بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (862 کلمه)

چرا باید از محافظ دهان شبانه (نایت گارد) استفاده کنیم؟

نایت گارد

اگر عادت به هم فشردن فکها یا دندان قروچه دارید، تنها نیستید. برآورد می‌شود هشت درصد جمعیت از دندان قروچه رنج می‌برند و علائم مرتبط با آن از جمله سردرد، درد صورت، بی ‌خوابی و صدمه دیدن دندان‌ها را تجربه می‌کنند. از آنجایی ‌که دندان قروچه با استرس ارتباط دارد، درمان آن بسیار دشوار است و ممکن است افراد به جای درمان دندان قروچه به دنبال درمان علائم آن باشند. برای محافظت از دندان‌ها و برطرف کردن علایم دندان قروچه بیشتر دندانپزشکان، استفاده از محافظ دهان شبانه یا نایت گارد را توصیه می‌کنند.
فواید محافظ دهان شبانه یا نایت گارد
محافظت از مینای دندان
بدیهی‌ترین فایده استفاده از محافظ دهان در هنگام خواب، محافظت از دندان‌ها و جلوگیری از ساییدن مینای دندان است. بسته به شدت دندان قروچه ممکن است محافظ دهان نرم یا سخت انتخاب شود. محافظ دهان نرم در صورتی استفاده می‌شود که بیشتر از این که دندان قروچه داشته باشید، دندانهایتان را به هم فشار می‌دهید. محافظ دهان دو لایه یا هیبرید قالب خارجی سخت و بدنه داخلی نرم دارد که برای دندان قروچه در حد متوسط مناسب است و محافظ دهان سخت برای دندان قروچه شدید استفاده می‌شود.
تمام این انواع محافظ دهان شبانه لایه‌ حائلی بین دندان‌های دو فک ایجاد می‌کنند تا دندان‌ها با یکدیگر تماس نداشته باشند و به این ترتیب از مینا محافظت شود. به خاطر داشته باشید هنگامی که محافظ دهان شبانه مستهلک می‌شود (معمولاً ظرف پنج سال)، می‌توانید محافظ دهان جدید بخرید اما هیچ وقت نمی‌توانید دندان‌های جدید بخرید و دیگر دندانی به جای آنها در نمی‌آورید بنابراین هر طور که هست باید از سلامت دندان‌ها محافظت کنید.
دندانها توسط یک لایه سخت و مقاوم سفید رنگ به نام مینا پوشانده شده‌ اند و در زیر لایه مینا، لایه عاج و در هسته دندان، رگهای خونی و عصب ها و بافت همبند قرار دارد که قلب دندان محسوب می‌شود. مینا از بخش‌های آسیب ‌پذیر داخل دندان محافظت می‌کند. دندان قروچه در بلند مدت اگر درمان نشود به ‌حدی دندان‌ها را فرسایش می‌دهد که لایه عاج و حتی پالپ دندان نمایان می‌شود. این وضعیت نه تنها یکپارچگی دندانتان را به خطر انداخته و احتمال فروپاشی آن را زیاد می‌کند بلکه درد شدیدی ممکن است ایجاد نموده و حساسیت دندان شدید می‌شود.
در حقیقت اگر فرسایش دندان به این حد برسد ممکن است لازم باشد دندان کشیده شود. حتی اگر نمی‌توانید فشار دادن دندان‌ها یا دندان قروچه را متوقف کنید، حداقل می‌توانید با استفاده از محافظ دهان در هنگام خواب از تخریب دندان‌ها جلوگیری کنید.



ضربه‌ گیر برای عضله های فک
افرادی که دندان قروچه دارند یا دندان‌هایشان را به هم فشار می‌دهند، در بسیاری از مواقع که از خواب بیدار می‌شوند در نواحی اطراف گونه و فک احساس درد دارند. عضلات فک بسیار قدرتمند هستند و می‌توانند نیرویی بالغ بر 1300نیوتن وارد کنند بنابراین عجیب نیست که وقتی در ساعات خواب دائما عضله ‌های فکها منقبض شده و دندان‌ها را به هم فشار می دهند، صبح با درد عضله فک بیدار می‌شوید. محافظ دهان نرم یا محافظ دولایه ترکیبی در حقیقت لایه ضربه ‌گیر یا بالشتک بین دندان‌های بالایی و پایینی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود عضله ‌های فک تا این حد تحت فشار قرار نگیرند.
محافظ دهان اختصاصی بیمار با ساختار دهان بیمار منطبق بوده و استفاده از آن کاملاً راحت است و از طرفی به اندازه کافی ضخامت دارد که از مینای دندان محافظت کرده و مانع فشار زیاد عضله فک و ناراحتی صبحگاهی شود.



همراستایی فکها
محافظ دهان اختصاصی ساخته شده برای بیمار، نه تنها از بروز علائم دندان قروچه جلوگیری می‌کند بلکه به کاهش دفعات دندان قروچه و فشار دادن دندان‌ها به یکدیگر نیز کمک می‌کند. پژوهشگران دریافته ‌اند استفاده از محافظ دهان سفارشی می‌تواند دفعات و شدت دندان قروچه را کمتر کند. این درمان همراه با تکنیک‌های آرام سازی نتیجه بسیار خوبی در بهبودی دارد. برخلاف محافظ دهان ورزشی که بسیار حجیم است و استفاده طولانی ‌مدت از آن باعث از دست رفتن همراستایی دندان‌ها و فکها می‌شود ، محافظ دهان شبانه به همراستایی مجدد دندان‌ها کمک می‌کند.



به هم فشردن دندانها و دندان قروچه در روز
محافظ دهان سفارشی نه تنها برای دندان قروچه در خواب مؤثرست، بلکه برای افرادی که در طول روز دائماً دندان‌های خود را به هم فشار می‌دهند نیز مؤثر و سودمند است. برآورد می‌شود 20% از جمعیت در هنگام بیداری دندان قروچه یا به هم فشردن دندان‌ها را تجربه می‌کنند. اگر به واسطه این عادات مضر دچار دندان درد یا صدمات دندان شده اید می‌توانید محافظ دهان روزانه که بسیار نازک و راحت است را امتحان کنید. این محافظ دهان مشکلی در تکلم ایجاد نمی‌کند اما همچنان محافظت از مینای دندان را انجام می‌دهد.



محافظ دهان اختصاصی برای هر بیمار
هنگامی که دندان‌پزشک به این نتیجه می‌رسد که باید محافظ دهان شبانه استفاده کنید اکیداً توصیه می‌شود محافظ دهان به صورت اختصاصی برای شما ساخته شود. برای محافظت از دندان‌ها و فکها این کار لازم است. با این حال انواع پیش‌ ساخته محافظ دهان نیز وجود دارد که غالباً ارزان‌تر است. برای ساخت محافظ دهان ابتدا از دندان‌ها قالب ‌گیری می‌شود و بر اساس آن، در لابراتوار دندانپزشکی محافظ دهان ساخته می‌شود.
بسته به ضخامت محافظ دهان و جنس آن، طول عمر آن حداقل شش ماه تا پنج سال تخمین زده می‌شود.



https://www.proteethguard.com/custom-teeth-night-guards-reduce-bruxism-symptoms/

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger چرا باید از محافظ دهان شبانه (نایت گارد) استفاده کنیم؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر