بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (877 کلمه)

اهمیت فلوراید در بزرگسالان

اهمیت فلوراید در بزرگسالان

استفاده از فلوراید هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان لازم است. تحقیقات نشان می‌دهند در صورتی که فلوراید مستقیماً به سطح دندان‌ها مالیده شود برای مقابله با پوسیدگی دندان موثر است. امروزه بسیاری از افراد از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده می‌کنند. اما برخی از افراد بزرگسال در خطر بیشتر پوسیدگی دندان قرار دارند. این گروه از افراد باید فلوراید بیشتری استفاده کنند. برای این که بدانید شما جزو این دسته از افراد هستید یا خیر، به سؤالات زیر پاسخ بدهید. گروه‌های زیر افرادی هستند که فلوراید بیشتری نسبت به دیگران نیاز دارند.
1- آیا دارویی مصرف می‌کنید که باعث خشکی دهان تان شده است؟ آیا از راه دهان نفس می‌کشید یا مشکل پزشکی دارید که موجب خشکی دهان می‌شود؟
با افزایش سن مشکلات پزشکی افراد بیشتر می‌شود. بسیاری از افراد بزرگسال داروهایی مصرف می‌کنند که باعث خشکی دهان می‌شود. در داروهای زیادی خشکی دهان به عنوان یکی از عوارض جانبی متداول ذکر شده است. از جمله متداول‌ترین آن‌ها می‌توان به داروهای آنتی ‌هیستامین و سایر داروهای مورد استفاده برای درمان آلرژی، اضطراب و فشار خون بالا اشاره کرد. از طرفی برخی از بیماری‌ها مانند دیابت و سندرم شوگرن، خود باعث خشکی دهان می‌شوند. کاهش جریان بزاق فرد را در خطر پوسیدگی دندان قرار می‌دهد

. علت این است که وظیفه مهم بزاق شست‌وشوی دهان و خارج کردن ذرات غذا و باکتری‌ها از دهان و همچنین خنثی کردن اسید دهان می‌باشد. در صورتی که ذرات غذا در دهان باقی بمانند، باکتری‌ها از آنها تغذیه کرده و در اثر فعالیت باکتری‌ها اسید تولید می‌شود. اسید باعث فرسایش و پوسیدگی دندان می‌شود. همچنین عامل تحریک لثه، التهاب و عفونت لثه ایجاد می شود. بنابراین بزاق عملکرد مهمی در دهان به عهده دارد. همچنین بزاق حاوی مواد معدنی زیادی از جمله فلوراید می‌باشد. این مواد معدنی به تقویت مینای دندان کمک می‌نمایند. در صورتی که بزاق کافی در دهانتان تولید نمی شود، از دهان‌شویه حاوی فلوراید استفاده کنید. به این صورت رطوبت دهان حفظ شده و از دندان‌ها در مقابل پوسیدگی محافظت می‌شود. همچنین می‌توانید از بزاق مصنوعی استفاده کنید. بزاق مصنوعی یا جایگزین‌های بزاق را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه نمایید. جویدن آدامس بدون شکر به تولید بزاق کمک می‌نماید. محصولات حاوی زایلیتول در این زمینه مفیدتر هستند. زایلیتول ترکیبی طبیعی مشابه قند است که به محافظت از دندانها در مقابل پوسیدگی دندان کمک می‌کند چرا که باکتری‌ها نمی‌توانند از آن به عنوان منبع غذایی استفاده کنند.
2- لثه تان پسروی کرده و بخش بیشتری از قاعده دندانتان دیده می شود؟ یا دندانپزشک به شما گفته بیماری لثه دارید؟
احتمال بیماری لثه در افراد بزرگسال بسیار بیشتر است. بیماری لثه باعث پس‌روی لثه و نمایان شدن بخش بیشتری از قاعده دندان می‌شود. پس‌روی لثه راه را بر نفوذ باکتری‌ها به دندان باز گذاشته و فضای مناسبی برای پنهان شدن باکتری‌ها و ذرات غذا فراهم می‌نماید. این امر شما را در خطر پوسیدگی از پایین دندان و ناحیه ریشه قرار می‌دهد. برای مثال بیش از نیمی از افراد بالای 75 سال دچار پوسیدگی ریشه دندان هستند. در صورتی‌ که دندان‌پزشک بیماری لثه تان را درمان کرده است، احتمالا شکل دهی لثه را نیز انجام داده تا بافت لثه سطح نمایان شده دندان را مجددا پوشانده و از ریشه دندان محافظت نماید. دندانپزشک برای محافظت بیشتر از ریشه دندان، ژل یا وارنیش فلوراید استفاده می کند. همچنین می‌توان از دهان‌شویه حاوی فلوراید استفاده نمود.
3- اخیراً نیاز به پر کردن دندان داشته اید؟
در صورتی که اخیراً دچار پوسیدگی دندان شده اید، در خطر بیشتر پوسیدگی مجدد قرار دارید. استفاده از فلوراید بخش مهمی از مراقبت‌های دهان و دندان برای افرادی است که پیش‌ از این دچار پوسیدگی دندان شده‌ اند.
4- دندان‌هایتان کج و به هم ریخته است یا بریج دندان دارید؟
به ‌هم‌ ریختگی دندان‌ها محل مناسبی برای پنهان شدن باکتری‌ها و پوسیدگی دندان فراهم می‌نماید. همچنین پرشدگی یا تاج مصنوعی دندان (روکش) می‌تواند محل مناسبی برای پنهان شدن باکتری‌ها باشد. در چنین شرایطی استفاده از فلوراید اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در برخی موارد فلوراید می‌تواند پوسیدگی دندان را متوقف کرده و امکان معدنی سازی دندان را فراهم نماید.
5- آیا براکت ارتودنسی دارید؟
درمان ارتودنسی و براکت باعث می‌شود تمیز کردن سطوح دندان دشوارتر شود. فضای بین دندان و براکت و زواید سیستم براکت محل مناسبی برای گیر کردن ذرات غذا و تشکیل پلاک و تجمع باکتریها می باشد. به همین علت، متخصص ارتودنسی (ارتدنتیست)، برای محافظت بیشتر دهان‌شویه حاوی فلوراید را توصیه می‌نماید.
6- اخیرا پرتو درمانی در ناحیه سر و گردن داشته اید؟
بزرگسالانی که پرتودرمانی در ناحیه سر و گردن انجام می‌دهند در خطر بسیار بالای پوسیدگی دندان قرار دارند. علت این است که پرتو درمانی به غدد بزاقی آسیب وارد می‌کند. این امر باعث خشکی دهان می شود. در نتیجه بزاق تولید شده برای عملکرد محافظت از سلامت دهان و دندان کافی نیست. استفاده از فلوراید در موارد خشکی دهان به محافظت از دندان‌ها کمک می‌نماید. ممکن است دندان‌پزشک از فلوراید درمانی (ژل فلوراید و تری) استفاده نماید تا ژل فلوراید مدتی در تماس با سطح دندان‌ها بماند. همچنین ممکن است کیت خانگی فلوراید درمانی به شما داده شود. در این صورت باید روزی پنج دقیقه تری حاوی ژل فلوراید را در تماس با دندان‌ها قرار دهید. پس از آن تا 30 دقیقه نباید دهان خود را شست‌وشو دهید. هممچنین توصیه می شود هر دو تا سه ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger اهمیت فلوراید در بزرگسالان
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 09 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر