بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (765 کلمه)

خشکی حفره دندان

خشکی حفره دندان

خشکی حفره دندان چیست؟
خشکی حفره دندان (Dry Socket) یکی از عوارض متداول کشیدن دندان است که با درد شدید مشخص می‌شود. زمانی این اتفاق رخ می‌دهد که لخته خونی که پس از کشیدن دندان در حفره دندان تشکیل شده بود از دست رفته و استخوان داخل حفره دندان نمایان می‌شود. این وضعیت یکی از دردناک‌ترین مشکلات دندانی است. به خشکی حفره دندان اُستئیت آلوئولار (alveolar osteitis) نیز گفته می‌شود.

 

b2ap3_thumbnail_354494 خشکی حفره دندان

چه عواملی باعث خشکی حفره دندان می‌شود؟
پس از کشیدن دندان، لخته خون در حفره دندانی تشکیل می‌شود این لخته خون برای التیام بافت‌های زیرین لازم است. در صورتی که لخته تخریب شده یا از دست برود، بافت‌های زیر آن نمی‌توانند به درستی التیام پیدا کنند، به همین علت استئیت آلوئولار یا خشکی حفره اتفاق می‌افتد. عوامل زیادی باعث از بین رفتن زود هنگام این لخته خون می‌شوند. ممکن است علت آن واکنش بدن به عفونت و التهاب موضعی، فشار و ضربه، باکتری‌ها و یا استروژن باشند که باعث تخریب لخته خون و باز ماندن حفره شوند. به همین علت به حداقل رساندن این عوامل زمینه ساز بسیار اهمیت دارد.
احتمال خشکی حفره چقدر است؟
خشکی حفره تنها در درصد کمی از موارد کشیدن دندان اتفاق می افتد اما در موارد کشیدن دندانهای عقل پایینی بسیار شایعتر است.
علائم و نشانه‌های خشکی حفره دندان چیست؟
ممکن است بیمار پس از سه یا چهار روز بعد از کشیدن دندان با احساس درد متوسط تا شدید متوجه خشکی حفره شود. درد ممکن است 10 تا 40 روز ادامه پیدا کند. استخوان زیر حفره دندان که در معرض دید قرار گرفته است بسیار حساس شده و دچار درد شدید می شود و درد آن پیرامون همان فک تا ناحیه گوش به ‌صورت ضربانی منتشر می‌شود. غالباً بیمار از احساس بو و یا طعم بد در دهان نیز شکایت دارد.
درمان خشکی حفره دندان که چگونه است؟
درمان خشکی حفره برای کاهش درد انجام می‌شود اما معمولاً نمی‌تواند فرایند التیام را تسریع کند. تشخیص درست خشکی حفره و اشتباه نگرفتن آن با چیز دیگری که درد مشابهی ایجاد می‌کند مانند مشکلات مربوط به ریشه دندان اهمیت زیادی دارد. برای تشخیص این وضعیت ممکن است استخوان محل دندان کشیده شده با پروب ارزیابی شود و علائم بیماری از جمله درد و طعم یا بوی بد دهان به ‌دقت دریافت شود.
خشکی حفره دندان، با شست ‌و شوی این ناحیه با محلول آب نمک گرم و پانسمان با گاز استریل یا اسفنج ژلاتین پوشیده شده با پانسمان ضدعفونی‌کننده درمان می‌شود. روغن میخک هنگامی که به شکل خمیر در می‌آید برای درمان حفره خشک مؤثر است چرا که خاصیت آرام کنندگی و ضد درد دارد. پانسمان را هر یک تا سه روز یک بار عوض کنید تا زمانی که درد برطرف شود. به محض ناپدید شدن درد، باید بگذارید حفره دندان خود التیام پیدا کند.
درمان‌های خانگی برای خشکی حفره دندان
برای آرام شدن درد و کاهش تورم، می‌توانید داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن مصرف کنید. همچنین چند قطره روغن میخک را می‌توانید بر روی گوش پاک ‌کن تمیزی بریزید و آن را روی حفره خشک قرار دهید تا زمانی که بتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید و تحت درمان او قرار بگیرید. شست ‌و شو با محلول آب نمک گرم می‌تواند فرایند التیام را تسریع نماید.
چگونه از خشکی حفره دندان جلوگیری کنیم؟
میتوانید اقداماتی برای کاهش احتمال بروز خشکی حفره دندان انجام دهید. مهمترین کاری که باید انجام دهید، این است که پس از کشیدن دندان، دستورات دندانپزشک را به دقت رعایت کنید. از جمله این کارها پرهیز از مصرف دخانیات مانند سیگار و قلیان و خودداری از فعالیتهایی است که می تواند باعث آسیب دیدن محل کشیدن دندان شود. همچنین از مکیدن شدید آب نبات یا خوراکی های دیگر یا مکیدن با نی اجتناب کنید چرا که این فعالیتهای دهان ممکن است باعث کنده شدن لخته خون داخل حفره دندان شوند.
به محض این که جراح دهان گفت لازم است دندان عقل را بکشید، هر چه سریعتر این کار را انجام دهید. از آنجایی که وجود باکتریها و عفونت در اطراف دندان در تخریب زود هنگام لخته خون داخل حفره نقش دارند، کشیدن دندان عقل پیش از این که دچار التهاب یا عفونت شود یا درد بگیرد به جلوگیری از خشکی حفره کمک می کند. اگر صبر کنید تا زمانی که دندانتان درد بگیرد یا عفونت کند احتمال خشکی حفره پس از کشیدن دندان بالا می رود.
در تحقیقات صورت گرفته ارتباطی بین مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی و بروز حفره خشک مشاهده شده است. استروژن موجود در این داروها در تخریب لخته خون حفره دندان نقش دارند بنابراین سعی کنید طوری برنامه ریزی کنید که در روزهای 23 تا 28 دوره مصرف قرص، دندانتان را بکشید.


http://www.emedicinehealth.com/dry_socket/topic-guide.htm

مطالب مرتبط

 

نظرات 2

دکتر مرتضی عشاق در روز جمعه, 05 مهر 1398 23:24

سلام
بله

سلام بله
مهمان - زهره عبدالهیان در روز شنبه, 20 آبان 1396 15:10

خشکی حفره دندان را هم خودمان می توانیم تشخیص دهیم ؟

خشکی حفره دندان را هم خودمان می توانیم تشخیص دهیم ؟
default_blogger خشکی حفره دندان
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر