بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (513 کلمه)

علت درد فک چیست؟

درد فک

بسیاری از ما تا کنون درد فک را تجربه کرده ‌ایم. درد فک عوامل متعددی دارد و ممکن است بسیار خفیف و قابل تحمل یا شدید و ناتوان کننده باشد. در صورتی که درد فک دارید هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود. برخی از متداول ترین دلایل فک درد به صورت زیر است:

1- عفونت دندان

عفونت یا آبسه دندان می‌تواند باعث درد فک شود. عفونت دندان به ‌ویژه در صورتی که باعث درد فک شده باشد، مشکلی بسیار جدی است و در صورت عدم درمان ممکن است خطرناک و حتی مرگبار باشد بنابراین باید فوراً تحت درمان قرار بگیرد.

2- اختلال عضله و مفصل گیجگاهی فکی

اختلال عضله و مفصل گیجگاهی فکی متداول ترین علت درد فک است. این وضعیت بر مفاصل لولایی دو طرف فک تأثیر می‌گذارد. عوامل زیادی می‌توانند منجر به اختلال مفصل گیجگاهی فکی شود که ازجمله آنها می‌توان به جراحت فک، آرتروز، جابه‌جایی دیسک و یا تحریک و فشار شدید بر مفصل فک اشاره کرد. دندان قروچه و به هم فشردن دندان‌ها و یا صدمات ورزشی معمولاً علت اصلی این مشکلات می‌باشند. با استفاده از محافظ دهان یا نایت گارد در هنگام شب و هنگام فعالیت‌های ورزشی می توانید از مفصل فک و دندان‌ها در مقابل صدمات جدی محافظت ‌کنید.

3- دندان قروچه و به هم فشردن دندان‌ها

دندان قروچه وضعیتی کاملاً شایع است و می‌تواند به واسطه این که منجر به اختلال مفصل فک می شود درد فک ایجاد نماید و یا این که بدون این اتفاق، منجر به درد فک شود. مشکل اصلی دندان قروچه این است که اغلب شب ‌هنگام اتفاق می‌افتد و از آنجایی که خواب هستید متوجه آن نمی‌شوید بنابراین نمی‌توانید آن را متوقف کنید. در صورتی که فکر می‌کنید دندان قروچه دارید باید به دندانپزشک مراجعه کنید. احتمالاً دندانپزشک محافظ دهان اختصاصی برای شما می‌سازد تا از دندان‌ها و مفصل فک در مقابل آسیب‌های بیشتر محافظت شود.

4- مشکلات سینوس

به علت نزدیکی سینوس به مفصل فک، درد سینوس ممکن است در فک احساس شود. اغلب عفونت سینوس باعث دردی می‌شود که از سینوس‌ها به فک می رسد. عفونت سینوس ممکن است بسیار دردناک باشد. اگر فکر می‌کنید ممکن است دچار عفونت سینوس شده باشید به پزشک مراجعه کنید تا در صورت لزوم آنتی ‌بیوتیک (چرک خشک کن) برایتان تجویز کند.

5- سردرد

افرادی که از سردردهای خوشه ‌ای یا میگرن رنج می‌برند، ممکن است سردرد خود را در ناحیه پشت چشم‌ها و در تمام کاسه سر احساس کنند اما همچنین این امکان وجود دارد که درد آن به عضله‌ های صورت و فک امتداد یابد. درمان سردرد بسته به علت و شدت آن متفاوت است. در صورتی که سردردهای مکرر را تجربه می‌کنید که درد آن به فک امتداد می‌یابد به دندانپزشک مراجعه کنید. دندان قروچه و به هم فشردن فکها نیز می‌توانند علت چنین سردردهایی باشد.

اگر درد فک را تجربه می‌کنید باید هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص داد و در صورت لزوم اقدامات درمانی انجام دهد. در عین حال تا زمان نوبت دندانپزشکی می‌توانید با کمپرس سرد یا گرم و ماساژ، درد را آرام کنید

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger علت درد فک چیست؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 09 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر