بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (665 کلمه)

اهمیت حفظ و مراقبت از دندان‌های شیری

اهمیت حفظ و مراقبت از دندان‌های شیری

دندان‌های شیری
دندان‌های شیری به دندان‌هایی گفته می‌شوند که از حدود شش ماهگی شروع به بیرون زدن از لثه می‌کنند. بیشتر افراد 20 دندان شیری دارند که تقریبا در حدود سه‌ سالگی همه آنها بیرون زده اند.
دندان‌های شیری درست همانند دندان‌های دائمی از چند بخش تشکیل شده ‌اند. سطح بیرونی دندان‌ها با مینا پوشانده شده و محافظت می‌شود. مینا سخت‌ترین ماده بدن انسان است. در زیر مینا لایه عاج قرار دارد. عاج نرم‌تر از مینا بوده و آسیب‌ پذیرتر است. در مرکز دندان پالپ قرار دارد که حاوی رگهای خونی و عصب ها و بافت همبند می‌باشد. پالپ مسئول رساندن مواد مغذی برای رشد دندان است. همچنین پالپ وظیفه ارسال سیگنال درد در صورت آسیب دیدگی را برعهده دارد.

 

b2ap3_large_3333-3-760x400 اهمیت حفظ و مراقبت از دندان‌های شیری

فواید دندان‌های شیری
دندان‌های شیری در اصل وظیفه گار گرفتن و جویدن را بر عهده دارند و انسان نوپا به کمک دندان‌ها می‌تواند غذای جامد مصرف نماید.
دندان‌های شیری به تلفظ صحیح واژه‌ها و اصوات کمک می‌کنند.
وجود دندان‌های شیری باعث تحریک استخوان فک و رشد آن می‌شود. همچنین باعث رشد قوس دندانی و پهنتر شدن فضای آن می‌شود.
دندان‌های شیری دندان‌های دائمی را به جایگاه درست هدایت می‌کنند.

با این حال همه ما می‌دانیم دندان‌های شیری از حدود شش ‌سالگی شروع به افتادن کرده و با دندان‌های دائمی جایگزین می‌شوند. پس چرا باید برای حفظ آنها تلاش کنیم؟

اهمیت حفظ و مراقبت از دندان‌های شیری
اگر چه دندان‌های شیری در سن مشخصی می‌افتند اما اگر زودتر از این زمان بیفتند، عملکرد جویدن، صحبت کردن و همچنین وسعت قوس دندانی با مشکل مواجه می‌شود.
در صورتی که جای دندان خالی بماند، خیلی زود دندان‌های مجاور انحراف یافته و جای خالی را پر می‌کنند. در نتیجه دیگر فضای کافی برای رویش دندان دائمی که در زیر لثه قرار دارد باقی نمی‌ماند. همچنین دندان فک مقابل از آنجایی ‌که دیگر نیرویی در مقابل خود احساس نمی‌کند، از جای خود بیشتر بیرون می زند.
این اتفاقات علاوه بر این که باعث چرخش و کج شدن دندان‌های همسایه و بروز مشکلات ارتودنسی می‌شود که در آینده باید با درمان ارتودنسی اصلاح شوند، ممکن است به علت مسدود کردن مسیر رویش دندان دائمی زیر لثه، باعث گیر کردن آن در استخوان یا لثه و به اصطلاح نهفتگی آن شوند.
همچنین ممکن است دندان دائمی هنگام رویش به علت مسدود بودن مسیر خود، به دندان‌های مجاور فشار وارد کرده و باعث تحلیل ریشه ‌های دندان‌های مجاور و لق شدن یا افتادن آنها شود.
در صورتی که مراقب دندان‌های شیری نباشید و اجازه دهید این دندان‌ها دچار پوسیدگی و عفونت شوند، ممکن است عفونت گسترش یافته و به محدوده استخوان اطراف دندان برسد. در چنین شرایطی آبسه تشکیل شده و ممکن است کودک دندان درد شدیدی را تجربه نماید. آبسه به کیسه‌ های پر شده با چرک گفته می‌شود.
در صورتی که جلوی گسترش عفونت گرفته نشود، دندان‌های مجاور و بافت لثه نواحی دورتر نیز ممکن است درگیر شوند. عفونت ممکن است وارد جریان خون شده و عوارض و پیچیدگی‌های زیادی ایجاد نماید.
بنابراین برای حفظ سلامت بدن و سلامت دهان باید دندان‌های شیری به خوبی مراقبت شوند.

درمان‌های دندانپزشکی در کودکان
در صورتی‌ که به هر دلیلی دندان شیری دچار مشکلاتی مانند پوسیدگی شد، باید هر چه سریع تر به درمان آن اقدام نمایید. هر چه درمان زودتر انجام شود، هزینه و پیچیدگی آن کمتر بوده و کودک کمتر دچار مشکلات و عوارض آن می‌شود.
در مراحل اولیه پوسیدگی، تنها پر کردن دندان کافی است اما در صورتی که پوسیدگی گسترش یابد باید پالپوتومی و در صورت آسیب دیدن کل پالپ دندان، پالپکتومی انجام شود. در صورتی که با این روش‌ها نتوان دندان را نجات داد، باید دندان کشیده شده و به جای آن از فضا نگه دار موقت برای حفظ جای خالی دندان استفاده شود.

خوشبختانه در مطبهای اینجانب از همکاری صمیمانه و علمی متخصص دندانپزشکی کودکان بهره می بریم.
اگر کودک شما نیاز به مراقبت دندانپزشکی دارد با ما در تماس باشید.
١: جلال آل احمد. بین گیشا و شهرآرا. پلاک ١٢٣ تلفن ٨٨٢٥٢٨٣٣
٢: شهران. پایین تر از فلکه اول. نبش کوچه عباسی. ساختمان قائم. طبقه ٤. واحد ٢٠
٤٤٣٣٩٩٧٠
هماهنگی: ٠٩٣٦٣٠٦٦٠٩٩

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger اهمیت حفظ و مراقبت از دندان‌های شیری
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 31 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر