بلاگ

تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه (302 کلمه)

لیگاچور فلزی چیست؟

لیگاچور فلزی چیست؟

لیگاچورهای فلزی از استیل ضد زنگ و نرم با قطر 0.008 تا 0.010 اینچ ساخته می شوند. از لیگاچور برای نگه داشتن سیم ارتودنسی در براکت استفاده می شود. سیم لیگاچور انعطاف پذیر بوده و می توان آن را خم کرده و در مراحل بعدی درمان پیچانده و سفت کرد تا محکم شود.

b2ap3_thumbnail_dandan111 لیگاچور فلزی چیست؟


شکل- گره لیگاچور پلاستیکی
انواع براکت از نظر لیگاچور: لیگاچور سیمی، لیگاچور حلقه کشی و خود لیگاچور
جا انداختن سیم لیگاچور دور براکت و سفت کردن آن برای نگه داشتن سیم در شیار براکت کاری زمان بر است. الاستیکهایی که از جنس پلاستیک هستند (به آنها بند الاستیک یا ماژول الاستومری گفته می شود) در واقع حلقه کشی بسیار کوچک هستند که امروزه عمدتا جایگزین لیگاچورهای فلزی شده اند. چرا که جا انداختن حلقه کشی بسیار سریعتر و آسانتر است. همچنین معمولا برای بیمار حلقه کشی راحت تر است. لیگاچور پلاستیکی به دو صورت زنجیری و تکی وجود دارد. نوع زنجیری آن از زنجیرهای متصل به هم لیگاچور تشکیل شده که به تعداد تمامی دندانهای یک قوس دندانی هستند و از ایجاد فاصله بین دندانها در حین درمان نیز جلوگیری می کنند.

b2ap3_thumbnail_dandan112 لیگاچور فلزی چیست؟


امروزه سیستمهای مدرن ارتودنسی شامل براکتهای خود لیگاچور نیز هستند که حاوی یک پلاک یا گیره سفت یا فنری است که سیم را در شیار براکت نگه می دارد (شکل بالا) بنابراین دیگر نیازی به الاستیک سیمی یا کشی وجود ندارد. براکت خود لیگاچور سطح کمتری از دندان را می پوشاند بنابراین علاوه بر این که کمتر دیده می شود، تجمع پلاک در اطراف آن نیز کمتر از لیگاچور است.
اگر لیگاچور براکت شکست چه کنیم؟
در صورتی که در دوره درمان سیم لیگاچور شکست به ارتودنتیست خود مراجعه کنید تا برایتان سیم را عوض کند. هرگز خودتان به در آوردن سیم لیگاچور اقدام نکنید چون ممکن است دستتان آسیب ببیند یا به براکت صدمه بزنید.

http://www.intelligentdental.com/2011/03/12/what-is-ligature-wire-for-adult-braces/

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger لیگاچور فلزی چیست؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 09 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر