بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (712 کلمه)

پوسیدگی دندان در کودکان

پوسیدگی دندان در کودکان

پوسیدگی دندان در کودکان شایع‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. برای مثال در ایالات متحده یک نفر از هر چهار کودک پیش از رفتن به مدرسه دچار پوسیدگی دندان می‌شود. اگر چه عواملی مانند مصرف فلوراید می‌تواند بر احتمال پوسیدگی دندان تأثیر بگذارد اما به طور کلی همه کودکان در خطر پوسیدگی (کرم خوردگی دندان) قرار دارند. بنابراین مراقبت از دندان‌های کودک را باید به محض رویش دندان از لثه شروع کنید.

 فرآیند پوسیدگی دندان
ذرات باقی مانده غذا در دهان منبع غذایی اصلی باکتری‌ها را تشکیل می‌دهند. باکتری‌ها از قند موجود در غذاها تغذیه می‌کنند بنابراین هنگامی که چیزی می‌خورید فعالیت باکتری‌ها شروع می‌شود. بر اثر فعالیت باکتری‌ها اسید تولید می‌شود. اسید باعث حل شدن مینای دندان می‌شود. مینا به بیرونی ترین لایه دندان گفته می‌شود که سخت‌ترین ماده در بدن انسان است اما با این وجود در اثر قرار گیری در معرض اسید به مرور زمان از بین می‌رود. از دست رفتن مینا با از دست دادن مواد معدنی آغاز می‌شود. این مرحله از پوسیدگی دندان را ممکن است به صورت لکه های سفید رنگ در سطح دندان مشاهده کنید. در صورتی که متوجه این لکه های سفید رنگ شدید، باید بدانید دندان در مرحله اولیه پوسیدگی قرار دارد. در این مرحله هنوز می‌توانید با استفاده از فلوراید، دندان را معدنی سازی کرده و مقاوم نمایید و با رژیم غذایی سالم جلوی پیشرفت پوسیدگی را بگیرید.
هنگامی که اجازه می‌دهید فرایند تجزیه مینا ادامه پیدا کند، این لایه سخت و مقاوم از بین می‌رود و لایه عاج که در زیر آن قرار داشته و آسیب‌ پذیرتر است نمایان می‌شود. در چنین شرایطی پوسیدگی و کرم خوردگی اتفاق افتاده و باید به کمک دندانپزشک آن را ترمیم ‌نمایید. در این مرحله، تنها راه درمان تخلیه بخش‌های پوسیده و پر کردن دندان است.

روش‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان
• پوسیدگی زود هنگام دندان متداولترین نوع پوسیدگی دندان در کودکان است. هنگامی که اجازه می‌دهید کودک در حالی که شیشه شیر یا آب میوه در دهان دارد به خواب برود، فرایند پوسیدگی در دندانهای او آغاز می‌شود چرا که قندهای موجود در مایع داخل بطری کودک، به مدت طولانی در تماس با سطح دندان‌های او قرار دارند. برای محافظت از دندان‌های کودک و جلوگیری از این نوع پوسیدگی دندان نباید بگذارید کودک در حالی که شیشه شیر یا هر مایع حاوی قند دیگری در دهان دارد بخوابد.
• همچنین به محض این که احساس می‌کنید کودک آمادگی دارد، به جای استفاده از شیشه یا بطری، از فنجان برای دادن مایعات به او استفاده کنید.
• مسواک زدن دندان‌های کودک را از زمان رویش اولین دندان شیری آغاز کنید. توجه داشته باشید برای کودکان کم سن که نمی‌توانند خمیر دندان را از دهان بیرون بریزند، نباید از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.
• در صورت توصیه متخصص دندانپزشک کودکان می‌توانید از مکمل فلوراید برای مقاوم ‌سازی دندان‌ها استفاده نمایید.
• برای تمیز کردن دندان‌های کودک شیرخواره از دستمال تمیز و آب و یا مسواکی با سر کوچک استفاده کنید.
• همین که کودک به سنی رسید که می‌تواند خمیر دندان را تف کند، می‌توانید از خمیر دندان حاوی فلوراید برای او استفاده کنید.
• همه کودکان باید حداقل روزی دو مرتبه مسواک بزنند و یک مرتبه نخ دندان بکشند.
• برای آموزش مسواک زدن در ابتدا این کار را به کمک کودک انجام دهید و پس از مدتی با نظارت اجازه دهید خودش مسواک بزند.
• مراقبت‌های دندانپزشکی منظم در اوایل کودکی تا حد قابل توجهی به حفظ سلامت دهان و دندان و سلامت عمومی کودک کمک می‌کند.
• از یک سالگی باید بر دندان‌های کودک نظارت داشته باشید و او را در فواصل منظم به دندانپزشک نشان دهید. شناسایی علایم اولیه پوسیدگی در کودکان معمولاً برای والدین دشوار و گاهی غیرممکن است و تنها با معاینه متخصص دندانپزشک کودکان می‌توانید از سلامت دندان‌ها و لثه کودک مطمئن شوید.
• ممکن است متخصص دندانپزشک کودکان برای محافظت از دندان‌های کودک استفاده از شیار پوش را توصیه نماید.
• خوشبختانه در مطبهای اینجانب از همکاری صمیمانه و علمی متخصص دندانپزشکی کودکان بهره می بریم.
• اگر کودک شما نیاز به مراقبت دندانپزشکی دارد با ما در تماس باشید.
• ١: جلال آل احمد. بین گیشا و شهرآرا. پلاک ١٢٣ تلفن ٨٨٢٥٢٨٣٣
• ٢: شهران. پایین تر از فلکه اول. نبش کوچه عباسی. ساختمان قائم. طبقه ٤. واحد ٢٠
• ٤٤٣٣٩٩٧٠
• هماهنگی: ٠٩٣٦٣٠٦٦٠٩٩

 

http://www.colgate.com/en/us/oc/oral-health/life-stages/childrens-oral-care/article/tooth-decay-in-children-all-kids-are-at-risk-0813

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger پوسیدگی دندان در کودکان
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر