بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (531 کلمه)

محافظت از حفره دندان

محافظت از حفره دندان

استخوان فک پس از کشیدن دندان باید محافظت شود تا بتواند شکل حفره دندان را حفظ نماید. اگر حفره دندان خوب حفظ نشود، استخوان به سرعت باز جذب شده و در نتیجه ظرف شش ماه اول پس از کشیدن دندان 30 تا 60% از حجم استخوان تحلیل می‌رود. استخوان فک درصورتی ‌که پس‌روی کرده و تحلیل برود دیگر شکل اولیه خود را باز نخواهد یافت و کانتور بافت‌ها تغییر خواهد کرد.
بدن انسان هرگونه بافتی را که غیر ضروری تلقی کند، بازجذب می‌نماید. به این صورت که اگر بخشی از استخوان بی ‌استفاده بماند و هیچ فشاری در کارهای روزمره به آن وارد نشود، تحریک نمی‌شود بنابراین توسط بدن باز جذب شده و کاهش می‌یابد. استخوان فک نیز از این قاعده مستثنی نیست و در صورتی که جای خالی دندان از دست رفته پر نشود، تحلیل می‌رود.

محافظت از حفره دندان یا محافظت از ستیغ آلوئولار به فرایند درمانی گفته می‌شود که طی آن جلوی تحلیل رفتن استخوان پس از کشیدن دندان گرفته می‌شود تا حفره دندان در استخوان فک (آلوئولار) سالم بماند. یک غشای فیبرینی غنی از پلاکت، حاوی عناصری که رشد استخوان را تحریک می‌کنند، و یا داربست یا مواد پیوندی استخوان در زمان کشیدن دندان در داخل حفره دندان کشیده شده قرار داده می‌شود. سپس حفره با بخیه بسته شده یا با غشای قابل جذب یا غیرقابل جذب پوشانده شده و سپس با بخیه بسته می‌شود.

غشای محافظت از حفره دندان
غشای فیبرینی غنی از پلاکت، غشایی است که برای جلوگیری از مهاجرت سلول‌های اپی‌تلیال به ناحیه پیوند خورده، جلوگیری از نفوذ باکتری‌ها، فراهم نمودن فاکتورهای رشد و سلول‌های زنده و امکان پرفیوژن گازها (رساندن مواد به داخل بافت) و استفاده مجدد از سلول‌های بنیادی پریوستئوم استفاده می‌شود. PRF نسل دوم پلاکت اتولوگ است که از پلاسمای غنی از پلاکت گرفته شده است.
انواع مواد پیوندی
- اتو گرافت: استخوان از بدن خود بیمار برداشته می‌شود.
- زنوگرافت: پیوند استخوان یا کلاژن از منشأ گاوی می‌باشد.
- آلوگرافت: بلوک‌های پیوند استخوان از فرد دیگر.
- آلوپلاست: مواد زیستی سنتزی (مصنوعی) مانند هیدروکسی آپاتیت، داربست فیبرینی، پلیمر زیست تخریب پذیر سنتزی، فسفات تری کلسیم، شیشه زیستی یا بیوگلس، سرامیک و غیره.
تفاوت محافظت از حفره دندان با افزایش ستیغ استخوان
محافظت از حفره دندان و افزایش ستیغ فک متفاوت است. در محافظت از حفره دندان بلافاصله پس از کشیدن دندان، داربست یا پیوند در داخل حفره دندان قرار داده می‌شود تا جلوی تخریب آن گرفته شود در صورتی که پیوند افزایش ستیغ پس از تحلیل رفتن استخوان و به منظور بازگرداندن بخشی از استخوان تحلیل رفته انجام می‌شود. افزایش ستیغ در مواردی انجام می‌شود که ارتفاع یا پهنای ستیغ فک برای ایمپلنت یا درمان‌های دیگر کافی نیست.
فواید محافظت از حفره دندان
عمل محافظت از حفره دندان جلوی بازجذب سریع استخوان پس از کشیدن دندان را می‌گیرد بنابراین کانتور بافت حفظ شده و از یکپارچگی حفره دندان با موفقیت محافظت می‌شود. برای استفاده از تمام پروتزهای جایگزین دندان، باید استخوان فک کیفیت خوبی داشته باشد تا بتواند به خوبی آن را پشتیبانی نماید. همچنین در صورتی که محافظت از حفره دندان صورت نگیرد، حجم استخوان فک کاهش یافته و در نتیجه ارتفاع صورت و همچنین بُعد افقی صورت کمتر شده و از زیبای بافت‌های نرم صورت کاسته می‌شود.

https://en.wikipedia.org/wiki/Socket_preservation

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger محافظت از حفره دندان
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 09 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر