بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (597 کلمه)

انواع سیم ارتودنسی دندان

انواع سیم ارتودنسی دندان

درمان ارتودنسی در سالهای اخیر به شدت محبوبیت یافته است. ایجاد موقعیت دلخواه و مناسب برای دندانها با کمک شیارها و سیم براکت ارتودنسی به شکل چشمگیری توانایی ارتودنسی در بهبود نتایج درمان و کاهش دوره درمان را افزایش داده است. در مورد انواع مختلف براکت ارتودنسی تا کنون بسیار صحبت شده و مقالاتی منتشر شده است. با این حال سیم ارتودنسی (آرچ وایر) که در شیار براکت قرار می گیرد و نیرو را به دندان اعمال می کند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در واقع این سیم ارتودنسی است که بار حرکت دادن دندان را به دوش می کشد.
سیم ارتودنسی در بیست سال اخیر تغییرات چشمگیری پیدا کرده است. جنس سیم از طلا به استیل ضد زنگ و نیز نیکل، بتا و مس تیتانیوم گسترش یافته است. شکل سطح مقطع سیم نیز از حالت گرد ، مربعی و مستطیلی به مسطح تکامل یافته است.

شکل- انواع سطح مقطع سیم ارتودنسی

در تکامل سیم ارتودنسی، همیشه نگرانی هایی در مورد اصطکاک بین سیم و شیار (اسلات) براکت وجود داشته است. موقعیت دقیق دندان نیز در ایجاد اصطکاک مهم است. در صورتی که اصطکاک زیادی بین سیم و شیار براکت وجود داشته باشد، حرکت دندان ممکن است مختل شود. در دهه های اخیر سازندگان سیم ارتودنسی تلاش کرده اند تا به راه حلی برای به حداقل رساندن اصطکاک در کنار کنترل حرکت دندان، دست یابند. اکنون سازندگان این ابزار تلاش می کنند اندازه دقیقی برای سیم در نظر بگیرند که گوشه های تیز و سطوح صاف و هموار داشته باشد. طی تحقیقاتی Thurow (2001) دریافت در صورتی که سیم هنگامی که وارد شیار براکت می شود یا از آن خارج می شود با زاویه بیشتری انحراف پیدا کند، اصطکاک ایجاد می شود. این اصطکاک زاویه ای قابل توجه را می توان با کم کردن ناهمراستایی عمودی در اوایل درمان برطرف نمود. استفاده از سیم فعال شونده با حرارت و چند ضریبی (مقدار متفاوت نیرو در طول سیم) می تواند اصطکاک زاویه ای را به خاطر افزایش انعطاف پذیری سیم بر طرف کند. در این حالت براکتها به صورت عمودی همراستا قرار گرفته و اصطکاک زاویه ای در سیم به حداقل می رسد.
تورستنسون و کاسی (Thorstenson and Kusy) دریافتند چون مقاومت در مقابل لغزیدن بر تمام مراحل درمان تاثیر می گذارد، ارتودنتیست باید پیش از انتخاب ابزار ارتودنسی، اهداف درمان را بازبینی کند. با وجود این که مقدار کم مقاومت در مقابل لغزیدن، ممکن است در مراحل اولیه درمان مطلوب باشد، اما در مراحل بعدی ممکن است مقدار بیشتر این مقاومت بهتر باشد.
انتخاب جنس سیم بر به کارگیری بهینه نیروی ارتودنسی برای حرکت دادن راحت، بی خطر و سریع دندانها تاثیر می گذارد. اسمیت و استوری مشخص کردند که دندانهای مختلف به نیروهای مختلفی برای حرکت کردن نیاز دارند.
مزایای سیمهای مربعی ارتودنسی
از نظر بالینی سیمهای مربعی در ارتودنسی برای حرکت دادن دندانها ایده آل هستند (شکل 1).

در گذشته تصور می شد سیمهای گرد، مکانیک لغزش بهتری دارند و حداقل اصطکاک را ایجاد می کنند. با این حال سیمهای گرد هیچ کنترل گشتاوری ندارند. در عین حال سیمهای مستطیلی برای گشتاور و حداکثر اصطکاک استفاده می شدند.

شکل- سیم ارتودنسی مربعی در سمت راست و سیم گرد در سمت چپ تصویر نشان داده شده اند.
در بسیاری از حرکات دندانی، سیمهای مربعی بهتر بوده و کنترل بهتری بر دندان دارند. سیم مربعی تمام مزایای سیم گرد را دارد (از نظر لغزش مکانیکی) و همچنین بیشتر مزایای سیم مستطیلی از نظر کنترل را نیز داراست. ایراد اصلی سیم مربعی کنترل کم پهناست. در هر صورت هنوز بسیاری از موارد درمانهای ارتودنسی ممکن است برای اتمام درمان نیاز به یک سیم مستطیلی داشته باشند.

http://www.orthodonticproductsonline.com/2015/06/orthoevolution-orthodontic-archwires/

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger انواع سیم ارتودنسی دندان
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
سه شنبه, 28 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر