بلاگ

تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه (489 کلمه)

دندان اضافی

diente-extra-02

امروز زیبایی لبخند یک فاکتور مهم در زیبایی چهره به حساب می‌آید به همین علت هر گونه اشکالی در دندان‌ها و لبخند می‌تواند اعتماد به نفس افراد را تحت تأثیر قرار دهد. یکی از این تفاوت‌ها درآوردن دندان اضافی است که وضعیتی نسبتاً شایع محسوب می‌شود. اگر شما نیز دندان اضافی دارید اصلاً نباید نگران آن باشید. در اینجا با دندان اضافی و توصیه هایی درباره آن آشنا می‌شوید.
دندان اضافی یا هایپردنشیا
در حالت نرمال همه 32 دندان دائمی در می‌آورند. در صورتی که تعداد دندان‌ها بیش‌ از این باشد به آن دندان اضافی یا هایپردنشیا (hyperdontia) گفته می‌شود. دندان اضافی ممکن است در دندان‌های شیری و یا دندان‌های دائمی دیده شود. این وضعیت هم در فک بالا و هم در فک پایین ممکن است اتفاق بیفتد. به گفته مقاله منتشر شده در Journal of Conservative Dentistry دندان اضافی در افرادی که هیچ سندرم یا بیماری مرتبط زمینه ساز ندارند، شایع نیست.

به گزارش NIH اکثریت موارد دندان اضافی در فک بالا دیده می‌شود. نوع درمان بستگی به موقعیت، شکل و جهت آن دارد.
• دندان اضافی مخروطی به دندان اضافی گفته می‌شود که شکل میخی دارند. این دندان‌ها ممکن است نزدیک دندانهای جلویی وسطی فک بالا بیرن بزنند.
• دندان اضافی غده ای به دندان‌های بشکه‌ ای شکل گفته می‌شود که در ناحیه جلویی فک بالا دیده می‌شود. این دندان‌ها به صورت یک‌ ست دندان در پشت دندانهای جلویی دیده می‌شوند.
• دندان اضافی مکمل یا سپلمنتال به دندانهای اضافی گفته می‌شود که شکل آن شبیه به دندان‌های معمولی است. این دندان‌ها بیشتر در مجاورت دندانهای آسیای کوچک یا درست در پشت دندان‌های نیش بیرون می زنند.

چه عواملی باعث ایجاد دندان اضافی می‌شوند؟
علت آن هنوز دقیق مشخص است اما به گفته NIH ممکن است با وراثت ارتباط داشته باشد. دندان اضافی معمولاً همراه با سندرمهایی مانند سندرم گاردنر (وضعیتی که در آن پولیپهای داخلی متعددی ایجاد می‌شود) و یا سندرومهای دیگر ژنتیکی مبتنی بر کروموزوم دیده می‌شود. همچنین کودکانی که دچار شکاف کام هستند ممکن است با دندان اضافی متولد شوند.

توصیه ‌هایی برای افرادی که دندان اضافی دارند
به دندانپزشک مراجعه کنید - دندان‌پزشک دهان شما را معاینه کرده و نوع دندان اضافی را مشخص می‌کند. از دندانپزشک بپرسید تأثیر این دندان اضافی بر سلامت دهان شما چگونه است. بسته به موقعیت این دندان ممکن است دندان کشیده شده و یا درمان ارتودنسی برای اصلاح آن توصیه شود.
مراقب سلامت دندان‌های سالم باشید - در صورتی که نیازی به کشیدن دندان اضافی و یا درمان ارتودنسی برای آن وجود نداشته باشد، در مورد درمانهای لازم دندانی از دندانپزشک سؤال کنید. همچنین با حفظ بهداشت دهان و مراقبت‌های دندانی زیبایی لبخند خود را حفظ کنید.

توجه داشته باشید تفاوت در شکل دندان‌ها و لبخند تأثیری در موفقیت شما در زندگی ندارد. اجازه ندهید تفاوت‌هایی مانند دندان اضافی و یا هر تفاوت دیگر در دهان و لبخند شما، در اعتماد به ‌نفس تان تأثیر بگذارد چرا که شخصیت شما وابسته به زیبایی دهان شما نیست.

https://www.colgate.com/en-us/oral-health/life-stages/adult-oral-care/extra-teeth-smile-0416

مطالب مرتبط

 

نظرات 2

مهمان - سارا در روز شنبه, 28 بهمن 1396 09:16

سلام از چه سنی کودک باید تحت نظر ارتودنتیست باشه؟

سلام از چه سنی کودک باید تحت نظر ارتودنتیست باشه؟
دکتر مرتضی عشاق در روز جمعه, 05 مهر 1398 23:19

سلام
از 6 سالگی

سلام از 6 سالگی
default_blogger دندان اضافی
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 09 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر