بلاگ

تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه (490 کلمه)

از نگهدارنده متحرک ارتودنسی چگونه مراقبت کنیم ؟

از نگهدارنده متحرک ارتودنسی چگونه مراقبت کنیم ؟

نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر (retainer) برای حفظ موقعیت جدید دندانها پس از برداشتن براکت استفاده می شود. دندانها بافتهای زنده ای هستند که به مرور زمان ممکن است تغییر کنند. بسیاری از افراد که نگهدارنده ارتودنسی دارند، نمی دانند چگونه از آن استفاده کنند یا چطور باید با آن رفتار کنند. در اینجا با نکات مهمی در این زمینه آشنا می شوید:

 

b2ap3_thumbnail_negahdarande1 از نگهدارنده متحرک ارتودنسی چگونه مراقبت کنیم ؟

نگهدارنده متحرک از نوع هالی (Hawley Retainers)

1-  با انگشتان خود با ملایمت نگهدارنده را در دهان جای دهید. هرگز سعی نکنید با گاز گرفتن نگهدارنده را در جای خود قرار دهید. با زبان آن را تکان ندهید یا ضربه نزنید چرا که این کار باعث می شود نگهدارنده کج شده یا تاب بردارد یا بشکند.

2- به مدت 6 تا 12 ماه باید 24 ساعت شبانه روز نگهدارنده متحرک هالی را در دهان بگذارید و فقط و فقط هنگام مسواک زدن یا غذا خوردن آن را در بیاورید. در سال دوم پس از درمان براکت، نگهدارنده تنها شبها استفاده می شود و در سال سوم هفته ای یک یا دو شب کافیست.

3- نگهدارنده را باید هنگام فعالیتهای ورزشی سنگین خارج کنید. این ورزشها شامل بوکس و ورزشهای رزمی  می شود.

4- پس از هر بار غذا خوردن دندانها و نیز نگهدارنده ارتودنسی را مسواک بزنید. یک بار در روز از صابون مایع برای شستن ریتینر استفاده کنید. هرگز از آب داغ برای این کار استفاده نکنید چون موجب خراب شدن آن می شود.

5- پس از شروع استفاده از این ابزار ارتودنسی، در فواصل شش ماهه و یک ساله باید به ارتودنتیست مراجعه کنید.

نگهدارنده متحرک از نوع شفاف

1- با ملایمت بسیار با انگشت ریتینر را در دهان قرار دهید. هرگز برای جای دادن نگهدارنده در دهان، آن را گاز نگیرید. همانند مورد قبل نباید با زبان به این ابزار ضربه بزنید یا آن را دستکاری کنید چون باعث کج شدن، تاب برداشتن یا شکستگی آن می شوید.

2- نگهدارنده را هنگام فعالیتهای ورزشی سنگین در بیاورید.

3- پس از هر وعده غذایی دندانهای خود و نگهدارنده را مسواک کنید. همچنین یک بار در روز از صابون مایع برای شستشوی آن استفاده کنید. هرگز از آب داغ استفاده نکنید. همچنین یک بار در هفته می توانید از شوینده مخصوص ابزار ارتودنسی برای تمیز نگه داشتن آن بهره بگیرید.

5- در فواصل شش ماهه و یک ساله به ارتودنتیست خود مراجعه کنید.

b2ap3_thumbnail_negahdarande2 از نگهدارنده متحرک ارتودنسی چگونه مراقبت کنیم ؟

به خاطر داشته باشید همیشه هنگامی که از ریتینر استفاده نمی کنید، آن را در جعبه مخصوص خود بگذارید. همچنین آن را از قرارگیری در معرض نور مستقیم خورشید و حرارت دور نگه دارید. نگهدارنده ارتودنسی باید در جایی نگهداری شود که از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور باشد چون ممکن است به آن آسیب برسانند. هرگز ریتینر را در دستمال نپیچید و آن را روی میز را روی زمین رها نکنید چون به راحتی ممکن است گم شده یا بشکند.

در صورت بروز هر گونه مشکل یا سوالی در مورد نگهدارنده ارتودنسی، با ما تماس بگیرید.

 

 

http://www.orthodontic.org/FAQs/RetainerInstructions.aspx

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger از نگهدارنده متحرک ارتودنسی چگونه مراقبت کنیم ؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 10 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر