بلاگ

تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه (432 کلمه)

آشنایی با انواع مشکلات بایت

Bite-Problems

به وضعیت بسته‌ بودن فکها، بایت گفته می‌شود و به موقعیت دندان‌ها و تماس آنها بر یکدیگر در هنگام بایت، اکلوژن گفته می‌شود. در صورتی که تماس دندان‌ها با یکدیگر نامناسب و غیر طبیعی باشد به آن مال اکلوژن گفته می‌شود. مال اکلوژن موجب مشکلاتی در تلفظ واژه‌ ها و اصوات، جویدن غذا و همچنین زیبایی چهره ایجاد می‌کند. همچنین مشکلاتی مانند ساییدگی و کوتاه شدگی دندانها، ترک‌ خوردگی و لب پر شدگی دندان‌ها و بسیاری از مشکلات دندانی دیگر ممکن است در اثر مال اکلوژن اتفاق بیفتد. برای اصلاح مال اکلوژن و پیشگیری از عواقب آن باید درمان ارتودنسی انجام داده و دندان‌ها را صاف و همراستا کنید.

در اینجا با انواع مشکلات بایت و ناهمراستایی دندان‌ها آشنا می‌شوید:

b2ap3_large_bite آشنایی با انواع مشکلات بایت


جلو زدگی دندان‌های جلویی بالایی یا اورجت
جلو زدگی دندان‌های جلویی علاوه بر این که زیبایی لبخند و چهره را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد، دندان‌ها را آسیب ‌پذیر می‌کند و احتمال شکستن آنها در هنگام بازی و یا زمین خوردن و یا حوادث دیگر زیاد می‌شود. مشخصه این مشکل بایت، قرارگرفتن دندان‌های جلوی بالایی با فاصله زیاد نسبت به دندانهای جلوی پایینی می‌باشد .

b2ap3_large_bit_20180111-072234_1 آشنایی با انواع مشکلات بایت

اوربایت
در اوربایت دندان‌های جلوی بالایی در هنگام بسته ‌بودن فکها بیش از اندازه پایین آمده و سطح زیادی از دندان‌های جلویی پایینی را می‌پوشانند. همچنین گاهی اوقات اوربایت باعث می‌شود دندان‌های جلوی پایینی با سقف دهان تماس پیدا کنند.

b2ap3_large_cross-bite آشنایی با انواع مشکلات بایت

کراس بایت
در کراس بایت دندان‌های بالایی در سطح داخلی دندان‌های پایینی قرار می‌گیرد بنابراین ممکن است دندان‌ها ساییده شده و فک به صورت نامتقارن رشد کند.

b2ap3_large_bite1 آشنایی با انواع مشکلات بایت


اوپن بایت
در اوپن بایت عملکرد جویدن به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد چرا که در هنگام بسته ‌بودن فکها، دندان‌های بالایی و پایینی جلویی (اوپن بایت جلوی دهان) و یا عقبی (اوپن بایت عقب دهان) به یکدیگر نمی‌رسند. عوامل زیادی می‌توانند منجر به اوپن بایت شوند که از جمله آنها عادات دهانی نامناسب مانند مکیدن انگشت و فشار زبان می‌باشد.

b2ap3_large_crowding آشنایی با انواع مشکلات بایت


کمبود فضا و به هم فشردگی دندان‌ها
در اثر کمبود فضای قوس دندانی، دندان‌ها نمی‌توانند همه با هم به صورت صاف و همراستا رشد کنند بنابراین بسیاری از آنها کج شده یا می‌چرخند و یا به کل از جای نامناسبی بیرون می زند . در صورتی که کمبود فضا زود شناسایی شود می‌توان با وسیله ارتودنسی به نام وسیع کننده کام، فک را پهن تر کرد. گاهی اوقات دندانپزشک ناچار به کشیدن دندان برای ایجاد فضا برای دندان‌های دیگر می‌باشد.

فاصله بین دندان‌ها
بر خلاف حالت قبلی ممکن است فضای فک بزرگ باشد و در نتیجه بین دندان‌ها فاصله ایجاد شود.

b2ap3_large_bite2 آشنایی با انواع مشکلات بایت


آندربایت
در آندربایت فک پایین جلوتر از فک بالا قرار گرفته و چانه جلوزده می باشد.

http://www.drwalkerortho.com/patient/common-bite-problems/

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger آشنایی با انواع مشکلات بایت
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 10 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر