بلاگ

تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه (478 کلمه)

دندان نهفته: چرا گاهی دندان زیر لثه باقی می ماند؟

دندان نهفته: چرا گاهی دندان زیر لثه باقی می ماند؟

دندان نهفته به دندانی گفته می شود که در زیر لثه مانده و بیرون نمی زند. دلایل ایجاد دندان نهفته یا نیمه بیرون زده به صورت زیر است: 

- کمبود فضا در قوس دندانی (فک)
- هم راستا نبودن دندانها (دندانها از جای خود حرکت کرده یا چرخیده اند)
- کشمکش بر سر جایگاه (دندان دیگری در این مکان قرار دارد)
- آنکیلوز (هنگامی که دلایل دیگر نهفتگی دندان به موقع اصلاح نشده اند و ریشه های دندان زیر لثه مانده به استخوان پیرامون جوش می خورد و باعث چسبیدن دندان در همان ناحیه و در نتیجه بیرون نزدن یا نیمه بیرون زدن آن می شود).
دندانهایی که بیشترین نهفتگی را دارند دندانهای عقل (دندانهای آسیای انتهای دهان) هستند. دندان آسیای اول به نام مولر شش سالگی نیز شناخته می شود چرا که در سن 6 سالگی می روید و دندان آسیای دوم که در دوازده سالگی بیرون می زند نیز به عنوان مولر دوازده سالگی شهرت دارد. اگر دندان آسیای سوم (عقل) به صورت طبیعی رشد کند به آن مولر هجده سالگی نیز گفته می شود اما به ندرت فضای کافی برای بیرون زدن این دندان آخر دائمی وجود دارد بنابراین اغلب نهفته یا نیمه بیرون زده می شود.

b2ap3_thumbnail_panoramik دندان نهفته: چرا گاهی دندان زیر لثه باقی می ماند؟

شکل- تصویر بالا عکس پانورامیک از دندان عقل را نشان می دهد. دندان عقل بالایی دچار کمبود فضا شده و ممکن است ریشه دندان آسیای مجاور را خراب کند. دندان عقل پایینی به صورت یک طرفه نهفته شده و احتمالا باعث بهم ریختگی و چرخش دندانهای پایینی و ایجاد مال اکلوژن می شود.

نکته حائز اهمیت در مورد دندانهای نهفته این است که بیشتر مواقع باید این دندانها کشیده شوند (گاهی نیز با روشهای ارتودنسی می توان دندان را به موقعیت مناسب حرکت داد). هر چه کشیدن دندان نهفته را به تعویق بیندازید، ریشه های آن بیشتر رشد کرده و محکمتر می شوند. هنگامی که ریشه های دندان نهفته کامل رشد کنند، احتمال بروز عوارض در هنگام کشیدن آن خیلی بیشتر می شود چرا که ریشه های آن ممکن است اطراف عصبهای حساس صورت پیچیده شده باشند.
b2ap3_thumbnail_jarahi-dandane-aghl دندان نهفته: چرا گاهی دندان زیر لثه باقی می ماند؟
شکل- جراحی برای کشیدن دندان عقل

خطر نگه داشتن دندان نهفته تنها محدود به خود دندان نمی شود. هر دندان نهفته، نیرویی به قوس دندانی اعمال می کند که ممکن است باعث کج شدن دندانهای دیگر شود. دندانی که زیر لثه مانده ممکن است ریشه دندانهای مجاور را تخریب کند. دندانی که بالای خط لثه به صورت نصفه نیمه بیرون زده است باعث محبوس شدن ذرات غذا می شود. این ناحیه را به سختی می توان با مسواک یا نخ دندان تمیز کرد بنابراین جمعیت باکتریها در آن جا رشد کرده و احتمال پوسیدگی دندان بالا می رود.

اگر دندان نهفته یا نیمه بیرون زده دارید، باید از خطرات و عواقب عدم رسیدگی به آن آگاه باشید. با مراجعه به دندانپزشک یا ارتودنتیست می توانید گزینه های درمانی موثر را بررسی کرده و بهترین راه حل را اتخاذ کنید.


http://www.bentondentist.com/impacted.htm

 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger دندان نهفته: چرا گاهی دندان زیر لثه باقی می ماند؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 31 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر