای سنتی
اکثر مردم با براکتهای سنتی و مرسوم آشنایی دارند. براکتهای سنتی شامل قطعات نگینی فلزی بر روی سطح جلویی دندانها است که یک سیم فلزی (آرچ وایر) به صورت افقی از آنها رد شده و آنها را به هم متصل نگه میدارد. طبق گزارش انجمن ارتودنتیستهای امریکا (AAO)، پلاک و جرم به راحتی در اطراف براکتها تجمع می یابد و عدم رعایت مناسب بهداشت در حین استفاده از براکت منجر به بیماری لثه و تغییر رنگ همیشگی دندانها میشود. بنابراین با ملایمت اطراف براکتها و سیم را پس از هر بار مصرف غذا با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید و مسواک نرم (سافت) بشویید. همچنین باید یک بار در روز نخ دندان بکشید و از دهان شویه حاوی فلوراید طبق دستور ارتودنتیست استفاده نمایید.
بهتر است هر بار که دندانهایتان را تمیز میکنید، تک تک براکتها را بررسی کنید و ببینید شکستگی دارند یا شل شده اند یا خیر. برای پیشگیری از این نوع آسیب، انجمن ارتودنتیستهای امریکا توصیه میکند بیماران ارتودنسی از مصرف غذاهای چسبنده و سفت یا خیلی جویدنی پرهیز کنند. از جمله این موارد ته دیگ، آدامس، مغزهای گیاهی و حتی پاپکورن می باشد. گاز زدن میوه ها و سبزیجات سفت مانند سیب و هویج نیز میتواند نگرانی ایجاد کند اما در صورتی که آنها را به قطعات کوچکتر خرد کنید میتوانید به راحتی آنها را مصرف کنید.
علاوه بر این جویدن ناخن، مداد یا یخ نیز میتواند باعث شکستگی براکتها شود بنابراین این عادات را حتما باید کنار بگذارید. انجمن دندانپزشکی امریکا توصیه میکند کودکانی که فعالیتهای ورزشی سنگین انجام میدهند از محافظ دهان استفاده کنند به خصوص اگر براکت در دهان دارند. محافظ دهان علاوه بر محافظت از چانه و لبها مانع از آسیب رسیدن به براکت یا ابزارهای دیگر ارتودنسی در هنگام ضربه به صورت یا زمین خوردن میشود.
براکتهای زبانی (لینگوال)
انجمن ارتودنسی زبانی امریکا (ALOA) بیان میدارد براکت زبانی بسیار شبیه براکت سنتی است اما براکتها و سیمها به پشت دندان متصل میشوند و در معرض دید قرار نمیگیرند. مراقبت از براکت زبانی که پشت دندان قرار میگیرد مشابه مراقبت از براکتهای سنتی است به شرطی که دندانهایتان را مرتب تمیز کنید و از مصرف غذاهای چسبنده و سفت پرهیز نمایید. اگر چه محل اتصال براکت به دندانها در این نوع براکتها باعث میشود ارتودنسی کمتر مشخص شود، براکت آسیب دیده یا جرم و پلاک و ذرات غذایی اطراف براکت نیز به سادگی مشاهده نمی شوند. این ویژگی لزوم بررسی دقیق و منظم سیم و براکت در هنگام استفاده از براکت زبانی را افزایش میدهد.
اینویزالاین
اینویزالاین یا ارتودنسی متحرک شفاف ژله ای به پلاکهای شفافی گفته میشود که بر روی دندان متصل میشوند. برای درمان ارتودنسی با استفاده از اینویزالاین، قرار دادن این الاینر در دهان به مدت 20 تا 22 ساعت در روز توصیه میشود بنابراین برای مسواک زدن یا غذا خوردن تنها کافیست آن را از دهان خارج کنید. مراقبت از دندانها در دوران استفاده از اینویزالاین، راحت تر از گزینه های دیگر است چون میتوانید آنها را در بیاورید و طبق روال معمول نخ دندان بکشید و مسواک بزنید. پس از تمیز کردن دندانها با مسواک، پلاکها را نیز تمیز کنید و شستشو دهید و سپس در دهان بگذارید. تمیز کردن مکرر و اجتناب از مصرف نوشیدنیهای تیره و اسیدی باعث میشود احتمال تغییر رنگ پلاک کاهش یابد. برای پیشگیری از آسیب دیدن پلاک (الاینر) با ملایمت آن را خارج کنید و هرگز آن را فشار ندهید یا از ابزارهای تیز برای در آوردن آن استفاده نکنید. اینویزالاین را باید با فشار نوک انگشت در جای خود قرار دهید به این صورت که مقدار مساوی فشار به دندانهای مولر راست و چپ وارد کنید. برای خارج کردن آن با ملایمت از دندانهای عقبی شروع کنید و به جلو پیش بروید.
فرقی نمیکند چه نوع درمان ارتودنسی را انتخاب میکنید، در هر صورت مراقبت درست از ارتودنسی کلید پیشگیری از هزینه ها و زحمات اضافی و درمانهای بیشتر است.

http://www.colgate.com/en/us/oc/oral-health/cosmetic-dentistry/adult-orthodontics/article/sw-281474979334639

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger چگونه از براکت مراقبت کنیم؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 31 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر