بلاگ

تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه (441 کلمه)

درد ارتودنسی

درد ارتودنسی

آیا براکت درد ایجاد میکند؟ 

برخی افراد از سیم پیچی و براکت ارتودنسی گذاشتن در دهان میترسند و نگران درد آن هستند. اگر شما نیز جزء این دسته از افراد هستید، باید بدانید لازم نیست نگران باشید. ناراحتی ناشی از گذاشتن براکت و سیم ارتودنسی در دهان قابل مدیریت و موقتی است. در اینجا متوجه میشوید دقیقا چه انتظاری از این درمان باید داشته باشید:
- بلافاصله پس از کار گذاشتن براکت
هنگامی که براکت ارتودنسی در دهان قرار داده شده و به دندانها متصل میشود هیچ گونه دردی احساس نمی شود ولی پس از چند ساعت، درد خفیفی ممکن است تجربه کنید. در همان روزی که براکت گذاشته اید، ممکن است به آن عادت نداشته باشید و جویدن غذا برایتان کمی سخت باشد. شما می توانید از غذاهای معمولی استفاده کنید ولی بهتر است چند روز اول غذاهای نرمتر مانند ماست، سوپ، پنیر و ماکارونی مصرف کنید.
- سه روز اول پس از گذاشتن براکت
چون فشار ملایمی به دندانهایتان وارد میشود تا از جای خود به موقعیت مناسب حرکت کنند، ممکن است کمی احساس ناراحتی را تجربه کنید. با این حال خیلی زود به فشاری که از سیم ارتودنسی و الاستیک یا کش لیگاچور وارد میشود عادت میکنید. داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن معمولی نیز میتوانند در برطرف شدن ناراحتی در این مدت به شما کمک کنند. همچنین میتوانید مقداری موم به براکتها بمالید تا از تحریک بافتهای دهان که به اجزاء براکت برخورد میکنند، جلوگیری کنید. ارتودنتیست یا دستیاران تخصصی ارتودنسی به شما دستور العمل لازم را برای استفاده از موم میدهد. معمولا این ناراحتی ظرف 5 روز در اکثر بیماران برطرف میشود.

 

- مراجعات بعدی به ارتودنتیست
ممکن است هر مرتبه که برای تنظیم سیم ارتودنسی به مطب میروید، تا چند روز پس از بازگشت از مطب احساس ناراحتی خفیفی داشته باشید. تاثیر براکت و سیم ارتودنسی از طریق حرکت دادن دندانها به موقعیت درست صورت میگیرد. بنابراین باید مرتبا تنظیم شود تا کار خود را به درستی انجام دهند. ارتودنتیست باید طبق برنامه آرچ وایر (سیم) را تنظیم کرده و کش لیگاچور را عوض کند.
توصیه هایی برای مدیریت درد ارتودنسی
بیشتر افراد میگویند درد ناشی از گذاشتن براکت ارتودنسی قابل مدیریت و خفیف است. هنگامی که براکت میگذارید یا آن را تنظیم میکنید، تنها چند روز ناراحتی و درد آن طول میکشد. توصیه میشود از داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن (بروفن) برای آرام شدن درد دهان و سردرد استفاده کنید تا زمانی که به آن عادت کنید. همچنین میتوانید دهانتان را با محلول آب و نمک شستشو دهید تا ناراحتی و تورم کاهش یابد. با این حال احساس اضطراب و نگرانی در مورد ارتودنسی امری طبیعی است.

http://www.colgate.com/en/us/oc/oral-health/cosmetic-dentistry/adult-orthodontics/article/sw-281474979053360

 

 

مطالب مرتبط

 

نظرات 2

مهمان - نگار در روز سه شنبه, 22 فروردين 1396 23:03

با سلام ،بنده دو روز است که کش الاستیک از دکتر خود دریافت کردم و آن را برای قسمت جلوی دهان باید استفاده کنم.مشکلم این است که به شدت دردزیادی در دو فک خود حس میکنم که قابل تحمل نیست،میخواستم بدانم این درد تا چند روز ادامه دارد؟با تشکر

با سلام ،بنده دو روز است که کش الاستیک از دکتر خود دریافت کردم و آن را برای قسمت جلوی دهان باید استفاده کنم.مشکلم این است که به شدت دردزیادی در دو فک خود حس میکنم که قابل تحمل نیست،میخواستم بدانم این درد تا چند روز ادامه دارد؟با تشکر
دکتر مرتضی عشاق در روز چهارشنبه, 23 فروردين 1396 00:12

سلام نگار خانم
اگر 24 ساعته استفاده کنید معمولا 48 ساعته درد برطرف می شود.

سلام نگار خانم اگر 24 ساعته استفاده کنید معمولا 48 ساعته درد برطرف می شود.
default_blogger درد ارتودنسی
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 09 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر