بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (878 کلمه)

بازسازی و پیوند استخوان فک

بازسازی و پیوند استخوان فک

افزایش استخوان و پیوند استخوان چیست؟
افرادی که دچار پس‌روی و تحلیل استخوان فک شده‌اند، می‌توانند با افزایش و یا پیوند استخوان، ساختار استخوانی از دست‌ رفته را ترمیم نمایند. همین کار در مورد بافت لثه نیز انجام می‌شود که در آن برای ترمیم لثه از پیوند بافت نرم استفاده می‌شود. پیوند استخوان (bone grafting) در شرایطی استفاده می‌شود که مقدار زیادی بافت استخوان تخریب شده و باید جایگزین شود اما در افزایش استخوان (bone augmentation) مقدار کمی بافت استخوان جایگزین می‌شود.
دلایل نیاز به پیوند یا افزایش استخوان چیست؟
هنگامی که دندان‌ها سالم هستند و محکم در جای خود قرار گرفته اند، استخوان فک نیز سالم و محکم است. اما به دلایل مختلف ممکن است استخوان فک تحلیل رفته و در نتیجه دندان پشتیبانی خود را از دست داده و لق شده و در نهایت بیفتد. در پیوند و افزایش استخوان تلاش می‌شود استخوان از دست رفته بازسازی شود تا ایمپلنت جایگزین دندان را محکم در جای خود نگه داشته و پشتیبانی کند.

b2ap3_thumbnail_HOME-REMEDIES-FOR-DRY-SOCKET بازسازی و پیوند استخوان فک


پیوند یا بازسازی استخوان چگونه انجام می‌شود؟
ابتدا به ناحیه تحت درمان، بی‌حسی موضعی تزریق می‌شود تا بیمار دردی احساس نکند. در بیمارانی که بسیار مضطرب هستند ممکن است از آرام‌ بخش تزریقی برای راحتی بیمار استفاده شود.
در پیوند استخوان ابتدا بخشی از بافت لثه که بر روی ناحیه دچار کمبود استخوان قرار دارد، برش خورده و به صورت زبانه درامده و بالا زده می‌شود (همانند کاپوت ماشین). یک قطعه بزرگ استخوان پیوندی با استفاده از پیچ تثبیت‌ کننده در محل مورد نظر قرار داده می‌شود. موادی که برای افزایش استخوان در نظر گرفته شده است، بر روی این قطعه استخوان قرار داده می‌شود و یک غشای مخصوص روی تمامی ناحیه درمان را می‌پوشاند تا رشد استخوان را تسهیل نماید. سپس بافت لثه سر جای خود بازگردانده شده و بخیه می‌شود تا روی ناحیه جراحی شده را پوشانده و از آن محافظت کند. بخیه‌ ها کوچک هستند و معمولاً ظرف دو هفته جذب می‌شوند.
در افزایش استخوان،همانند حالت قبل، بافت لثه بالا زده می‌شود. از آنجایی که کمبود استخوان زیاد نیست، تنها استفاده از مواد افزایش استخوان کافیست. سپس غشای مخصوصی روی ناحیه را می‌پوشاند تا فرایند رشد را تسهیل نماید. در آخر بافت لثه به جای خود بازگردانده شده و بخیه می‌شود تا از ناحیه تحت درمان محافظت نماید.

مواد افزایش استخوان، پیوند استخوان و غشای مخصوص چیست؟
مواد افزایش استخوان، غشای مخصوص و قطعه استخوان پیوندی همگی مواد طبیعی هستند. مواد افزایش استخوان از بافت‌های حیوانی (استخوان گاو) گرفته شده و جایگزین استخوان می‌شوند. غشای مخصوص از کلاژن حیوانی (خوک) گرفته می‌شود. قطعه استخوان پیوندی ممکن است از بافت‌های انسانی اهدا شده از بانک بافت و یا منابع دیگر تأمین شود. برای پیوند استخوان از بدن خود بیمار یا جایگزین‌های سنتزی (مصنوعی) ممکن است استفاده شود. تمام این مواد پیش از استفاده استریلیزه می‌شوند. سلول‌های جدید استخوانی با تشکیل پلی بین استخوان از قبل موجود و مواد پیوندی، ناحیه تحت درمان را مستحکم و تقویت می‌کنند.

آیا می‌توان هم‌زمان با پیوند استخوان، کاشت ایمپلنت انجام داد؟
در صورتی که بافت استخوان کافی در محل کاشت ایمپلنت وجود داشته باشد، می‌توان هم‌زمان با عمل افزایش استخوان ایمپلنت کاشت. پس از مدتی ایمپلنت توسط استخوان جدید حاصل از عمل افزایش استخوان، احاطه می شود. اما در حین عمل پیوند استخوان، بخشی زیادی از ساختار استخوان از دست رفته است بنابراین نمی‌توان ایمپلنت را هم‌زمان با این عمل کاشت. در این موارد باید دو عمل جراحی به صورت جداگانه انجام شود. معمولاً توصیه می‌شود ده ماه پس از پیوند استخوان صبر کنید تا استخوان جدید تولید شده و سپس ایمپلنت بکارید.

شرایط پس از عمل بازسازی استخوان
احتمالاً پس از عمل کمی ناراحتی را تجربه می‌کنید. ایجاد تورم و مقداری کبودی نیز طبیعی باشد. اگر پس از برطرف شدن تاثیر بی‌حسی، درد زیادی داشتید می‌توانید با داروهای مسکن بدون نسخه یا تجویزی، درد را کنترل کنید. پس از دو یا سه روز از عمل، کبودی شروع و ظرف 10 تا 14 روز برطرف می‌شود.
زمان بازگشت شما به سر کار بستگی به شغل شما دارد. روز بعد از جراحی می‌توانید بسیاری از کارهای روزمره را انجام دهید. در مورد فعالیت‌هایی که نباید انجام دهید از پزشک خود سؤال کنید.
مراقبت‌های لازم پس از عمل پیوند یا افزایش استخوان
- روز عمل جراحی
• در چند ساعت اول پس از جراحی، باید کاملاً استراحت کنید.
• دهان خود را نشویید و مایعات داغ مصرف نکنید.
• برای کنترل درد مسکن مصرف کنید.
• برای کاهش درد و تورم در محل جراحی، از کمپرس یخ استفاده کنید.
- چند روز پس از جراحی
• با ملایمت دندان‌های خود را مسواک بزنید تا دهانتان تا حد ممکن تمیز شود.
• دهان خود را با محلول آب و نمک شست‌وشو دهید ( یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید) تا هفت روز پس از جراحی، هر چهار ساعت یکبار محل جراحی را با محلول آب نمک تمیز کنید.
• سیگار نکشید. نیکوتین فرآیند التیام را کند کرده و باعث عفونت می‌شود.
• داروهای مسکن را تنها تا زمانی که پزشک اجازه داده مصرف کنید.
• تا دو سه روز پس از جراحی استفاده از کمپرس یخ را ادامه دهید تا تورم کاهش یابد.
• اگر محل جراحی خونریزی دارد، یک گاز استریل مرطوب بر روی ناحیه قرار داده و به مدت 15 تا 20 دقیقه فشار ملایمی به آن وارد کنید.

http://www.advancedorthoandperio.com/bone-augmentation-grafts

مطالب مرتبط

 

نظرات 2

مهمان - #_# در روز دوشنبه, 02 مهر 1397 11:01

تا کی باید سیگار نکشیم ؟

تا کی باید سیگار نکشیم ؟
دکتر مرتضی عشاق در روز سه شنبه, 03 مهر 1397 02:00

سلام. حداقل سه روز پس از کشیدن دندان

سلام. حداقل سه روز پس از کشیدن دندان
default_blogger بازسازی و پیوند استخوان فک
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 09 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر