کدام نوع محافظ دهان برای کودکان مناسب تر است؟

طبق نظر سنجی اخیر انجمن ارتودنتیستهای امریکا که از والدین در مورد بیشترین نگرانی شان راجع به فعالیتهای ورزشی کودکانشان پرسیده بود، 70% از والدین گفته بودند بزرگترین نگرانی شان از این است که کودکشان در هنگام بازیهای ورزشی آسیب ببیند، با این حال 67 % اجازه داده بودند که کودکشان بدون محافظ دهانی ورزشهایی مانند فوتبال، بسکتبال و فوتبال امریکایی را انجام دهند.
برای محافظت از دهان کودکان در هنگام بازی و فعالیتهای ورزشی انواع محافظ دهان وجود دارد که به طور کلی در سه دسته جای می گیرند.
سه نوع محافظ دهان: کدام یک بهتر است
سه نوع اصلی محافظ دهان ورزشی وجود دارد. در اینجا با آنها بیشتر آشنا میشوید و بهتر میتوانید تصمیم بگیرید کدام یک بهتر است.

1- محافظ دهان استوک یا پیش ساخته
شکل بالا یک نمونه تیپیک محافظ دهان ورزشی پیش ساخته را نشان میدهد. بزرگترین مزیت این محافظهای دهان این است که معمولا نسبتا ارزان هستند و با هزینه ای کم میتوان آن را خریداری کرد.
بزرگترین اشکال این محافظ دهان این است که تنها یک سایز دارد. البته سایز محافظ دهان پیش ساخته کودکان و بزرگسالان متفاوت است اما این واقعیت که شکل فکها نیز متفاوت است در این محافظ دهان در نظر گرفته نشده است.
محافظ دهان پیش ساخته معمولا در مقایسه با دو نوع دیگر محافظ دهان، حجیم است و با وجود آن به سختی میتوان صحبت کرد.

محافظ دهان برای کودکان


2- محافظ دهان "بجوشان و گاز بگیر" یا "بویل اند بایت"
کیفیت این محافظ دهان به نظر میرسد یک پله از محافظ دهان قبلی بالاتراست. هنگامی که محافظ دهان بویل اند بایت را باز میکنید، هنوز آماده استفاده نیست. باید ابتدا آن را گرم کنید (همان طور که از نامش پیداست) و سپس آن را در دهان بگذارید و گاز بگیرید تا قالب دندانهایتان روی آن نقش ببندد. معمولا برای حرارت دادن آن از آب جوش استفاده میشود به همین علت به آن بویل (بجوشان) اند بایت (گاز بگیر) گفته میشود.
محافظ دهان بویل اند بایت نسبتا ارزان است اما قیمت آن از محافظ دهان قبلی بیشتر است.

محافظ دهان برای کودکان


3- محافظ دهان اختصاصی
محافظ دهان اختصاصی (تصویر بالا) معمولا کم حجم ترین نوع محافظ دهان است و تنها چند میلی متر ضخامت دارد. این محافظ دهان توسط دندانپزشک به صورت اختصاصی برای بیمار ساخته میشود تا کاملا با دندانها مطابقت داشته باشد. هزینه این محافظ بیشتر از دو مورد قبل است اما کارایی آن نیز بهتر است.
محافظ دهان اختصاصی که توسط دندانپزشک تهیه میشود معمولا قابلیت تنظیم شدن را دارد بنابراین حتی اگر در ابتدا با دهان بیمار مطابقت نداشته باشد، میتوان آن را مطابقت داد.

محافظ دهان برای کودکان


بهترین محافظ ورزشی دهان
ممکن است هنوز سر در گم باشید که کدام نوع محافظ دهان، بیشترین محافظت را از دهان خواهند داشت.
یکی از مشکلات اصلی اغلب محافظهای دهان این است که استفاده از آنها راحت نیست. بسیاری از کودکان به همین علت محافظ دهان پیش ساخته و آماده را استفاده نمیکنند چرا که این محافظها خیلی حجیم بوده و تنفس را برای کودک دشوار میکنند.
تحقیقاتی که توسط باس (Bass) صورت گرفت نشان داد که در صورتی که محافظ دهانی که به ورزشکار ارائه میشود راحت و منطبق با دهان او باشد، احتمال این که ورزشکار از آن استفاده کند بیشتر میشود. لازم به ذکر استمطالعات نشان داده اند که محافظ دهان اختصاصی بیشترین تطابق را با دهان ورزشکار دارد و راحت تر است بنابراین کمتر تکلم فرد را دچار مشکل کرده و احتمال شل شدن آن نیز کمتر است.
کتاب Pediatric Dentistry پینکهام در مورد هزینه بالای محافظ دهان ورزشی اختصاصی چنین میگوید: "اگر چه هزینه این محافظهای دهان عملا از انواع دیگر محافظ دهان گرانتر هستند، اما هزینه نسبی آن در مقایسه با تجهیزات دیگر ورزشی مانند کفشهای ورزشی زیاد نیست. به علاوه هزینه این محافظ دهان در مقابل هزینه حوادث اورژانسی و مشکلات بلند مدت ناشی از آسیبهای ورزشی بسیار محافظه کارانه تر است. "
اگر چه این امر صحت دارد اما بسیاری از والدین ترجیح میدهند گزینه های ارزانتر محافظ دهان را انتخاب کنند. اگر چه در هر صورت استفاده از هر نوع محافظ دهان خیلی بهتر از عدم استفاده از آن است اما باید به خاطر داشته باشید اگر محافظ دهان برای فرد راحت و کم حجم باشد، احتمال این که در هنگام فعالیتهای ورزشی از آن استفاده کند بیشتر میشود. سرمایه گذاری بر روی تجهیزات محافظت از کودک و خریداری محافظ دهان اختصاصی به خصوص برای کودکانی که فعالیت ورزشی زیادی دارند، سرمایه گذاری بر روی سلامت کودک است.
http://www.oralanswers.com/best-mouth-guard/