بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (569 کلمه)

انواع مختلف براکت ارتودنسی

براکت ارتودنسی

آمارها و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد میزان تقاضای درمان ارتودنسی در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. به خصوص درمان ارتودنسی در بزرگسالان اهمیت بیشتری پیدا کرده و متقاضیان زیادی دارد. متداولترین روش درمان ارتودنسی در بزرگسالان استفاده از براکت است. سیستم براکت انواع گوناگون دارد که با توجه به نیازها، خواسته ‌ها و شرایط بیمار نوع آن انتخاب می‌شود.

 

انواع براکت ارتودنسی
بسیاری از افرادی که می‌خواهند درمان ارتودنسی انجام دهند، یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های شان تحت تأثیر قرار گرفتن زیبایی دندان‌ها است. اما امروز برخلاف گذشته مجبور نیستید دندان‌ها را سیم‌ کشی کنید.

b2ap3_large_2 انواع مختلف براکت ارتودنسی

براکت فلزی
براکت فلزی یا براکت معمولی به سیستم براکت متشکل از نگینهای براکت فلزی و سیم ارتودنسی گفته می‌شود. نگین براکت به قطعات مربعی شکل کوچک فلزی گفته می‌شود که بر روی سطح دندان چسبانده می‌شود. سیم ارتودنسی با کمک لیگاچور به نگینهای براکت متصل می‌شود و با تنظیم سیم، به دندان‌ها نیرو وارد می‌شود. براکت فلزی علیرغم ظاهر نازیبا هنوز کارآمدترین، کم‌ هزینه‌ترین و مقاوم‌ترین سیستم براکت است.

b2ap3_large_3 انواع مختلف براکت ارتودنسی

براکت سرامیکی
براکت سرامیکی کاملاً مشابه براکت فلزی است با این تفاوت که به جای نگینهای فلزی در آن از نگینهای سرامیکی شفاف یا سفید رنگ استفاده می‌شود. همچنین ممکن است سیم ارتودنسی سفید رنگ برای آن استفاده شود تا هر چه کمتر جلب توجه نماید. با این حال ممکن است رنگ سفید سیم خیلی زود از بین برود. با این وجود همچنان سیستم براکت سرامیکی از نظر زیبایی بسیار بهتر و البته گرانتر از براکت فلزی معمولی است.

b2ap3_large_4 انواع مختلف براکت ارتودنسی

الاینر متحرک شفاف
الاینر شفاف که شناخته‌ شده‌ ترین برند آن اینویزالاین نام دارد، مجموعه ‌ای تری شفاف است که هر دو هفته یکبار باید عوض شود. جنس الاینر پلاستیکی است. از آنجایی‌ که الاینر شفاف بر خلاف سایر سیستم‌های براکت به دندان‌ها چسبانده نمی‌شود و بیمار می‌تواند آن را به راحتی از دهان در بیاورد، تعهد بیمار به رعایت دستورات ارتودنتیست اهمیت زیادی دارد. الاینر شفاف باید 20 تا 22 ساعت در روز استفاده شود و تنها برای صرف غذا و تمیز کردن دندان‌ها می‌توانید آن را در بیاورید. از آنجایی ‌که این وسیله ارتودنسی کاملاً شفاف بوده و هیچ قطعه فلزی ندارد، تقریباً نامرئی محسوب می‌شود و کسی متوجه درمان ارتودنسی شما نخواهد شد. توجه داشته باشید نظم و پایبندی شما به درمان اهمیت زیادی دارد. در غیر این صورت نه تنها نتیجه ‌ای دریافت نمی‌کنید، بلکه حتی ممکن است مشکلات خود را شدیدتر نمایید.

b2ap3_large_5 انواع مختلف براکت ارتودنسی

براکت خود لیگاچور
سیستم براکت خود لیگاچور که یکی از انواع آن براکت دیمون است، به سیستم براکتی گفته می‌شود که در آن نیازی به استفاده از لیگاچور (اورینگ) وجود ندارد. در براکت معمولی یک حلقه کشی کوچک و یا سیم تابیده دور نگین براکت قرار می‌گیرد تا سیم ارتودنسی را به آن متصل نگه دارد. در براکت دیمون نیازی به لیگاچور نیست چرا که نگین براکت به صورتی طراحی شده است که سیم ارتودنسی در شیار آن قرار می گیرد.

b2ap3_large_6 انواع مختلف براکت ارتودنسی
براکت پشت دندانی
براکت پشت دندانی یا لینگوال شبیه براکت فلزی معمولی است که به سطح پشتی دندان‌ها چسبانده می‌شود. این کار برای این است که سیستم براکت دیده نشود. هزینه این سیستم براکت بسیار بیشتر از براکت معمولی می باشد چرا که نصب آن بر دندان‌ها و تنظیم آن دشوارتر است.

هر روش درمانی که انتخاب می‌کنید، رعایت بهداشت دهان اهمیت زیادی دارد. سلامت لثه و استخوان باعث تسریع فرآیند حرکت کردن دندان‌ها و تثبیت موقعیت جدید آنها می‌شود. پس از اتمام درمان و درآوردن براکت باید مدتی از نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر استفاده کنید.

https://www.healthline.com/health/dental-health/adult-braces#management

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger انواع مختلف براکت ارتودنسی
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
شنبه, 01 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر