بلاگ

تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه (459 کلمه)

تنظیم ارتودنسی چگونه انجام می شود؟

تنظیم ارتودنسی

پس از نصب براکت، سیم ارتودنسی به کمک حلقه کشی بسیار کوچکی به نگینهای براکت وصل می‌شود. رنگی که در سیستم براکت مشاهده می‌کنید غالباً مربوط به این حلقه‌ های کشی کوچک به نام لیگاچور لاستیکی (اورینگ) است. با این حال ممکن است از حلقه کشی شفاف و یا سیم تابیده برای این منظور استفاده شود.
سیم ارتودنسی که امروزه در درمان ارتودنسی با براکت مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار انعطاف ‌پذیر بوده و پس از نصب به شکل اولیه خود باز می‌گردد.

به این ترتیب اعمال نیروی پیوسته و ملایم به دندان‌ها امکان ‌پذیر می‌شود. فشاری که از طرف سیم ارتودنسی به دندان‌ها وارد می‌شود، به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند چرا که حلقه کشی که سیم ارتودنسی را به نگین براکت متصل نگه داشته ، کشیده و شل می‌شود. به همین علت در فواصل منظم باید تنظیم سیم ها و کشها انجام شده و حلقه کشی مستهلک تعویض شود.
همچنین ارتودنتیست وضعیت حرکت دندان‌ها را بررسی کرده و توصیه ‌های لازم را به بیمار ارائه می‌کند. معمولا در برنامه ‌ریزی درمانی اولیه، کل فرایند درمانی و طول دوره درمان پیش ‌بینی می‌شود. از آنجایی که در طول دوره درمان ارتودنسی، دندان‌ها دائماً باید در حال حرکت باشند هر بار که براکت یا سیمها تنظیم می شوند شرایط جدیدی ایجاد شده و باید ارزیابی مجددی صورت گیرد.
از آنجایی که ایجاد تغییراتی در حرکت دندان مستلزم حداقل سه هفته زمان می‌باشد (شرایط زیست شناختی لازم برای حرکت دندان)، بیشتر جلسات تنظیم براکت در فواصل سه تا هشت هفته تنظیم می‌شوند. در برخی از بیماران ممکن است فاصله بین مراجعات طولانی‌تر شود چرا که برخی انواع سیم ارتودنسی امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند که طول عمر بیشتری داشته و در نتیجه نیاز کمتری به تنظیم مجدد وجود دارد.

b2ap3_large_2 تنظیم ارتودنسی چگونه انجام می شود؟

تنظیم ارتودنسی چطور انجام شود؟
• ابتدا اورینگ (حلقه کشی لیگاچور) که سیم را به نگین براکت متصل نگه داشته ، برداشته می شود.
• سیم ارتودنسی برداشته می شود.
• گاهی به بیمار فرصت داده می‌شود دندان‌های خود را مسواک زده و نخ دندان بکشد.
• ارتودنتیست دندان‌های بیمار را بررسی می‌کند و درمان‌های لازم مانند استفاده از ‌سیم جدید، حلقه کشی تازه و غیره را دستور می‌دهد.

b2ap3_large_1-1 تنظیم ارتودنسی چگونه انجام می شود؟

پس از تنظیم
کاملاً طبیعی است که پس از تنظیم احساس سفتی و کشیدگی در دندان‌ها داشته باشید. ممکن است این احساس درد و کشیدگی حدود چهار تا شش ساعت پس از تنظیم، ادامه داشته باشد. معمولاً این احساس نتیجه تغییر سیم یا تنظیم آن است که در نهایت منجر به حرکت بیشتر دندان می‌شود.
ارتودنتیست توصیه ‌هایی برای کنترل درد ارائه می‌کند که مشابه همان توصیه ‌های زمان نصب براکت است از جمله مصرف مسکن بدون نسخه، استفاده از موم دندانپزشکی و پرهیز از غذاهای جویدنی و سفت.
البته این نوع حساسیت ظرف سه تا پنج روز کاملاً برطرف می‌شود.

http://www.bracesguide.com/duringbraces/braces-adjustment-appointments.html#

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger تنظیم ارتودنسی چگونه انجام می شود؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 09 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر