بلاگ

تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه (498 کلمه)

نقش حلقه کشی جدا کننده در ارتودنسی

spacers

نقش حلقه کشی جدا کننده در ارتودنسی نقش حلقه کشی جدا کننده در ارتودنسی  در طی درمان ارتودنسی، برخی ارتودنتیست ها از حلقه فلزی که همانند کمربند دندان را احاطه می‌کند، برای دندانهای آسیای بزرگ استفاده می‌کنند تا پشتیبانی و لنگر ثابت برای براکت ایجاد نموده و همچنین ضمایم مختلف سیستم براکتی را به آن متصل نمایند. به این حلقه فلزی بند ارتودنسی گفته می‌شود که کاملاً دندان را احاطه می‌کنند. 

 

b2ap3_large_bandacmt-e1461854252802 نقش حلقه کشی جدا کننده در ارتودنسی

 شکل- بند ارتودنسی یا حلقه فلزی که دور دندان آسیای بزرگ قرار می گیرد. 


اما گاهی اوقات بین دندان‌ها به اندازه کافی فاصله وجود ندارد که بتوان این حلقه فلزی را دور دندان انداخت به طوری که غالباً دندان‌ها تنگاتنگ یکدیگر قرار گرفته ‌اند. به همین علت استفاده از بند ارتودنسی بدون استفاده از وسیله ‌ای به نام جدا کننده (سپریتور) بسیار دشوار یا غیر ممکن است. همچنین ممکن است برای بیمار دردناک باشد. بنابراین یکی از اولین اقدامات در نصب براکت در دهان بیمار، استفاده از جدا کننده می‌باشد. این جلسه حدود یک هفته پیش از چسباندن حلقه فلزی دور دندان انجام شود تا ظرف یک هفته فضای کافی بین دو دندان ایجاد شود.  

b2ap3_large_2 نقش حلقه کشی جدا کننده در ارتودنسی

شکل- جدا کننده پلاستیکی (حلقه کشی)

b2ap3_large_terms-separators نقش حلقه کشی جدا کننده در ارتودنسی

  شکل- جدا کننده فلزی 
جدا کننده چیست؟ جدا کننده، حلقه کشی کوچکی است که با ابزار مخصوصی بین دو دندان جاسازی می‌شود. با این حال انواع فلزی جدا کننده نیز وجود دارد (شکل بالا). هنگامی که جدا کننده در حال جایگذاری است، بیمار کمی احساس فشار خواهد داشت چرا که باید با فشار حلقه کشی در جای خود قرار بگیرد تا بتواند دو دندان را از همدیگر دور کند. گاهی اوقات هنگامی که جدا کننده در تماس با بافت لثه قرار می‌گیرد احساس نیشگون گرفتن ممکن است تجربه شود. این احساس درد تیز، ظرف یک یا دو دقیقه برطرف می‌شود. 
جدا کننده چگونه استفاده می‌شود؟ پس از این که جدا کننده در جای خود قرار گرفت، احتمالاً بیمار احساس می‌کند چیزی مانند ذره ای غذا بین دندان‌هایش گیر کرده است. معمولاً ظرف چهار تا شش ساعت بعد از قرار دادن جدا کننده، درد یا فشار دندان شروع می‌شود. این درد مبهم و گنگ بوده و ظرف یکی دو روز بعد بدتر می‌شود و پس از آن فروکش می‌کند. در این چند روز می‌توانید با کمک مسکن (استامینوفن) درد را کنترل نمایید. در صورتی که مسکن موثر نبود می‌توانید از ارتودنتیست بخواهید برایتان مسکن قوی تری تجویز نماید. معمولاً جدا کننده بین دندان‌های آسیای بزرگ قرار داده می‌شود. 
جدا کننده چه مدت باید استفاده شود؟ معمولاً یک یا دو هفته جدا کننده در جای خود می‌ماند و در این مدت به تدریج دندان‌ها را از یکدیگر فاصله می‌دهد. پس از مدتی که فضای لازم ایجاد شد، ممکن است خود جدا کننده خود به خود از جا درآمده و خارج شود. پس از ایجاد فضای لازم در صورتی که حلقه کشی خود در نیاید، ارتودنتیست آن را خارج می‌کند. هنگام نخ دندان کشیدن مراقب باشید ناحیه جدا کننده را نخ دندان نکشید. در این مدت غذای چسبنده مصرف نکنید چرا که ممکن است به حلقه کشی جدا کننده چسبیده و آن را از جای خود خارج کنند. 
http://www.bracesguide.com/duringbraces/separators.html

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger نقش حلقه کشی جدا کننده در ارتودنسی
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 09 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر