بلاگ

تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه (1125 کلمه)

نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر چیست؟

photodune-2083719-teeth-with-retainer-_20180205-174447_1

اگر متقاضی درمان ارتودنسی باشید و یا برای این درمان اقدام کرده باشید احتمالاً می‌دانید که پس از درآوردن براکت (سیم‌کشی دندان‌ها) باید مدتی از نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر (retainer) استفاده کنید.

 

b2ap3_large_permanent_retainers نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر چیست؟

چرا پس از براکت باید از نگهدارنده ارتودنسی استفاده کنیم؟
پس از این که یک تا دو سال را صرف صاف و مرتب کردن دندان‌ها نموده ‌اید، مسلماً نمی‌خواهید نتیجه زحمات تان به هدر برود. استفاده از نگهدارنده ارتودنسی به همین منظور توصیه می‌شود. پس از آن که دندان‌ها به موقعیت مطلوب جابه‌جا شدند هنوز مدتی طول می‌کشد تا در جایگاه جدید تثبیت شوند. از طرفی هنوز نیروهای طبیعی بر دندان‌ها وارد می‌شوند که به مرور زمان باعث می‌شوند دندان‌ها از جایگاه مطلوب خارج شوند. نگهدارندة ارتودنسی دندان‌ها را در موقعیت جدید نگه می‌دارد تا زمانی که موقعیت آنها تثبیت شود و خطر بازگشت آنها دیگر مطرح نباشد.

b2ap3_large_bigstock-156792956 نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر چیست؟

چه مدت باید نگهدارنده ارتودنسی استفاده کنیم؟
مدتی طول می‌کشد تا استخوان و بافت‌های پیرامون دندان بازسازی و محکم شوند بنابراین تا زمان باثبات شدن وضعیت، باید نگهدارنده در جای خود بماند. در ماه اول پس از درآوردن براکت خطر بازگشت دندان‌ها بسیار بالا است. این به این معناست که ممکن است یک یا چند سال پس از درمان ارتودنسی، لازم باشد نگهدارنده در دهان شما بماند. در صورتی که پیش از درمان بین دندان‌هایتان فاصله وجود داشته است، مدت زمان استفاده از ریتینر بیشتر می‌شود.
معمولاً طول مدت استفاده از نگهدارنده ارتودنسی به همان اندازه دوره درمان با براکت است. در صورتی که نگهدارنده را درست استفاده نکنید و دندان‌ها به موقعیت قبلی برگردند، باید با براکت دوباره موقعیت آن‌ها را اصلاح کنید.

b2ap3_large_172450841-lg نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر چیست؟

استفاده از نگهدارنده ارتودنسی چه تأثیری بر ظاهر دهان می‌گذارد؟
نگهدارندة ارتودنسی انواع گوناگون دارد و ظاهر آن بستگی دارد به اینکه از کدام نوع استفاده می‌کنید. در صورتی که از نگهدارنده ثابت استفاده کنید هیچ تفاوتی در ظاهر دهان ایجاد نمی‌شود چرا که این وسیله یک سیم منحنی است که به سطح پشتی دندان‌ها چسبانده شده است و در معرض دید قرار ندارد. ریتینر اسیکس یک پلاک شفاف شبیه به اینویزالاین است که دندان‌ها را احاطه می‌کند و زیبایی دندان‌ها را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد (شکل بالا). در صورتی که از ریتینر هالی استفاده می‌کنید یک سیم فلزی در دندانهای جلویی بالایی دیده می‌شود (شکل زیر).

b2ap3_large_shutterstock_230253094 نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر چیست؟


آیا نگهدارنده ارتودنسی متحرک باید تمام وقت استفاده شود؟
روش دقیق استفاده از وسیله ارتودنسی را باید از ارتودنتیست خود بپرسید. به طور کلی در برخی شرایط این وسیله ارتودنسی به مدت یک سال تمام وقت استفاده می‌شود و پس از این مدت تا چند سال تنها شب‌ هنگام آن را استفاده می‌کنید. نگهدارندة ارتودنسی ثابت معمولاً به مدت دو تا پنج سال استفاده می‌شود.

b2ap3_large_retainer-instructions نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر چیست؟


چه مواقعی دستگاه ارتودنسی متحرک را باید در بیاوریم؟
اکثر دستگاههای متحرک (پلاک) ارتودنسی از جمله نگهدارنده ارتودنسی باید هنگام غذا خوردن و مسواک زدن و فعالیت‌های ورزشی از دهان خارج شوند. برای تمیز کردن وسیله باید آن را از دهان خارج کرده و با مسواک و آب خالی و مقداری خمیر دندان‌ تمیز کنید. بهترین مکان برای نگهداری از این پلاکها در زمانی که در دهان قرار ندارد، جعبه مخصوص آن است (شکل زیر). در صورتی که هر بار که آن را از دهان خارج می‌کنید در جعبه خود نگذارید احتمال گم‌ شدن، شکستن و جا گذاشتن آن در محلی دیگر وجود دارد.

b2ap3_large_Orthodontic-braces-retainer-in-blue-case نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر چیست؟

آیا در مدت استفاده از نگهدارنده ارتودنسی دندان‌ها تغییر می‌کنند؟ 

تا زمانی که زنده هستیم استخوان‌ها ظرفیت تغییر و بازسازی دارند به همین علت، مثلا شکستگی استخوان جوش خورده و التیام پیدا می‌کند.
از سن بیست تا پنجاه‌ سالگی دندان‌ها و ساختار صورت به تکامل ادامه می دهند و در نتیجه ممکن است دندانهای جلویی پایینی به هم فشرده شوند. حتی اگر دندانهای عقل خود را کشیده باشید و یا درمان ارتودنسی برای حل این مشکل انجام داده باشید، باز هم به مرور زمان این اتفاق رخ می‌دهد. برای جلوگیری از این وضعیت نگهدارنده ارتودنسی متحرک را باید طی دوره طولانی تری شب‌ هنگام استفاده کنید.
بیماران بزرگسال معمولاً تا آخر عمر باید شب‌ها با نگهدارنده ارتودنسی بخوابند تا همیشه لبخندی بی ‌نقص و دندان‌هایی صاف و مرتب داشته باشند.

https://www.ndcs.com.sg/ForPatientsAndVisitors/ConditionsAndTreatments/Glossary/Pages/Orthodontics-AfterBracesAlwaysRetainers.aspx

انواع نگهدارنده ی ارتودنسی:
اکنون که در مراحل پایانی درمان ارتودنسی به سر می برید باید درمورد مرحله ی "نگهداری" دندانها تصمیم بگیرید:
تمام افرادی که درمان ارتودنسی انجام می دهند باید دندانهایشان پس از ارتودنسی توسط انواع نگهدارنده ها در وضعیت ایده آل حفظ شوند وگرنه قطعا دندانها مجدد نامرتب می شوند و نیاز به ارتودنسی مجدد (با هزینه ی مجدد) خواهد بود.
به طور کلی دو نوع نگهدارنده وجود دارد که شما باید بین این دو یکی را انتخاب کنید:

١- نگهدارنده ی ثابت (سیم فیکس):
برای هر فک، پشت دندانهای شما سیمی چسبانده می شود که حداقل دو سال پس از ارتودنسی باید بماند.
مزایا:
١) دندانها را محکم سر جای خود نگه می دارد و احتمال برگشت نامرتبی ها به حداقل می رسد.
2) کاملا نامریی ست.
معایب:
1) جهت قرار دادن نگهدارنده ی ثابت نیاز به پرداخت هزینه ی جداگانه ای ست. (هر فک بین ٣٠٠ تا ٤٠٠ هزار تومان)
2) اگر غذای سفت مانند ته دیگ و ساندویچ را با دندانهای قدامی (نیش تا نیش) بخورید، سیم از پشت دندانها جدا می شود و باید با صرف هزینه ای، مجدد ترمیم شود. اگر برای ترمیم مراجعه نکنید دندانها نامرتب می شوند و ارتودنسی مجدد نیاز خواهد بود.
٣) حتما باید جهت تمیز کردن دندانها از نخ دندان مخصوص ارتودنسی (از زیر سیمها و با صرف زمان بیشتر) استفاده کنید.
——————————————

٢-نگهدارنده متحرک (پلاک متحرک) :
برای هر فک، یک پلاک پلاستیکی متحرک ساخته و تحویل می شود که قسمت پلاستیکی آن پشت دندانها قرار می گیرد و یک سیم روی دندانها دیده می شود.
این پلاکها باید یک سال ٢٤ ساعته استفاده شوند و پس از یک سال به مرور، ساعت استفاده از آن کاهش می یابد.
مزایا:
١) این نوع نگهدارنده کاملا رایگان است.
٢) هنگام غذا خوردن پلاک را می توانید دربیاورید و هرنوع غذای سفت و چسبناکی را می توانید بخورید.
٣) هنگام تمیز کردن دندانها پلاکها درآورده می شود و می توانید از مسواک و نخ دندان معمولی (با راحتی و سرعت) استفاده کنید.
معایب:
١) اگر از پلاک به صورت ٢٤ ساعته استفاده نکنید، دندانها دوباره نامرتب می شوند و ارتودنسی مجدد لازم خواهد بود.
٢) پلاکها نامریی نیستند و یک سیم روی دندانهای نیش تا نیش دیده می شود.
٣) یکی دو روز اول در تکلم برخی حروف (مانند س و ش) مشکلاتی خواهید داشت که برطرف می شوند.
—————————————————
شما می توانید یک فک را نگهدارنده ی ثابت و فک دیگر را نگهدارنده ی متحرک بگذارید.
متخصص ارتودنسی نمی تواند به جای شما نوع نگهدارنده را انتخاب کند. ما فقط می توانیم مزایا و معایب را مطرح کنیم. فقط و فقط شما هستید که باید بین این دو نوع نگهدارنده تصمیم گیری کنید و به متخصص ارتودنسی خود اطلاع دهید.

مطالب مرتبط

 

نظرات 2

مهمان - محمد جعفری در روز جمعه, 04 اسفند 1396 00:38

سلام
حداکثر چند سال ریتینر ثابت باید داشته باشیم؟

سلام حداکثر چند سال ریتینر ثابت باید داشته باشیم؟
دکتر مرتضی عشاق در روز یکشنبه, 06 اسفند 1396 00:11

سلام
بسته به نوع ناهنجاری متفاوت است.

سلام بسته به نوع ناهنجاری متفاوت است.
default_blogger نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر چیست؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 09 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر