بلاگ

تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه (484 کلمه)

فرنکتومی لبی پس از براکت

فرنکتومی لبی پس از براکت

بسیاری از والدین سوال میکنند آیا پس از درمان براکت فرزندشان، لازم است فرنکتومی لبی نیز انجام شود. در اینجا نگاهی به کتابهای مرجع دندانپزشکی و ارتودنسی می اندازیم تا ببینیم فرنکتومی پس از درمان براکت لازم است یا خیر. لازم به ذکر است فرنکتومی را قبل از درمان ارتودنسی ثابت با براکت نمیتوان انجام داد، چرا که اعتقاد بر این است که تشکیل بافت همبند ممکن است مانع از حرکت دندانها به سمت یکدیگر شده و در نتیجه فاصله ای دائمی بین دو دندان جلویی بالا ایجاد شود.
فرنکتومی لبی پس از براکت: از دیدگاه ارتودنسی
یکی از کتابهای مرجع در این زمینه، Contemporary Orthodontics تالیف پروفیت است. در این کتاب احتمال بازگشت دندانها به موقعیت قبلی پس از خارج کردن براکت مطرح شده است. پروفیت میگوید:
"یکی از دلایل بازگشت دندانها ممکن است وجود فرنوم لبی بزرگ یا بیش از حد متصل، باشد. فرنکتومی پس از بستن فاصله بین دندانها و نگهداری موقعیت جدید دندانها در برخی موارد لازم است اما به سختی میتوان تنها از روی ظاهر فرنوم لبی مشخص کرد فرنوم در مشکل بازگشت دندانها به موقعیت قبلی چقدر نقش دارد. بنابراین انجام فرنکتومی پیش از درمان منع شده و پس از درمان نیز باید تنها در صورتی انجام شود که دندانها مایل به فاصله گرفتن از هم هستند و این عمل برای جلوگیری از ایجاد فاصله بین دندانها ضروری به نظر میرسد. "

در اینجا پروفیت میگوید فرنکتومی تنها پس از بستن فاصله بین دندانهای جلویی میتواند انجام شود. همچنین میگوید در برخی موارد ممکن است این عمل لازم باشد اما واقعا تنها از روی اندازه فرنوم مشخص نمیشود آیا فرنوم عامل ایجاد فاصله مجدد بین دو دندان جلویی است یا خیر.

فرنکتومی لبی پس از براکت


فرنکتومی لبی پس از براکت: از دیدگاه دندانپزشکی اطفال
دکتر پینکهام در کتاب خود دندانپزشکی اطفال (Pediatric Dentistry) که کتاب مرجعی در این زمینه به حساب می آید میگوید:
"فرقی نمیکند چه درمانی برای بستن فاصله بین دندانها استفاده شده باشد، نگهداری موقعیت جدید دندانها ممکن است مسئله ساز بوده و باید برای آن برنامه ریزی شود. در بیشتر موارد نگهدارنده متحرک ]قابل در آوردن توسط خود بیمار[ میتواند به حفظ این وضعیت کمک کند. در صورتی که فاصله بین دندانهای جلویی در حین استفاده از نگهدارنده یا پس از آن شروع به باز شدن کرد، دندانهای پیشین باید دوباره مرتب شوند. در این زمان عمل جراحی فرنکتومی در صورتی که تصور شود فرنوم لبی عامل باز شدن مجدد فاصله است، باید صورت بگیرد. "
در این نقل قول، دکتر پینکهام میگوید که پس از خارج کردن براکت در اغلب موارد نگهدارنده میتواند فاصله بین دو دندان جلویی را بسته نگه دارد. نظر دکتر پینکهام بر این است که اولا فرنکتومی تنها در صورتی که فاصله دوباره ایجاد شد، باید صورت بگیرد. ثانیا در صورتی فرنکتومی میتواند انجام شود که فرنوم مظنون اصلی ایجاد فاصله مجدد بین دو دندان جلویی باشد.
تاکید میکنیم فرنکتومی را پیش از بستن فاصله بین دندانها با درمان ارتودنسی، نباید انجام داد.

http://www.oralanswers.com/labial-frenectomy-necessary-braces/

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger فرنکتومی لبی پس از براکت
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 10 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر