بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (712 کلمه)

چرا باید زبان را مسواک بزنیم

چرا باید زبان را مسواک بزنیم

حتماً شنیده ‌اید که توصیه می‌شود هر بار که دندان‌هایتان را مسواک می‌کنید، باید زبانتان را نیز تمیز کنید. مسواک زبان که به آن برس زبان یا زبان شور نیز گفته می‌شود، می‌تواند یک مسواک معمولی و یا وسیله مخصوص تمیز کردن زبان باشد. این کار برای پاک کردن باکتری‌ها، ذرات غذا، قارچ‌ها و سلول‌های مرده از سطح زبان انجام می‌شود. هنگامی که خواب هستید لایه نازکی روی سطح زبان را می‌پوشاند که نشانگر خوبی از اتفاقات درون بدن است. این لایه ممکن است شفاف، سفید، زرد، قهوه ‌ای و یا حتی سبز رنگ باشد. باکتری‌ها و قارچ‌هایی که بر روی سطح زبان زندگی می‌کنند، با بسیاری از مشکلات سلامت بدن مرتبط بوده و در بسیاری از موارد علت اصلی بوی بد دهان هستند.
در هنگام خواب که بدن در حالت استراحت قرار دارد، دستگاه گوارش برای سم ‌زدایی فعالیت می‌کند. این سموم از طریق مجاری دفعی داخلی بر روی سطح زبان می‌نشینند و مسئول همان لایه پوشاننده سطح زبان هستند که پس از بیدار شدن صبحگاهی آن را مشاهده می‌کنید. مسواک زبان کمک می‌کند این سموم را از دهان خود خارج کنید.

در اینجا دلایل تمیز کردن یا مسواک زدن زبان آمده است:

1- تازه شدن نفس و دهان
پاک کردن ذرات غذا، باکتری‌ها، قارچ‌ها و سلول‌های مرده از سطح زبان تا حد زیادی بوی دهان را کاهش می‌دهد. برای این منظور می‌توانید از مسواک معمولی استفاده کنید.

2- بهبود حس چشایی
پاک کردن سطح زبان، باعث تمیز شدن جوانه ‌های چشایی و بهبود حس چشایی می‌شود. این امر باعث می‌شود بهتر طعم غذاها را حس کرده و از آنها لذت بیشتری ببرید. هرچه طعم غذا را بیشتر حس کنید و بیشتر از آن لذت ببرید، بدن و دستگاه گوارش تحریک شده و بهتر غذا را گوارش می‌کند. در نتیجه به طور کلی سلامت شما تقویت می‌شود. گیرنده‌ های زبان و جوانه ‌های چشایی در صورتی که مسدود شوند، در توانایی بدن برای برقراری ارتباط با مغز در مورد نوع غذایی که برای حفظ سلامتی باید بخورید، اختلال ایجاد می‌کند و منجر به اشتهای کاذب می‌شود.
3- جلوگیری از باز جذب سموم در بدن
هنگامی که خواب هستید بدن شروع به سم‌ زدایی می‌کند. بیشتر لایه پوشاننده سطح زبان را همان سمومی تشکیل می دهند که از داخل بدن به بیرون رانده شده است. مسلماً دوست ندارید این سموم را دوباره ببلعید. در این صورت باید هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید زبان خود را تمیز کنید. این کار برای سلامت بدن و سیستم ایمنی مفید است.
4- حفظ سلامت دهان و دندان
با تمیز کردن سموم و باکتری‌ها از سطح زبان، علاوه بر سلامت بدن، سلامت دهان و دندان نیز حفظ می‌شود. باکتری‌هایی که در سطح زبان پنهان شده ‌اند، با تغذیه از ذرات غذا و تولید اسید باعث پوسیدگی دندان، بیماری لثه، پس‌روی لثه و حتی از دست دادن دندان می‌شوند.
5- توجه بیشتر به زبان
زبان پنجره ‌ای رو به وضعیت سلامتی درون و اندام‌های داخلی است. زبان منعکس‌کننده عملکرد برخی از بخش‌های داخلی بدن است و به شما چیزهای زیادی درباره درون بدن می گوید. بنابراین بهتر است هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید، به زبان خود نگاه کنید. همچنین با مسواک زدن زبان، آن را ماساژ می‌دهید و همانند طب سوزنی یا فشار درمانی باعث تحریک اندام‌های داخلی مرتبط با آن می‌شوید.

b2ap3_thumbnail_tongue-scraping.jpg.653x0_q80_crop-smart چرا باید زبان را مسواک بزنیمb2ap3_thumbnail_tongue-scraping.jpg.653x0_q80_crop-smart چرا باید زبان را مسواک بزنیم

چگونه زبان را تمیز کنیم
مسواک زدن زبان درست همانند مسواک زدن دندان‌ها باید به صورت منظم و ترجیحاً هر روز صبح انجام شود. برای این کار می‌توانید از مسواک معمولی و یا زبان شور (شکل بالا) استفاده کنید. زبان شور یک قطعه پلاستیکی یا فلزی نازک و بلند و مسطح است که به صورت U شکل در آمده است تا سطح زبان را بخراشد. برای این کار زبان را در بیاورید و زبان شور را تا حد ممکن در انتهای زبان بگذارید. نوک زبان شور باید به سمت انتهای دهان باشد. حالا با فشار ملایمی زبان شور را از عقب زبان به سمت جلو بکشید. تمام سطح زبان را به همین صورت تمیز کنید. سپس مسواک یا زبان شور را با آب بشویید و همین کار را دوباره تکرار کنید. مراقب باشید خیلی به زبان فشار وارد نکنید. در آخر زبان شور را با آب داغ بشویید. بخصوص اگر برای اولین بار زبان شور استفاده می‌کنید، خیلی با ملایمت این کار را انجام دهید. خیلی زود زبان به آن عادت می‌کند.

https://www.savorylotus.com/5-reason-to-scrape-your-tongue-every-day/

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger چرا باید زبان را مسواک بزنیم
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 10 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر