بلاگ

تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه (1294 کلمه)

کشیدن دندان چگونه است؟

کشیدن دندان

کشیدن دندان، درمانی است که خیلی سریع و بدون درد انجام می‌شود. تنها کاری که شما لازم است انجام دهید همکاری با دندانپزشک است. بیمارانی که در طی درمانهای دندانپزشکی، دائماً ناله می‌کنند، خود را جمع می‌کنند و تکان می‌خورند درمان خود را دشوارتر می‌کنند. بنابراین اگر زمانی را صرف خواندن این مقاله نموده و اطلاعاتی در مورد فرایند کشیدن دندان داشته باشید و بهتر با این موضوع برخورد کنید، احتمالاً هم شما و هم دندانپزشک شما در حین درمان راحت‌تر خواهید بود.

 

مراحل کشیدن دندان

مرحله اول: بی‌حسی
در اولین قدم دندان‌پزشک، دندان، استخوان و بافت لثه پیرامون آن را بی حس می‌کند تا در حین درمان کاملاً راحت باشید. در این مرحله ماده بی ‌حسی تزریق می‌شود. ممکن است ورود نوک سوزن، فقط یک لحظه درد داشته باشد.

b2ap3_large_tooth-extraction کشیدن دندان چگونه است؟


مرحله دوم: جدا کردن دندان از حفره دندانی
هنگامی که دندانپزشک می‌خواهد دندان را بکشد با چند وضعیت ممکن است مواجه شود:
بخش ریشه دندان کاملاً سفت در داخل استخوان قرار گرفته است و توسط رباط پریودنتال محکم در جای خود ثابت است. رباط پریودنتال بافت‌های رشته‌ ای هستند که دندان و استخوان را به هم متصل می‌کند.
برای کشیدن دندان باید حفره دندان کمی بزرگ‌تر شود و دندان از رباط پریودنتال جدا شود.
پس از این مرحله، دندان لق ‌شده و آماده جدا شدن است.

پهن و بزرگ کردن حفره دندان
هنگامی که می‌خواهید یک میله یا چوب فرو رفته در داخل زمین را بیرون بکشید حتماً می‌دانید که نمی‌توان آن را صاف بیرون بکشید بلکه ابتدا باید میله‌ را به اطراف و عقب و جلو حرکت دهید تا سوراخی که میله در آن فرو رفته است بزرگ‌تر شود. پس از این که سوراخ به اندازه کافی بزرگ شد می‌توانید به راحتی میله را بیرون بکشید.
استخوان فک ریشه دندان را محکم احاطه کرده است اما بافت نسبتاً اسفنجی دارد به همین خاطر دندانپزشک دندان را به عقب و جلو حرکت داده و تلاش می‌کند تا اتصال دندان را شل کند. پس از فشارهای جانبی مکرر، به تدریج پهنای حفره دندان بزرگ می‌شود. هنگامی که دندانپزشک در حال پهن کردن حفره دندان است، رباط پریودنتال چسبیده به دندان پاره می شود. بنابراین دندان به راحتی خارج خواهد شد.
ابزارهای لازم برای بیرون کشیدن دندان
دندانپزشک برای کشیدن دندان از چند ابزار مخصوص استفاده می‌کند تا دندان را گرفته و فشار ملایمی به آن وارد کند و پس از آن دندان را بیرون بکشد. یکی از این ابزارها فورسپس کشیدن دندان نام دارد و به ابزار دیگری که برای بیرون کشیدن دندان از آن استفاده می‌شود، الواتور گفته می‌شود.

b2ap3_large_tooth-extraction-procedure کشیدن دندان چگونه است؟



تجربه کشیدن دندان چگونه است؟
به علت تزریق بی حسی موضعی، دردی احساس نمی‌کنید. این مواد باعث می‌شود رشته‌ های عصبی که مسوول اعلام درد هستند نتوانند سیگنال درد را انتقال دهند اما عصب های مسوول حفظ فشار تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند بنابراین هنوز حس فشار وجود دارد.
پس باید انتظار احساس فشار در حین کشیدن دندان را داشته باشید که ممکن است خیلی شدید باشد. به خاطر داشته باشید که هیچ دردی احساس نمی‌کنید و حس فشار به واسطه عصب های اختصاصی دیگری انتقال پیدا می‌کند.
در صورتی که احساس درد داشتید به دندانپزشک بگویید تا بی‌ حسی بیشتری برایتان استفاده کند. در گزارش احساس خود به دندانپزشک دقیق باشید. چرا که بیشتر شدن ماده بی‌ حسی هیچ کمکی به برطرف شدن حس فشار نمی‌کند و از طرفی افزایش ماده بی‌ حسی خطر عوارض در حین درمان را افزایش می‌دهد.
همچنین انتظار شنیدن صداهای ناگهانی را باید داشته باشید. همان طور که می‌دانید فرآیند کشیدن دندان فیزیکی است، بنابراین ممکن است در حین درمان صدای شکستن بشنوید چرا که بافت‌های سخت مانند دندان و استخوان درگیر هستند. خوشبختانه بیشتر این وقایع کاملاً روتین بوده و عجیب نیست.

شکستگی ریشه دندان
ممکن است در حین کشیدن دندان، صدای شکستن ریشه دندان را بشنوید. با این حال این اتفاق متداول نیست. در پژوهشی که در سال 2015 انتشار یافت مشخص شد شدت نیرویی که منجر به شکستن دندان می‌شود گاهی اوقات تنها کمی بیشتر از نیروی مورد نیاز برای کشیدن دندان است. شکستگی ریشه دندان متداول ترین عارضه در حین درمان است که فقط در 9 تا 20% از موارد اتفاق می‌افتد.
در پژوهشی که در سال 2016 منتشر شد میزان شکستگی ریشه دندان حدود 12% از موارد کشیدن دندان گزارش شد.
این آمار نشان می‌دهد در صورتی که نوعی شکستن دندان برایتان اتفاق بیفتد نباید نگران باشید چرا که دندانپزشک قطعاً پیش از این تجربه‌ های فراوانی در مورد آن داشته است.
نتیجه شکستن ریشه دندان ممکن است موجب افزایش طول مدت درمان شود. البته در برخی موارد بخشی از دندان که جا مانده ممکن است پیش از این لق بوده و راحت بتوان آن را بیرون کشید.

شکستگی استخوان
نوع استخوان موجود در مرکز استخوان فک نسبتاً اسفنجی است در حالی که سطح بیرونی آن (صفحه یا پلیت قشری) نسبتاً متراکم است. در حین کشیدن دندان بر استخوان اسفنجی پیرامون دندان فشار وارد می‌شود و تحت فشار قرار می‌گیرد. بخش متراکم تر استخوان شکننده ‌تر است و در صورتی که فشار زیادی به آن وارد شود ممکن است از هم گسسته شود. در اکثریت موارد این نوع شکستگی، اتفاقی جزئی بوده و به صورت مو برداشتن می باشد.
پس از کشیدن دندان، دندانپزشک حفره خالی را فشرده می‌کند تا استخوان به جای خود بازگردد. انتظار می‌رود شکستگی استخوان خود به خود بهبود می‌یابد.

مرحله سوم: بستن محل کشیدن دندان
پس از خارج کردن دندان، فرایند بستن محل جراحی در پیش گرفته می‌شود. این فرایند غالباً شامل موارد زیر است:
• با ملایمت دیواره‌ های حفره خالی تراشیده می‌شود تا هرگونه مواد زاید و بافت‌های عفونی و آلوده نیز برداشته شود. به این فرایند کورتاژ گفته می‌شود و به پیشگیری از تشکیل کیست کمک می‌کند.
• شست ‌و شوی حفره دندان با محلول آب نمک انجام می شود تا هر گونه قطعات دندان یا استخوان شسته و خارج شود.
• دندان‌پزشک به دنبال لبه ‌های تیز استخوان می‌گردد تا در صورتی که بخشی از استخوان تیز شده باشد آن را بتراشد.
• در مورد دندانهای عقبی فک بالا، ارزیابی حفره دندان برای اطمینان یافتن از عدم درگیری حفره سینوس انجام می‌شود.
• با استفاده از فشار انگشت دیواره ‌های حفره دندان فشار می‌شود. با این کار شکل استخوان فک به حالت قبل باز می‌گردد . همچنین به کنترل خونریزی کمک می‌شود.
• در صورتی که دندانپزشک نگران احتمال خونریزی طولانی مدت باشد احتمالاً موادی در داخل حفره دندان قرار می‌دهد تا به تشکیل لخته خون کمک کند.
• در نهایت دندانپزشک محل کشیدن دندان را ممکن است بخیه کند. این کار در شرایطی انجام می‌شود که برای کشیدن دندان عمل جراحی انجام شده باشد و یا چند دندان در یک ردیف کشیده شده باشند.
• گاز استریل بر روی محل کشیدن دندان قرار داده می‌شود و از شما خواسته می‌شود با فک آن را گرفته و فشار بدهید.

پس از کشیدن دندان چند کار باید انجام بدهید.
• کنترل خونریزی
دندانپزشک یک یا چند قطعه گاز استریل بر روی زخم شما قرار می‌دهد و از شما می‌خواهد آن را گاز بگیرید. چند ساعت فشار ملایم باعث می‌شود خونریزی متوقف شود.
• کنترل تورم
در صورتی که دندانپزشک پیش ‌بینی کند تورم زیادی پس از کشیدن دندان تجربه خواهید کرد، استفاده از کمپرس یخ بر روی صورت را به شما توصیه می‌کند. هر چه زودتر این کار را انجام دهید تورم صورت کمتر می‌شود.
هنگامی که از روی صندلی دندانپزشکی بلند می‌شوید و یا از مطب دندانپزشکی بیرون می‌روید، ممکن است احساس کنید تعادل کافی ندارید. در این صورت کمی بنشینید تا وضعیت تان طبیعی شود. در اکثر موارد می‌توانید خودتان بدون کمک به منزل بروید.

توجه داشته باشید همه موارد کشیدن دندان ساده نیستند اما اکثر موارد کشیدن دندان کاملاً ساده انجام می شوند. با این حال در برخی شرایط برای کشیدن دندان باید عمل جراحی کوچکی انجام شود. این بستگی به موقعیت دندان، شکل دندان و ریشه‌ های آن، شکنندگی استخوان و پیچیدگی‌های دیگر دارد.

https://www.animated-teeth.com/tooth_extractions/t5_extracting_teeth.htm

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger کشیدن دندان چگونه است؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 10 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر