بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (556 کلمه)

مزایای براکت دیمون چیست؟

مزایای براکت دیمون چیست؟

براکت دیمون چیست؟
هنگامی که برای درمان ارتودنسی به متخصص ارتودنسی مراجعه می کنید، یکی از گزینه‌ هایی که گاهی به شما پیشنهاد می‌شود براکت دیمون است. در براکت معمولی از اورینگ برای نگهداشتن سیم ارتودنسی در شیار براکت استفاده می‌شود. اورینگ، حلقه کشی است که دور براکت قرار می گیرد.

b2ap3_thumbnail_Alastic-1 مزایای براکت دیمون چیست؟


شکل- در تصویر بالا فلشهای قرمز رنگ به اورینگ (حلقه کشی آبی و سبز رنگ) اشاره می کنند.

b2ap3_thumbnail_ortodonsiiii مزایای براکت دیمون چیست؟

شکل- انداختن اورینگ (حلقه کشی سفید رنگ) دور براکت

براکت دیمون نوعی وسیله ارتودنسی بدون نیاز به اورینگ (لیگاچور لاستیکی) است که به شیوه‌ ای مشابه براکت فلزی معمولی دندانها را حرکت می دهد، با این تفاوت که به جای داشتن اورینگ و تنظیم دوره ای آن از مکانیسم لغزشی استفاده می‌شود که سیم را در براکت نگه داشته و به صورت خودکار هم‌زمان با حرکت دندان‌ها تنظیم می‌شود. این سیستم باعث می‌شود براکت برای بیمار راحت‌تر بوده و نتایج بهتری در مدت زمان کوتاه‌تری حاصل شود.
در سیستم براکت دیمون از روش متفاوتی برای نگه داشتن سیم ارتودنسی و اعمال نیرو به دندان‌ها و راندن آنها به موقعیت مورد نظر استفاده می‌شود. در واقع براکت به سیم ارتودنسی متصل می‌شود بدون این که لازم باشد فشار زیادی که در سیستم براکت معمولی حاوی اورینگ اعمال می‌شد، وجود داشته باشد. در این سیستم براکت، دندان‌ها به تدریج حرکت کرده و هم زمان سیم ارتودنسی به مرور سفت می‌شود. بنابراین برخلاف سیستم براکت معمولی که در هر مرتبه تنظیم مجدد سیم، دوباره درد و ناراحتی احساس می‌شد در این سیستم درد و فشار ناگهانی کمتر احساس می‌شود.

مزیت‌های براکت دیمون
براکت دیمون مزایای زیادی در مقایسه با براکت معمولی دارد که به صورت زیر است:
زیبایی - نگینهای شفاف براکت باعث می‌شوند سیستم براکت کمتر جلب توجه نماید در نتیجه افراد بیشتری تمایل استفاده از آن دارند.
کوتاه‌تر شدن دوره درمان - تحقیقات جامع نشان داده‌ اند بیمارانی که از سیستم براکت دیمون استفاده می‌کنند به طور متوسط دوره درمان خود را هفت ماه زودتر از افرادی که از سیستم براکت معمولی بهره برده ‌اند، تمام کرده ‌اند.
مراجعات کمتر به کلینیک - مطالعات نشان داده اند دفعات نیاز به مراجعه به ارتودنتیست در بیمارانی که از براکت دیمون استفاده می‌کنند، تقریباً نصف دیگران است.
اعمال فشار کمتر - به علت اعمال فشار کمتر، درد کمتری احساس می‌شود. به طور کلی افرادی که از براکت دیمون استفاده می‌کنند 60% کمتر از براکت معمولی احساس درد و ناراحتی خواهند داشت.
اصطکاک کمتر - به دلیل مکانیسم لغزشی سیم ارتودنسی در براکت دیمون و عدم استفاده از اورینگ، اصطکاک کمتری ایجاد شده و فرسایش و تخریب دندان اتفاق نمی‌افتد.
کاهش احتمال تجمع پلاک - در سیستم براکت دیمون جای کمتری برای تجمع باکتری‌ها و پلاک وجود دارد.

تحقیقات بالینی نشان می‌دهد براکت دیمون در اصلاح مشکلات شدید شلوغی دندانها مؤثرتر بوده و برای بیمار راحت‌تر بوده و احتمال بازگشت نتایج در آن کمتر است.

معایب براکت دیمون
مسلماً هیچ سیستم ارتودنسی بی‌ نقص و کامل نیست. معایب براکت دیمون به‌صورت زیر است:
علیرغم عدم حضور اورینگ، همچنان سیم فلزی همانند سایر سیستم‌های براکت وجود دارد. با این حال می‌توانید از براکت شفاف استفاده کنید که به جای نگینهای فلزی، نگینهای نامرئی یا نامحسوس تر در آن بکار رفته است.
معمولاً هزینه براکت دیمون بیش از براکت معمولی تمام می‌شود. با این حال در بلند مدت به علت دفعات کمتر مراجعه به ارتودنتیست ممکن است مقرون به ‌صرفه ‌تر باشد.

http://www.colgate.com/en/us/oc/oral-health/cosmetic-dentistry/adult-orthodontics/article/what-are-damon-braces-four-things-you-should-know-0814

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger مزایای براکت دیمون چیست؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 09 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر